Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Adams1

Frostpluggar går, rykande maskin och avgaser kylarvattnet

Rekommendera Poster

Tjenare, tänkte köpa en båt men hörde att den hade krånglat. Frostpluggarna har gått en efter en senaste månaderna. Motorn ryker fruktansvärt mycket vitrök men endast vid när den är kall. (Alltså riktigt tjock rök) och efter ett avgas prov i kylvattnet verkar de finnas avgaser där. MEN den presterar bra på ett kompressionstest. Inget krångel övrigt vad jag vet. Vad tror ni detta kan bero på? Hur länge kan man köra med detta? Tacksam för svar🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Adams1:

Tjenare, tänkte köpa en båt men hörde att den hade krånglat. Frostpluggarna har gått en efter en senaste månaderna. Motorn ryker fruktansvärt mycket vitrök men endast vid när den är kall. (Alltså riktigt tjock rök) och efter ett avgas prov i kylvattnet verkar de finnas avgaser där. MEN den presterar bra på ett kompressionstest. Inget krångel övrigt vad jag vet. Vad tror ni detta kan bero på? Hur länge kan man köra med detta? Tacksam för svar🙏

Det skadar ju inte att tala om vad det gäller för motor!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är det inga frostpluggar. Har aldrig varit.

Det är täckbrickor till hålen där man tar ut den form som bildar hålrum i blocket när det gjuts / tillverkas.

 

Att dessa trycks ut, beror på att avgaser läcker in i blocket till hålrummen i block och topp.

I hålrummen ska det finnas kylvatten, bara kylvatten. Med ett svagt tryck från vattenpumpen, som gör att vattnet cirkulerar.

 

Så en spricka i godset hos block eller topp eller trasig block- packning är väl troligt.

Vatten kommer in i någon cylinder vid insugstakten. Därav vita röken.

Vid explosionstakten så trycks avgaser in i block eller topp.

 

Kan även vara sprucket mot någon oljekanal. Då blir det vatten i oljan.

 

En topp kan man väl byta, men ett block eller annan motor ställer sig dyrbart. 

 

Detta allmänt skrivet.

Och givetvis jag kan ha fel😇 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du frågar hur länge du kan köra med detta? Jag hade inte kört alls och inte ens köpt båten om det inte var för att det är någon speciell modell som är svårt att hitta.

Och om du köper den ska du betala som att båten säljs utan motor, alltså riktigt billigt ( läs Hybros svar om spricka i blocket).

Kolla runt och se vad en likadan begagnad motor kostar och lägg på timmarna för själva bytet så har du något att gå efter.

Sen kan det ju vara roligt att ta isär befintlig motor och försöka hitta felet om du har möjlighet men det kan ju kosta en slant som sagts.

Men det lär bli billigare att köpa motsvarande båt med fungerande motor gissar jag?

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Rascal:

Det skadar ju inte att tala om vad det gäller för motor!

De är en Volvo penta tamd 122 a. Den har rykit så mycket i flera år enligt säljaren. Men den drar ingen olja och oljan är fin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Adams1:

De är en Volvo penta tamd 122 a. Den har rykit så mycket i flera år enligt säljaren. Men den drar ingen olja och oljan är fin

 

Det låter som en säljare jag inte köpt en båt av. Antingen har han kört med en trasig motor i flera år, dvs han sköter inte om sina grejer, eller så blåljuger han och den har egentligen pajat nu och det är orsaken till försäljningen. 
 

Instämmer med ovan. 
Motorn är 20-30 år och låter trasig. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Hybro:

Nu är det inga frostpluggar. Har aldrig varit.

Det är täckbrickor till hålen där man tar ut den form som bildar hålrum i blocket när det gjuts / tillverkas.

 

Att dessa trycks ut, beror på att avgaser läcker in i blocket till hålrummen i block och topp.

I hålrummen ska det finnas kylvatten, bara kylvatten. Med ett svagt tryck från vattenpumpen, som gör att vattnet cirkulerar.

 

Så en spricka i godset hos block eller topp eller trasig block- packning är väl troligt.

Vatten kommer in i någon cylinder vid insugstakten. Därav vita röken.

Vid explosionstakten så trycks avgaser in i block eller topp.

 

Kan även vara sprucket mot någon oljekanal. Då blir det vatten i oljan.

 

En topp kan man väl byta, men ett block eller annan motor ställer sig dyrbart. 

 

Detta allmänt skrivet.

Och givetvis jag kan ha fel😇 

Ni är grymma! Tack! Är detta svårt at se på ett kompressionstest?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan det vara, då läck från förbränningsrum till nåt utrymme som har kylvatten kanske sker just när trycket är riktigt högt. Då tänker jag på förbränningstakten, då bränsle och luft typ exploderar.

 

Så i detta fall kan ett komptest ändå visa rimliga värden..

 

Tycker du har bra tecken, som du inledningsvis skrev på att motorn inte är hel!

 

Redigerad av Hybro
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...