Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Ainars

fläckt i motorrummet

Rekommendera Poster

Hej!

 

Före detta båtägaren hade installerad en fläckt i motorrummet och jag undrar varför? Detta är en VP diesel. Jag trodde att man behöver en fläckt om man har bensindriven motor. Eller finns det en annan anledning till det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre luftflöde till motorn? Ventilering för en dieselvärmare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suger fläkten ut luft, eller blåser den in luft..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte slagit på den hittills. Kommer att testa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn behöver ju MYCKET luft för att fungera, ju mer luft desto bättre effekt ger motorn!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Redit:

Motorn behöver ju MYCKET luft för att fungera, ju mer luft desto bättre effekt ger motorn!

 

Måste vara en STOR fläkt om den ska trycka in mer luft än motorn kan suga. Jämför med varvtalet och effekten på en turbo.Men i princip har du naturligtvis rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en motorrumsfläkt (till en VP D2-55 )som blåser in sval luft precis ovanför generatorn och min känsla är att när jag slår av fläkten så stiger temperaturen på generatorn och Balmar regulatorn verkar dra ned laddningen rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Pentas installationshandbok:
"Fläktar
För att ventilera motorrummet effektivare och alltså
hålla temperaturen i motorrummet på en låg nivå,
måste en utsugningsfläkt normalt installeras i utloppskanalen
Fläktar får aldrig installeras i inloppskanalerna, eftersom
detta kan leda till övertryck i motorrummet med
risk för att gaser eller luft läcker ut till andra delar av
båten.
För dieselmotorer kan fläkten mycket väl kontrolleras
av en termostat och bör starta vid ungefär +60°C temperatur
i motorrummet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat över detta.

I min Saga 310 fr 2008 finns ingen fläkt monterad.

Det är ganska rejäla tilluftskanaler så ventilationen kanske duger under gång men då man lagt till blir golvet över motorn jäkligt varmt.

 

// Mats W 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Rascal:

Måste vara en STOR fläkt om den ska trycka in mer luft än motorn kan suga. Jämför med varvtalet och effekten på en turbo.Men i princip har du naturligtvis rätt.

Typ en kompressor, turbo eller helst båda delarna...😃

Men denna elektriska fläkt kan ju ventilera ut varmluft ur motorrummet eller trycka in någon mindre varm luft i detsamma, om det nu finns möjlighet att samma mängd luft tillåts strömma in eller ut ur motorrummet.

Många (inte alla) motorrum med dieselmotorer har ju en tendens att bli ganska varma, se effektiv ventilation är ju aldrig fel oavsett om det sker med självdrag eller fläkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Wergis:

Har också funderat över detta.

I min Saga 310 fr 2008 finns ingen fläkt monterad.

Det är ganska rejäla tilluftskanaler så ventilationen kanske duger under gång men då man lagt till blir golvet över motorn jäkligt varmt.

 

// Mats W 

Golvvärme brukar man få betala extra för hemma.

Har samma fenomen i min Saga 27, tycker det är behagligt höst och vårkvällar. Blir det för varmt får du väl tilläggsisolera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare en N29C där man rekommenderade ett tillskott av luft till motorrummet då ventilationen var underdimensionerad.

Lösningen var en tilluftsfläkt eller extra gälar , tillverkaren kände säkert till detta.

Jag räknade på det utifrån VP:s installationsmanual  just för en AD41B:s behövliga insugsluft och därtill behövlig ventilation, cirka 2 dm² inluftsyta saknades. Strypning i intagslådorna . Körde ibland med en motorlucka lite öppen. Sett flera N29C med extra luftintag.

Säkert flera båttillverkare som använt fel kalkyleringsunderlag för VP:s motorinstallationer.

Själv är jag just nu förvånad kring våran nuvarande båts låga installation av motorerna(m a p vattenlinjen), i förhållande till rekommendationer ifrån VP. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...