Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Gäst Eva

Kappseglingsregler

Rekommendera Poster

Gäst Eva

Jag har just tagit steget från att kappsegla på klubbnivå till lite större tävlingar runt om i landet, så det är hög tid för mig att sätta mig in i och greppa reglerna. Förutom SSF's regelbok KRS har jag till min stora förtjusning fått Eric Twiname's bok med förklarande exempel och bilder. Problemet är att den är Eric's suveräna bok har blivit bra gammal vid det här laget. Boken baseras på kappseglingsreglerna 1981-1984. Att det skett en hel del ändringar sen dess är självklart, men hur mycket har ändrats och är det några speciella ändringar som jag bör lägga på minnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

Det fanns en regel som sa att överlapp skapades då masten på ena båten överlappade den andra båten. Denna regel är ändrad. Överlapp skapas då den främsta delen av båten överlappar den andra, eller till och med Spinnakern som är längre föröver än båtens för. Deta är viktigt att veta då det är av avgörande betydelse vid rundning av märken eller vid rätt att luffa andra båtar. Eventuellt kan luffningsregeln ha ändrats, jämför och se! Förr var det även tillåtet för en styrbordsbåt som seglade dikt bidevind att falla av lägre än halvvind för att tvinga en babordsbåt att slå. Detta är av stor taktisk betydelse då man vill försvar en kant. Numera får man inte falla av mer än till halvvind vid ett möte. Regeln ändrades efter att flera kollisioner skett. Om du läser den äldre boken bör du verkligen kontrollera att de stämmer med de senaste kappseglingsreglerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KASTA DEN! Långt. ALLT som har med väjningsregler har ändrats (nästan..) 1996 (el.1992) kom en ny regelbok där man totalt omarbetade hela avdelning som berör väjiningsregler. Det finns ett antal avgörande skillnader som jag inte har i huvudet, men bla hur en luffning får göras är helt annorlunda. Mast tvärs är borta t.ex. Den finns i uppfräschad upplaga. Kolla med Nautiska Magasinet. /Fredrik F.d Förbundsdomare och kappseglare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pelle! Var har du hittat det där om att en styrbordsbåt får (fick)falla av och tvinga en babordsbåt att slå? Och var finns ändringen du pratar om? /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

Det kan vara så att fallningsregeln endast gäller i matchracing. Kom inte ihåg exakt när denna regel ändrades. Regeln tillämpas mer i matchrace än i fleetrace, i fleetrace blir den inte lika viktig man har mer att förlora då man seglar mot många båtar. Därför är jag inte hundra på om den endast gäller matchracing. Men det går ju att ta reda på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Eva

Kasta, ajdå såpass!! Eftersom jag gillar Eric T stenhårt kommer jag nog inte kasta den i alla fall... förrän jag hittat en ersättare i bokhandeln. Det där med överlapp är alltså akterspegel / för som avses. Jag var med om en sån situation i Marstrand. Jag etablerade överlapp i lä men kunde inte segla pga skitvind bakom en stor spinnaker. Försökte snacka till mig mer plats / luffa. Men det gick inte lovarsbåten med på så jag gick runt och gick om på lovart istället. Hade jag rätt att luffa undan lovartsbåten i den situationen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst pelle

Det som avgör om du får luffa en annan båt eller inte är hur överlappen etablerats. Om du exempelvis seglar snabbare än framförvarande båt och etablerar överlapp i lä kan du endast luffa båten om avståndet mellan din för och den andra båtens akter, när överlappen skapades, är minst två båtlängder. I annat fall måste du segla tillbörlig kurs, vilket är den kurs som tar dig snabbast till nästa märke. Om du etablerat överlapp inom det avståndet kan du gippa och sedan gippa tillbaka, du har då rätt att luffa. Kom ihåg att sådana manövrar sällan blir lyckade, stor risk att förlora mot bakomvarande båtar. Det bästa är att planera i tid för en omsegling, försök att undvika luffningsdueller genom att segla långt i lä eller i lovart om båten. Om en annan båtkommer akterifrån och vill segla om i lovart har du rätt att luffa ända upp i vindögat, beroenda av vad det är för båt kan det vara bättre att släppa förbi.Tighta manövrar och luffningsdueller lämpar sig mer för matchracing där man endast har en båt att ta hänsyn till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Eva

Starterna ger också upphov spännande incident Vid ett tillfälle just efter start börjar en lovartsbåt falla för att göra omstart. Borde han inte i det läget hålla undan för alla andra båtar som startar? Eller har jag fattat helt fel?! Eftersom han går riktigt nära utan ögonkontakt med mig väljer jag att väja, pga båtar i lovart som håller på att starta kan jag inte göra ett slag utan faller av stället. Eftersom jag hade bra fart på båten och manövern blev något panikartad. Resultat: fören dök och vi slog runt. Jag har inget emot att bli våt men det vore intressant att veta om jag hade kunnat protestera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

Du skulle stått på dig, lovartsbåt skall hålla undan för läbåt, även de som tjuvstartat och skall starta om. Håll din kurs och skrik åt den andra båten att den skall hålla undan. Du hade kunnat protesterat i detta fall. De som tjuvstartat och måste vända om hamnar ofta i en hopplös situation där de blir låsta och inte kan vända om. De kan då försöka med desperata försök att komma loss vilket ofta leder till att de bryter mot någon regel.Om du skall protestera, kom ihåg att hissa röda flaggen på akterstaget omedelbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Eva

Ahh, tack för alla tips och inlägg till en novis. Just det, jag fick en röd flagga av brossan. Jag brukar ha den med mig... men jag har inte använt den. Broosan skulle bli galen om han visste. Jag är säker på att få mer anvädning av den i fortsättning. Men först en djupdykning i regelboken. Eva

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pelle, matchracingreglerna är jag lyckligt ovetande om :-D Har medvetet struntat i dem för att inte förvirra hjärnan med regler som är motsägande i de olika fallen. Om du i fleetrace börjar falla på en babordsbåt riskerar du att åka dit direkt..Du får inte hindra en båt som håller undan för dig, och att segla förbi din akter är att hålla undan. Om du då faller så att han inte kan segla förbi dig, då skulle jag som domare tolka det som att du har ändrat kurs och hindrat babordsbåten att hålla undan. Eva, lovartsbåtar som ligger på linjen och sover (de vill ju inte lova eftersom de då tjuvstartar) är ett klassiskt problem utan enkel lösning. Att åka omkring och hävda sin rätt gör att man lätt tappar fokus på sin egen segling och bara tappar på det. Been there, done that.. Och så kanske du inte ska kasta boken, men ha den inte med när du kappseglar, det blir så lätt fel om man ska kolla en situation och det är lite stressigt. Boken som kom i våras gäller till 2008, så du hinner få valuta för pengarna om du köper en ny. För övrigt så är de nya reglerna enklare än de gamla. Och under själva seglingen är det i princip bara 5 sidor av regelboken som man behöver har koll på (del 2). /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eva, vad seglar du för båt? Om båten har en skrovlängd på under 6 meter behövs ingen protestflagga (KSR 61.1.a.2) /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Eva

Tjena! Jag seglar Hobie16 en liten o snabb katamaran :-D Galet kul! Ingen protestflagga. Skönt! Jag har noll erfarenhet av protester. Brukar ha fullt upp med min egen segling. Det brukar vara andra som protesterar mot mig men jag protesterar sällan tillbaka. Det verkar lite jobbigt. Main thing, att hävda sin rätt på vattnet och undvika panikartade manövrar som jag helt i onödan förlorar massor av placeringar på. Eva Odu, tack för länken till svensk segling. Godis för en seglare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...