Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Hojtare2

Byta backslag

Rekommendera Poster

Har köpt ett begagnat ms-backslag för att byta ut det som sitter på min VP MD3B.

Som det ser ut är det bara 4 bultar som håller det på plats, sitter där några packningar man kan passa på att byta på samma gång när man är där och rotar?

mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du har en packning mot motorn som brukar gå sönder vid demonteringen. VP nr 853935.

Ingemar 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev sanktanna:

Hej.

Du har en packning mot motorn som brukar gå sönder vid demonteringen. VP nr 853935.

Ingemar 

Tack för info, precis vad jag undrade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Hojtare2:

Tack för info, precis vad jag undrade.

Motoroljan kommer att rinna ut och hamna i kölsvinet om du inte pumpar ur den innan du skruvar loss backslaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev Rascal:

Motoroljan kommer att rinna ut och hamna i kölsvinet om du inte pumpar ur den innan du skruvar loss backslaget.

Också bra info, kommer ha ett uppsamlingskärl under för olja jag inte får ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om motorn bara lutar litet brukar det inte vara olja så högt upp att det rinner ut. Om lutningen är större kan du pumpa ur en del av oljan. Kolla med stickan på utsidan av motorn så ser du var nivån är. Däremot är backslaget ganska tungt så det kan vara bökigt om det är trångt. Ett tips vid monteringen kan du få. Kapa bort skallen på två litet längre M 10-bultar och sätt i sidohålen på motorn så kan du lättare hänga dit och styra in backslaget.

Ingemar

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan skrev sanktanna:

Om motorn bara lutar litet brukar det inte vara olja så högt upp att det rinner ut. Om lutningen är större kan du pumpa ur en del av oljan. Kolla med stickan på utsidan av motorn så ser du var nivån är. Däremot är backslaget ganska tungt så det kan vara bökigt om det är trångt. Ett tips vid monteringen kan du få. Kapa bort skallen på två litet längre M 10-bultar och sätt i sidohålen på motorn så kan du lättare hänga dit och styra in backslaget.

Ingemar

Ahh, det var ett jäkla bra tips, bara föra att styra in det rätt menar du? Sen byter man dem ett i taget när man fått backslaget på plats.

så smart, Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Hojtare2:

Yes, har skaffat, tack!

Vad bra, det finns en falukorvsformad sådan också, kallas för "Sölkorven" dock smakar falukorv mycket bättre... 🤪

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev sanktanna:

- - -

Ett tips vid monteringen kan du få. Kapa bort skallen på två litet längre M 10-bultar och sätt i sidohålen på motorn så kan du lättare hänga dit och styra in backslaget.

Ingemar

Efter att ha svurit o svettats i ett par timmar, dubbelvikt i ett trångt stuvfack, med återmontering av ett S-drev som inte ville passa in på splinsen så kom jag på samma idé. Jag gick ett steg längre och köpte full uppsättning jättelånga och medellånga skruv med sexkantskalle. Plötsligt var det jättelätt att få uppriktning på drev o motor med de längsta skruvarna. Sen var det bara att skruva in och rucka på grejorna, byta till medellånga skruvar och dra vidare innan byte till originalskruvarna.

Motorer med S-drev hänger på två stödpunkter fram och den tredje stödpunkten sitter baktill på drevet så det var hopplöst med linjeringen innan jag kom på samma idé som saktannas tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så bra att få såna tips innan man ligger där i kölsvinet och svär :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...