Bext 0 Postad 21 April , 2023 Hej! Satte precis ner båten och insåg snabbt att jag fått ett läckage bakom sjövattenpumpen. Vad är det man måste byta och hur jävligt är det att byta? Antar att det är nån tätning vid axeln eller så? Se bild. Tack på förhand :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 717 Postad 21 April , 2023 Klassiskt fel. Pumpen måste monteras av, slangarna skall av, sedan sitter pumpen med två muttrar. Sedan plockar man pumpen i delar och byter packboxarna. Det är två st som sitter monterade mot varandra. Notera hur de är vända så de nya hamnar rätt. Ett ganska lätt jobb, det är inte många delar i de här pumparna. Packboxarna är i standard tumstorlek så de finns att köpas hos din lokala packboxbutik. Se bara till att fjädern i dem är rostfri. Finns förstås också att köpa hos någon som säljer reservdelar till VP, till VP-pris förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bext 0 Postad 21 April , 2023 Lyckades få bort pumpen och pressade ut axeln. Sitter ett lager på axeln som skulle behöva bytas. Sitter även ett lager pressat inne i pumpen och en packbox som det ser ut. Men jag har inte lyckats hitta en sådan på nätet, dom jag hittat ser inte ut att vara till en likadan pump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 21 April , 2023 hej. motorn är inte vp170 som är rak 6cyl. visa hela i bild om du inte har andra uppgifter. se över slangar pump är inte bra om sjövatten rinner in i båten,jag har sett sådant B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 21 April , 2023 29 minuter sedan skrev bemek: hej. motorn är inte vp170 som är rak 6cyl. visa hela i bild om du inte har andra uppgifter. se över slangar pump är inte bra om sjövatten rinner in i båten,jag har sett sådant B Medhåll, det är en V6 eller V8 då pumpen sitter på vevaxeln. Kan vara en Aq150, 175a, 205 Om det är V6. Dock känner jag inte igen medbringaren som bara har 2 skruv, brukar vara 3st. Kanske en AQ150 för där har jag dålig koll på hur det ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bext 0 Postad 22 April , 2023 Hej igen! Fel av mig, sorry! Har trott att jag haft en aq170 men såg nu på motorbrickan att det är en aq130. Har putsat upp locket på pumpen och kan nu se att det är en Johnson f4b-9 (10-24214) pump. Vilket verkar vara helt omöjligt att hitta delar till. Måste väl gå och köpa en ny fast annan modell bara axeldiametern är samma så kan jag använda samma platta att montera på vevaxeln eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 April , 2023 Är det bilden som luras för det ser ut som pumpen sitter på vevaxeln och det gör den inte på en AQ170 eller 130 då sitter den på kamdrevskåpan. Aq130 är en rak 4:a, Volvo B20 från bilvärlden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bext 0 Postad 22 April , 2023 Nej denna är inte monterad på kamremskåpan. Denna sitter bultat med medbringare på vevaxeln. Ska skicka en bild när jag kommer hem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bext 0 Postad 22 April , 2023 Okej, nu har jag kanske liskat ut varför ni inte känner igen pumpen. Min motor är alltså sötvattenkyld (vilket jag trodde samtliga penta motorer var) och har två impellerpumpar, varav den som läcker är den som är monterad på vevaxeln. (Se bild) . Såg att martec sålde sötvattenskit till dessa motorer så har frågat dom om dom har reservdelar till dessa pumpar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 22 April , 2023 ovanlg installation.. skriv upp det som passar efter köp,gör det lattare senare nedan kanske -eventuellt passar finns även .se https://www.marineparts.eu/spare-parts/va-inboards/volvo-penta/engine-parts/gasoline-models/products/repair-kit-for-seawater-pump-f4b-9-rec875698/ lite kul med ovanligt, vänligen återkoppla gärna B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 April , 2023 Det där undrar jag om det inte är lite hemmamek. Ganska smart och funkar det så är det ju en suverän lösning. Man använder alltså original impellerpump som cirkulationspump och den vevaxelmonterade som sjövattenpump. Undrar om inte original lösningen med sötvattenkylning till AQ130 och dess släktingar var dubbla pumpar ( monterade efter varandra) på kamdrevskåpan. Sötvattenkylning var tillbehör till dessa motorer, dom var sjövattenkylda original. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 22 April , 2023 42 minuter sedan skrev Gelis: Det där undrar jag om det inte är lite hemmamek. Ganska smart och funkar det så är det ju en suverän lösning. Man använder alltså original impellerpump som cirkulationspump och den vevaxelmonterade som sjövattenpump. Undrar om inte original lösningen med sötvattenkylning till AQ130 och dess släktingar var dubbla pumpar ( monterade efter varandra) på kamdrevskåpan. Sötvattenkylning var tillbehör till dessa motorer, dom var sjövattenkylda original. Detta kit finns att köpa hos just Martec i Solna (om dom ligger kvar där). Hade samma i min gamla båt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 23 April , 2023 10 timmar sedan skrev patrikflink: Detta kit finns att köpa hos just Martec i Solna (om dom ligger kvar där). Hade samma i min gamla båt. Martec / Marinspecialisten ligger i Kista. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 23 April , 2023 4 timmar sedan skrev Rascal: Martec / Marinspecialisten ligger i Kista. Okej, var några år sedan jag hade VP, men dom låg i Solna då iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas113 6 Postad 25 April , 2023 Detta rör inte TS problem med pumpen. Men jag monterade ett Martec system på min AQ130. Upptäckte hur jättesvårt det blev att justera brytarspetsar och tändning, Mitt sätt att lösa detta var att skruva ut tändstiften, så kunde jag vrida motorn på fläktremmen. Justera på klassiskt sätt med bladmått o testlampa. Sedan kunda jag kolla med instsrument och stroboskop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 25 April , 2023 6 timmar sedan skrev Jonas113: Detta rör inte TS problem med pumpen. Men jag monterade ett Martec system på min AQ130. Upptäckte hur jättesvårt det blev att justera brytarspetsar och tändning, Mitt sätt att lösa detta var att skruva ut tändstiften, så kunde jag vrida motorn på fläktremmen. Justera på klassiskt sätt med bladmått o testlampa. Sedan kunda jag kolla med instsrument och stroboskop. Om man ändå lägger ner pengar på att montera sötvattenkylning på en AQ130 så kan det vara värt att öppna plånboken lite till och montera ett brytarlöst tändsystem tex Ignitor. Då slipper man just det där problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser