Bojesper 5 Postad 21 April , 2023 (redigerade) Hej! Finns de någon positiv erfarenhet här inne angående att sätta glödstift som drivs av 12v in i luftintaget/ljuddämparen för att minska tuggandet på startmotorn? VP MD17 C Tacksam för hjälp Redigerad 21 April , 2023 av Bojesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 21 April , 2023 Har inte provat. Jag har en MD17C och jag upplever den som lättstartad. Jag misstänker att din motor inte mår så bra. Är insprutarna ok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 21 April , 2023 Är det automatisk eller manuell kallstart på MD17? Fungerar kallstartsfunktionen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 21 April , 2023 Jag läste att någon monterade in glödlampor i luftburkarna för att förvärma luften. Ett glödstift tror jag ger för lite värme eftersom utan är så liten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 21 April , 2023 När jag hade MD3B/MD17C upplevde jag den också som väldigt lättstartad. Tror du bör leta efter fel innan du börjar bygga om motorn. Modellen har ju trots allt fungerat för de allra flesta ägarna i över 40 år utan förvärmning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 21 April , 2023 14 minuter sedan skrev IngemarE: Tror du bör leta efter fel innan du börjar bygga om motorn. Modellen har ju trots allt fungerat för de allra flesta ägarna i över 40 år utan förvärmning. Det kan man ju inte säga emot! Dålig komp? Kassa spridare? Ej fungerande kallstartsfunktion? Dålig snurr på starmotorn? Klena batterier eller dåliga kablar (stora spänningsfall). Finns det något mera som kan vara fel? Jo, det gör det ju, men det är väl en bra början att kolla detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 21 April , 2023 Tack för samtliga svar. Ska göra ett komp prov i helgen och byta spridarspetsar som givetvis ska provtryckas. Dieseln rinner tillbaka till insprutningspumpen och får väl riva upp den med innan annat görs. Kan man renovera pumpen på lekmanna vis eller bör den lämnas in för åtgärd? Någon med erfarenhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 21 April , 2023 1 timme sedan skrev Mackey: Är det automatisk eller manuell kallstart på MD17? Fungerar kallstartsfunktionen? Automatiskt. Hur vet man hur den fungerar och vart sitter den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 21 April , 2023 1 timme sedan skrev Mackey: Det kan man ju inte säga emot! Dålig komp? Kassa spridare? Ej fungerande kallstartsfunktion? Dålig snurr på starmotorn? Klena batterier eller dåliga kablar (stora spänningsfall). Finns det något mera som kan vara fel? Jo, det gör det ju, men det är väl en bra början att kolla detta. Hur tar man reda på att den automatiska kallstartsfunktionen verkligen fungerar? Ny startmotor och nytt startbatteri. Osäker på kablar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 21 April , 2023 2 timmar sedan skrev Mackey: Jag läste att någon monterade in glödlampor i luftburkarna för att förvärma luften. Ett glödstift tror jag ger för lite värme eftersom utan är så liten. Spännande. Som drevs av 12v? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 22 April , 2023 15 timmar sedan skrev Bojesper: Spännande. Som drevs av 12v? Det får vara kraftiga glödlampor i så fall, eller en lååååång förvärmning. På min nuvarande motor (lite större, dock) finns förvärmning som är på över 1000W. Av avgasemissionsskäl ligger den dessutom på ett par minuter EFTER start, precis då man vill ha det man kan få från generatorn. Så säkringen till dessa förvärmningsglödstift är ganska populär att ta bort (det ger inga felkoder) eftersom motorn ändå startar finfint ner till 0°C utan detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 22 April , 2023 2 timmar sedan skrev IngemarE: Det får vara kraftiga glödlampor i så fall, eller en lååååång förvärmning. Nej, det räcker att luften är 20 gr varm. En gammal 12 V strålkastarlampa med glödtråd värmer några liter luft snabbt. Dessvärre finns väl inte sådana längre, men även halogen-lampor ger ju ganska mycket värme också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 22 April , 2023 Ett tips, lossa luftrenarna och spruta in lite motorolja i insuget med en smörjkanna. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 22 April , 2023 2023-04-21 vid 13:58 skrev Mackey: Är det automatisk eller manuell kallstart på MD17? Fungerar kallstartsfunktionen? MD3 och MD 17 har automatisk kallstartanordning som styrs av oljetrycket. Om man vill kolla om den fungerar, kan man ute på vattnet, stänga av motorn en stund, så oljetrycket försvinner. Sedan ger man full gas framåt och startar motorn. Om kallstarten fungerar, kommer motorn att ge mer effekt och ryka svart. Man måste dra av innan motorn blir överbelastad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 22 April , 2023 (redigerade) 4 timmar sedan skrev Ove-T: Ett tips, lossa luftrenarna och spruta in lite motorolja i insuget med en smörjkanna. Hälsningar Ove Hej Ove. Det har jag läst om vid service. Men varför skulle detta hjälpa mig med mitt ”problem”? jesper Redigerad 22 April , 2023 av Bojesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 22 April , 2023 3 timmar sedan skrev Rollen: MD3 och MD 17 har automatisk kallstartanordning som styrs av oljetrycket. Om man vill kolla om den fungerar, kan man ute på vattnet, stänga av motorn en stund, så oljetrycket försvinner. Sedan ger man full gas framåt och startar motorn. Om kallstarten fungerar, kommer motorn att ge mer effekt och ryka svart. Man måste dra av innan motorn blir överbelastad. Åfan, tack! Om den mot all förmodan inte fungerar, vart sitter den placerad tro? 😅 jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 23 April , 2023 11 timmar sedan skrev Bojesper: Hej Ove. Det har jag läst om vid service. Men varför skulle detta hjälpa mig med mitt ”problem”? jesper Det hjälper till att täta vid kolvringar och ventiler så att kompressionen blir högre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser