LasseF 0 Postad 8 Augusti , 2005 Ta ur tändstiften och ta en bild på dom och lägg ut här så vi ser hur de ser ut så ska vi tala om om den går på alla cylindrar! Vi vill se den del som sitter i cylindern. Mvh LasseF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Augusti , 2005 Eller så jämför du dina tändstift med bilderna som finns här: Ser alla ut som bilden Normal? http://www.verrill.com/moto/sellingguide/sparkplugs/plugcolorchart.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 9 Augusti , 2005 här har vi dem. ser inte fina ut enligt mig. ska köpa nya idag och se. gnistgapet verkar för stort också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 9 Augusti , 2005 en till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 9 Augusti , 2005 det vita materialet ser inte vitt ut längre. aja vi får se ikväll hur det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Problem_johan Postad 9 Augusti , 2005 Okej verkar inte vara någon cylinder som inte fungerar. Hely nya stift och ingen förändring. kanske en knop. infogar en bild hur den ligger i maxfart 24-26 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 9 Augusti , 2005 du får nog köpa en varvräknare och se vad den varvar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Augusti , 2005 Hej, Ta kompressionsprov på alla cylindrarna med en kompmätare. Om det skiljer mycket mellan högsta och lägsta värdena indikerar det problem med den/de cyl som har lågt värde. Ett av stiften såg lite sotigt ut. Kör du på oil injektion systemet? Eller är det pluggat och du blandar olja i tanken manuellt - i så fall vad har du för blandningsförhållande? (50:1, bensin:olja)? I övrigt: Om kompressionen verkar OK så gissar jag att du kan pressa ur några extra knop när du installerat en varvräknare och då kan se om motorn varvar optimalt el ej. Sen kan du justera med propellervalet så du kommer rätt i varvtal. Då om du ligger fel i varv och får på en bättre propeller så bör det ge några extra knop. Ca 25 knop är inte så jättedåligt men runt 30 borde du allt komma upp med en 70 hk tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 14 Augusti , 2005 hej igen. Nu har det hänt en sak. senast när jag var ute med båten så drog den lite för mycket soppa än den brukade och när jag sen kom hem till båtplatsen så drog jag ner på gasen så den bara drog framåt lite, och då lade motorn av plötsligt. När jag hade lagt till och började kolla på motorn så såg jag att det låg en massa bensin i vattnet som troligtvis hade läckt ut. När jag drog upp motorn så tyckte jag att jag såg mycket mer bensin som kom ut i vattnet. Jag såg däremot inte var det kom ifrån riktigt. Det var därför den dog också eftersom den inte orkade gå längre när den fick för lite bränsle på så lågt gaspådrag. Detta har hänt förr när jag inte fick igång motorn en gång och sen läckte det ut lite bensin men jag tänkte att det kanske var normalt att det läckte lite grann. Nu tror jag att detta kan vara huvudanledningen till att den inte går så snabbt. Det verkar vara nån gammal gummislang eller något som har läckt bara lite granna och förhindrat att motorn fick tillräckligt mycket för att ge max varv. Nu verkar det ha brustit helt och hållet eftersom den inte ville starta. Den la av efter nån sekund hela tiden. Nu undrar jag om någon vet vad det kan vara för någon slang eller vad det nu är som har pajat? Är det någon man bör kolla på först, som troligtvis har brustit innan någon annan. All hjälp är välkommen. Mvh/johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 17 Augusti , 2005 prova med att ta av bensin slangen från förgasaren och pumpa med blåsan och se om det kommer någon soppa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 19 Augusti , 2005 det verkar vara en motor med 2 förgasare. När jag plockade bort luftburken så syntes 2 stycken likadana förgasare ovanpå varandra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury-200 0 Postad 26 Juni , 2006 Prova att köra motorn på tomgång och lyft på en tändhatt i taget. Börja med 1 cylindern händer det inget är den trasig om den börjar gå dåligt eller stanna är den okej gör så med alla cylindrar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
todan 0 Postad 16 April , 2007 Har en Mariner 70 med samma symtom (sitter på en Örnvik). Går inte på alla cylindrar och drar massor med bensin. Alla stiften verkar dock ge gnista, jag trodde först att choken hängt sig, men den verkar fungera O.K. Tacksam för tips! /torkel Senast ändrad av todan | 16 april 2007 | 08:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser