mollax 1 Postad 20 April , 2023 (redigerade) Min tanke är att svetsa ihop en ställning till min segelbåt. Ställningen kommer att fästas på en 80trailer. Båten kommer stå på ställningen med omslutande vaggor (se bild) Vad för fyrkantsrör tänker ni att man bör använda? Båten väger 950kg och är 1,65m djup räcker 50x50x2 som stommar och vinkeljärn 50x50x2 som snedstag? Redigerad 20 April , 2023 av mollax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 20 April , 2023 Ska du få den godkänd som 80-trailer behöver du antagligen lastberäkningar av en konstruktör. Det är inte något vi kan killgissa till dig här. Bygger du en obromsad 30-vagn är det en annan historia. Då skulle jag killgissa att 50x50x2 räcker långt! Min trailer till Solingen är byggd i mycket mindre dimensioner.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mollax 1 Postad 21 April , 2023 Tack Dava, då kör jag med 50x50x2 Är det inte så att, om man svetsar i ramen måste släpet registreras om. Men om jag istället väljer att skruva fast ställningen med balkskor, kommer jag undan, genom att ställningen och båten blir surrad last. Surrad last får man ha på släpet vid besiktning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 21 April , 2023 Det låter väl rimligt. Men varför besiktiga med lasten? Gör en stabil ställning att lyfta på när du ska köra med båten! Då får du ju ett bra släp till byggvaror som även kan användas till båten. Vårt släp fungerar tvärt om och det är lite irriterande för alla stöttor och stag etc är ju i vägen när man lastar brädorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RillE 3 Postad 6 Maj , 2023 2023-04-21 vid 07:23 skrev mollax: Surrad last får man ha på släpet vid besiktning. Nu för tiden så ser de väl helst att släpet är olastat dessutom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser