Gäst Johan Postad 4 Augusti , 2005 Hej! Jag har en ockelbo t16 från 70-talet med en Mariner 70hp från 80 talet. Enligt många så skall man kunna få upp båten i 33 knop med 70 hästkrafter men när jag maxar så visar gps endast 23 knop. Båten hade ingen extra belastning och gick i nästan vindstilla förhållanden. När jag kom upp i ungefär 20 knop så kändes det som om motorn knappt kunde ge något mer när jag drog på mer gas. Vet inte vilket varvtal den går i men det låter som om den skulle kunna varva mer. Kollade också på riggen eller vad det nu heter, där har den förra ägaren justerat det lilla rodret åt höger och fenan längst ner var böjd på något sätt ( vet inte om den har slagit i något eller om dom har försökt att kompensera ännu mer i styrningen ). Skulle vara tacksam för svar innan jag börjar modifiera allt för mycket eller rent av byter motor som kostar all för mycket. /johan :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Augusti , 2005 1. Du behöver en varvräknare för att veta max varvet på motorn nu. Beroende på vad maxvarvet är så visar det om du skulle kunna förbättra lite med en annan propeller så du kommer upp i det varvtal som rekommenderas av tillverkaren (gissar ca 5500 varv/min är det tillverkaren rekommenderar som maxvarv på fullgas, kolla i handboken till motorn). 2. a) Du har antagligen inte elektrisk trim & tilt på motorn. Det innebär att du har en fast (om än justerbar) riggvinkel (motorns vinkel mot akterspegeln). Om du kan accelerera hyftast bra så prova att vinla ut motorn ett pinnhål. Går den fortfarande hyfsat i accelleratinsfasen ta ett hål till. På det viset kan fören lyftas lite mer i planingsfart och på fullgas. Skrovets våta yta blir då i regel mindre och båten går lite fortare. Om du har elektrisk trim & tilt så trimma in riggvinkeln innan du accelererar iväg så att du trycker ner fören under accellerationsfasen. Uppe i planing och på fullgas trimmar du ut riggvinkeln så att fören lyfter sig lite och då går båten lite fortare. Men som sagt, du behöver en varvräknare för att kunna veta om motorn varvar optimalt. Och beroende på varvet du ser då kan du ev behöva byta propeller för att få mer fart på båten. Du kan köpa en 3.e parts varvräknare om du inte vill köpa en orginalvarvräknare. Faria, Teleflex, Ultraflex har sådana varvräknare. Kostar ca 1000 kr. För Mariner 2-takt 70 hk har skall troligen varvräknaren ställas in för 12 alternator poles alt i läge 6P i så fall om du skaffar t ex en Teleflex varvräknare, troligen lika för övriga varvräknare). http://www.tflx.com/obtachtrad.html Kolla i Watski katalogen eller Båtägarnas katalog (Byggplast & Båtprylar) och hos deras återförsäljare. http://www.watski.se http://www.byggplast-batprylar.se 3. Kolla att antikavitationsplattan (den avlånga plattan ovan propellern) är ungefär jäms med båtens köl vid akterspegeln när motorn hänger vertikalt. Du har en båt med lång (höjden) akterspegel och en utombordare med lång rigglängd va? (eller en med en kort akterspegel med utombordare som har kort rigglängd) 4. Kolla att båtens botten inte har beväxtning, det kan bromsa en hel del. 5. Trimfenan (se bilden ovan): Med den kan du justera så båten går rakt i marschfart (eller maxfart). Man justerar så här: Om båten drar åt höger när du släpper ratten så justerar (vrider) du i BAKRE delen av trimfenen åt höger (sagt med andra ord så vrider du, sett uppifrån, hela trimfenan moturs då). Drar båten och vänster justerar (vrider) du bakre delan av fenan åt vänster (eller med andra ord vrider du, sett uppifrån, hela trimfenan medurs då). Trimfenen sitter fast med en skruv man får lossa på för att justera vridningen. Trimfenan är tillika offeranod så den måste ha kontakt med metallen i motorn, varken anoden eller kontaktytan skall ha nån målafärg på sig. Om Trimfenan/anoden offrats så den blivit mindre får man sätta på en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 4 Augusti , 2005 Nu har jag varit ner och kollat på motorn och nu förstår jag vad du menar med inställningen av vinkeln. Den sitter ett hål ut från aktern. antikavitationsplattan verkar sitta 2-4 centimeter ovanför kölen (kan inte se så väl eftersom den är i sjön) men det är väl omöjligt att ändra eftersom dom redan borrat hål för fastsättning av motorn? Motorn är långriggad och det har jag läst att det ska vara bäst för den här modellen. VAd tror du om fenan som är böjd åt höger, kan det vara en faktor? sitter också en givare för ett ekolod på vänster sida bakom båten och den lämnar ett riktigt sprut av vatten bakom när man kör lite snabbare. BÅten är bottenmålad men inte finslipad innan så den är inte helt slät under skulle jag tro. Tror jag struntar i att lägga så mycket pengar på en varvräknare och länar in motorn till någon verkstad och låter dom serva den så kanske dom samtidigt kan kolla om den går som den ska göra. Måste tacka för det snabbaste svaret på ett forum jag nånsin fått :-) skrovet synes överst... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Augusti , 2005 Prova att vinkla ut motorn (riggen) ett pinnhål till men var beredd att det går långsammare att acellerera upp i planing då men det är normalt i så fall. Du får försöka hitta en kompromiss. Troligen vore det bästa att ställa in riggvinkeln för bästa gång i marshfart och sen kompensera att det tar längre upp i planing med ett par Smart Tabs. Motorn verkar sitta bra i höjdled, några cm högre spelar ingen roll i regel. Fenan behöver du bara justera om båten drar åt något håll när du släpper ratten i marshfart eller på fullgas. En akterspegelmonterad givare skall sitta så här ungefär: [LINK]www.algonet.se/~boem/filer/montage.gif[/LINK] (använd förstoringsfunktionen i Internet Explorer när du för musen över bilden så ser du bättre) Ja, det är klokt att lämna in motorn för service, kanske byta impeller också när du ändå lämnar i den för den är som du kanske vet av gummi och slits med tiden och skall i regel bytas var 2-3 år ungefär. Dock varvräknare är viktigare än du kanske är medveten om. Den är viktigare än hastighetsmätaren. Du kan då köra på lagom varv så du kan köra lite ekonomiskt och så får du koll att den varvar korrekt (gissningsvis ca 5500 varv/min) på fullgas - det är viktigt för bästa prestanda. Mitt råd är att skaffa en varvräknare, kanske en Tiny Tach? [LINK]www.tinytach.com/tinytach/index.php[/LINK] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 4 Augusti , 2005 Jag gjorde som du sa och vinklade ut den ett snäpp och det blev bättre kan jag säga men inte riktigt som jag väntade mig. Båten gick upp i plan ungefär lika snabbt som förut och det gjorde ingen skillad i toppfart, men den blev plötsligt mycket bränsle-snålare. Måste varit att den lyftes upp mera i aktern nu och det kände man också. Eftersom det knappt påverkade accet så ska jag nog testa att vinkla ut den ett till snäpp för att se om det kan göra något åt toppfarten men jag skulle tro att det blir för mycket. Finns det några biverkningar av att vinkla ut förutom accelerationen? Visst är det bra med varvmätare bara de finns ett billigare alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Floppa 0 Postad 4 Augusti , 2005 Problemet som kan uppstå om man vinklar upp motorn för mycket är att båten står rakt upp innan den kommer i plan. Den går dock fortare när båten väl planar. Jag tycker också du skall skaffa en varvräknare. Lär vara mycket billigare än att lämna in motorn för service om det kanske inte behöver det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 4 Augusti , 2005 Har du kollat att du inte har tonvis med snäckor under båten. Var så för mig. Fick knappt upp båten i plan. Tog upp den på trailer. Fyfan vad snäckor. Bottenfärgen idag ger inte nåt skydd alls för snäckor. Kolla det först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 4 Augusti , 2005 Så här ligger det till, jag köpte båten för cirka en månad sen och den hade inte varit bottenmålad på ett tag så den såg risig ut under men jag tog tag i skrapan och skrapade bort all skit under den och sen målade jag med roller och ja, det blev väl sådär hastigt. Det kanske inte är världens snyggaste botten men det finns i alla fall inga snäckor under på bara en månad skule jag tro. :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Augusti , 2005 Ja, i motsjö kommer du att hoppa mer på vågorna än klyva dessa (det bli m a o lite studsande och hoppande). I medsjö är det bara bra för då dyker du inte så lätt med nosen/fören i kommande våg. I sidsjö vet jag ej hur det påverkar. Det kommer alltid bli en balansgång för dig hur du än gör, bara en sån sak som lite last du placerar fel så kommer båten lätt ur balans och går kanske inte så bra längre i planingsfart. Men kom ihåg att en båt har bäst bärighet i aktern/bakre delen så placera last där i första hand. Det bästa är om du på sikt skaffar en motor med elektrisk powetrim så du under gång kan påverka riggvinkeln. I kombination med varvräknare så du kan använda en optimal propeller (så din motor varvar max rekommenderade på fullgas) bör din båt gå rätt bra gissningsvis. Näst bäst är att laborera som du gör nu, och ev skaffa Smart Tabs (kanske till nästa säsong). Och så varvräknare (och ev annan propeller beroende på vad du kommer upp i för varv enl varvräknaren). Så ge inte upp nu när du börjar i praktisk handling förstå hur du kan få fart på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Floppa 0 Postad 4 Augusti , 2005 Tror inte du behöver några trimplan. Har själv en T16 med 90 hästar på. Gör ungefär 40 knop. Har inte riktigt vågat prova då det alltid går vågor ute i Stockholms skärgård. Med 70 hästar borde din göra åtminstone 30 knop. Tror nog du har fel propeller. Enda sättet att avgöra det är med varvräknare. Tänk också på att det kan komma mycket snäckor på skrovet på en månad, speciellt så här i augusti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Nordsten Postad 8 Augusti , 2005 Jag har också en T16 med en Evinrude 120 hk V4 -92 och enligt mätaren så gör den ca 55 knop, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 8 Augusti , 2005 33 knop med en 70 hk kom upp men ca 33 men en 50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst JOhan Postad 8 Augusti , 2005 trevligt. ;-) Skulle faktiskt nöja mig med bara lite över 30. Nu gör den 25 med lite utvinklad motor men jag måste nog fixa motorn. 70 hästar borde göra mer men kanske mariner motorerna inte är så bra. många som har sagt otrevliga saker om dom. Synd att jag är så dålig på motorer. skulle behöva en sprängskiss eller en handbok till motorn innan jag plockar isär. Har aldrig hållt på med utombordare förut, bara mekat lite med mopedmotorer :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Augusti , 2005 Köp en Seloc eller Clymer gör det själv handbok för Mariner som täcker din årsmodell om du skall börja plocka med motorn. Kostar några hundra. Bäst är väl den riktiga verkstadshandboken men den är ganska dyr. Marinshopen har troligen. Mariner och Mercury är identiska på många modeller. Kanske finns din Mariner som motvarande Mercury, du kan ju kolla och jämföra i Mercury's verkstadshandböcker som finns i PDF här för lite olika årgångar: http://www.biggerhammer.net/mercury/factory_manuals/Service_Manual_Index.html# Välj 2-takt och sen modell. I innehållsförteckningarna (Service Manual Outline) kan man sen hoppa iväg till de olika avsnitten. Du kan även spara hem alla avsnitt som PDF om du vill ha det hela på hårddisken. Cover.pdf är den del du sen skall spara och sen öppna för att komma åt innehållsförteckningen i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 8 Augusti , 2005 du borde ta reda på vad den ska varva och hur mycket den varvar det låter som om den varvar för lite prova men en annan propeller/hissa upp motorn mera på akterspegeln är det kort eller lång rigg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst JOhan Postad 8 Augusti , 2005 Långriggad mariner från början av 80-talet med antagligen originalprop. det där med varvräknare ska jag skaffa senare när jag får pengar. den är 4 hål ut från akterspegeln och man ser nu att den står ganska utåt så jag vet inte om det är så bra ide att dra ut den ännu mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 8 Augusti , 2005 hur går den i vatten då den ska ca 5 graders anfallsvinkel brukar man säja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 8 Augusti , 2005 I början drar den upp svall innan den kommer i plan men sen lägger sig fören mer och båten gör knappt några vågor. Kan ju iof be någon att ta kort medan jag kör förbi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 8 Augusti , 2005 låter som om den skulle behöva varva ur mera prova att hissa upp motorn lite och ställ in den lite ju mer man ställer ut den ju svårare blir det att komma upp i plan.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 8 Augusti , 2005 så här ser det ut, den undre stången sitter genom båten i et borrat hål och den kan man inte flytta för då måste man ju borra nya hål. inget annat sätt att flytta upp den på. I tidigare inlägg skulle jag vinkla ut inte in, motorn för att få högre toppfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 8 Augusti , 2005 EN till bild... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 8 Augusti , 2005 hur högt sitter kavitationsplattan i gemförelse med botten? det är svårt att veta om man behöver hissa mera om man inte vet hur mycket den varvar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst JOhan Postad 8 Augusti , 2005 2-4 cm över. vad kostar en tiny tatch varvräknare och var kan jag köpa denna ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Augusti , 2005 Din motor sitter garanterat bra i vertikalled. Tiny Tach: http://www.tinytach.com/tinytach/index.php Finns att köpa, se länken på deras hemsida: International customers order here Kan köpas i England el Frankrike (bägge är ju med i EU så det blir inget tullpåslag). Maila dem och fråga vad de kostar i Euro och vilken Tiny Tach modell du skall ha till din Mariner (3 cyl?) utombordare. Standard Tiny Tach kostar ju ca $37 dvs ca 280 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 8 Augusti , 2005 företaget Södertörns Marin&Motorservice säljer tiny tatch.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 8 Augusti , 2005 Okej tackar. det priset låter ju helt okej.3 cylindrig? ärligt talat så har jag aldrig ens öppnat kåpan. borde göra det nu och se hur många cylle det finns. kan de vara möjligt med bara en ? har kollat upp motorns årtal och det stod inget om 3 cylindrar. Jag har ju som ni märker ingen koll... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 8 Augusti , 2005 okej om du inte öppnat på kåpan kan det vara mycket fel på din motor en cylinder som inte går.. hmm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst johan Postad 8 Augusti , 2005 okej nu har jag varit nere och öppnat den... hehe.. konstaterade att det var tre cylindrar i alla fall och ett virrvarr av kablar.. fattar noll. tror jag lokaliserade 3 förgasare men jag vet inte hur dom ska se ut riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst johan Postad 8 Augusti , 2005 det kan då alltså mycket väl vara en cylinder som inte går? måste ju helt elkelt vara något fel på motorn eftersom båten går så slött jäfört med alla andras. 70 hästar borde få fart på na tycker jag. han jag köpte båten av sa att han hade servat den men det kan man ju aldrig vara så säker på.Hur kollar man om alla cylindrar går ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 8 Augusti , 2005 kan ju börja med att ta ut stiften och kolla satt du har gnista Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser