donaldduc 4 Postad 20 April , 2023 Jag håller på som sagt och felsöker powertrim på en Vp drev dp-e. Motorn fungerar , Relän klickar men inget händer. Jag trodde mig förstå att motorn använde omvänd polaritet (då det var två kablar som går till motorn )för att gå medsols respektive motsols så jag kollade på en testmätare som indikerar + eller minus. Detta fungerade som jag förväntade mig... men inget händer när jag kopplar in pumpen. Jag trodde att motorn fick jord (minus på bägge ledarna men när man valde att tilta upp eller ner så skickar man via relä in plus på den aktuella kabeln för att sluta kretsen. Något har jag missat eller inte förstått hur det fungerar. Jag plockade även isär motorn och råkade tappa locket främre sidan av motorn i marken och då hittade jag 3 små brickor. Två tunna i rostfritt stå och en plastbricka. Skall dessa sitta inne i motorn eller skall dom sitta utanför motorn mellan motorn och hydraul-sidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 April , 2023 Jag har aldrig skruvat isär en sådan motor, men det kan ju vara så att borstarna som överför strömmen till kommutatorn har lossnat när du tappade motorn. Kan du rotera utgående axel med enbart fingerkraft? Om inte så har du sannolikt ett mekaniskt fel. Reläna är kopplade som en polvändare, så det är rätt så som du tänker. Koppla loss motorn och mät med en voltmeter på relänas utgångar, 30, så skall du få ut ömsom en positiv och ömsom en negativ spänning beroende på om du kör drevlyften uppåt eller nedåt. Kolla att alla anslutningarna är hela och rena, det samlas lätt oxid här. Det finns en automatsäkring i den kretsen också, men om den löst ut tror jag inte att ens reläna hade fått spänning. Reläerna är vanliga växlande standrardrelä som kostar knappt 55kr på Biltema, Volvo-Pentas koster mångdubbelt mer, om du nu måsta byta ut dessa. Sedan måste ju triminstrumentet i panelen vara inkopplat för att det hela skall fungera öht. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
donaldduc 4 Postad 21 April , 2023 'Tack för svaret. Jag tappade inte motorn utan det var frontlocket som ramlade av. Motorn har jag monterat ihop och testat att köra via batteri separat så den funkar finfint. Jag kollar reläerna under dagen och återkommer. Kanske köper två nya relän på biltema för att testa. Återkommer. Någon som har koll på brickorna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 21 April , 2023 3 timmar sedan skrev donaldduc: 'Tack för svaret. Jag tappade inte motorn utan det var frontlocket som ramlade av. Motorn har jag monterat ihop och testat att köra via batteri separat så den funkar finfint. Jag kollar reläerna under dagen och återkommer. Kanske köper två nya relän på biltema för att testa. Återkommer. Någon som har koll på brickorna? Kolla bara konfigurationen av kontaktsiften på reläerna, bilden visar hur det vanligtvis ser ut. Jämför med dom som sitter i båten. Det finns en annan modell där kontaktstiften visserligen sitter på samma ställen, men inte med 85 och 86 längst ut och inte med 30 i mitten, köp inte den modellen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 21 April , 2023 Jag trodde jag hade problem med relä och bytte därför plats på dom, både de framme vid ratten och de bak vid pumpen. Inget hjälpte, det vat tryckknappskonsolen som var kass. Ny kostade 1500kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
donaldduc 4 Postad 21 April , 2023 Tror mer på att det är relän eftersom det klickar. Jag tittar och återkommer. tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
donaldduc 4 Postad 28 April , 2023 Hej och tack för alla förslag. Jag lokaliserade en brygga eller huvudsäkring monterad på motorn och där var det grönt som inte skulle vara där. Så nu är det rengjort och allt fungerar som det skall. Tack alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser