Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
skippeer

Täta klassiska Hella lanternor?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har 3 st klassiska rostfria lanternor som läcker lite och oftast kräver ett knackande för att lysa.

Tog isär akterlanternan, torkade ur och fick lufttorka över natten.

Putsade kontaktytorna med fint sandpapper, lite vaselin och så gängtejp runt den svarta yttre gängan innan jag skruvade dit lampan.

Lyste inte, knackade lätt och då funkar den som vanligt.

Funderar på lite silikon mellan glas och metallkant som nästa steg.

Någon som har samma lanterna och fixat läckage/glapp?

BB34C86F-DF9E-4E36-94A9-66B17386BCFF.jpeg

5DBB3FC3-E698-4C8B-8381-99BCC61097D2.jpeg

Tror jag läst på nätet att den här modellen har utgått (minnet är kort så jag minns inte modelnamn).

EDIT

Nu efter lite googlande fann jag en tråd men det är inte en klockren träff på mina problem.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom där lanternorna skall du vara rädd om, i mitt tycke dom snyggaste som än så länge tillverkats till fritidsbåtar.

Att det är glappkontakt kan bero på flera olika orsaker, om du nu putsat de båda kontaktstiften så skall du kolla att den lilla fjäderns som trycker upp kontakstiftet mot "pluppen" i lampans sockel verkligen trycker upp kontakstiftet. Sedan får du kolla att "plupparna" på lampan, som egentligen är av lödtenn ger kontakt mot stiftet, och att döm verkligen står i kontakt med lampans glödtråd. Det behöver alltså inte vara glapp i lampsockeln, det kan även vara fel i själva lampan.

Jag hade en sådan glappkontakt en gång, så jag chansade med att löda om, det vill säga smälta befintliga pluppar och lägga på litet mer fräscht lödtenn. Och det fungerar, men egentligen skulle ju lampan bytts ut.

En annan typisk felkälla på lanternor och andra elektriska grejer som finns på båtens utsidan tutor och annat sådan, är att kablarna blir dåliga, kopparn korroderar och det blir dåliga kontaktytor där kabeln möter lamphållaren, i dessa Hellalanternor är det ju flatstiftskabelskor, och det är bra, i andra kan det vara skruvanslutningar som inte alls funkar i marin miljö.

I min förra båt, Nimbusen, bytte jag nog kablaget till lanternorna (och till tutan) minst vart femte år. Då var det vanliga kopparkablar, 2,5mm2, möjligen hade förtenta kablar klarat sig bättre.

Jag hade nog inte sandpapprat några kontaktytor, jag hade putsat med Häxans silverputsmedel eller liknande. Då man sandpapprar bildas det repor i ytorna, där ärgen som korrosionen bildar, kan få bättre fäste.

Att täta mellan huset och linsen med marintätningsmedel kanske är bra, men jag vill minnas att dessa lanternor äro ventilerade så att kondens kan rinna ur dem... kolla om det ser ut att vara så.

Men framförallt kolla kontaktstiften... och kablarna!

• Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra tips/erfarenheter.

Min light fix får ersättas med gör om, gör rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade nog inte sandpapprat några kontaktytor, jag hade putsat med Häxans silverputsmedel eller liknande. Då man sandpapprar bildas det repor i ytorna, där ärgen som korrosionen bildar, kan få bättre fäste

Ofta är kontaktytor pläterade med ett bra, ledande material ovanpå en annan legering. Detta eftersom få material både ger en bra elektrisk kontakt (och står emot oxidering o.s.v. bra) samt har rätt mekaniska egenskaper såsom spänst, fjädring och sprödhet.

Genom att putsa skapar man inte bara de repor o.s.v. som @Georg_Ohm nämner, man riskerar också att putsa bort den skyddande och för kontaktfunktionen så viktiga tunna pläteringen.

Så rengör kemiskt och lägg sedan på lite fett på ytan.

• Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för infon, konstigt att jag inte lärt mig detta tidigare. Varje dag något nytt att lära

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aqua Signal Series 50

Hittade en engelsk manual sida med underhållstips som passar min båt från 2002 och kanske några andra med 40 / 41 / 42 / 50 lanternor.

I år glapp någonstans i sladdarna till pulpit lanternorna, bara bita ihop och felsöka, babord visade 3 volt och styrbord 0 volt.

Aqua Signal Series 50 - Maintenance.png

Aqua Signal Series 50 - sprängskiss.png

Aqua Signal Series 40 41 42 50 - bild.png

Steg 1 Ta isär lamphållanren och mäta inuti (tips på MG)

Steg 2 Kolla skarvkopplingar i skåpet längst fram i förpiken, ser hela/torra/rena ut.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

akterlanternan kanske inte är ventilerad ,kan vara kondens. min verkar tät men blir fuktig. inte exakt lika men snarlik din.

tack för manualen behöver fäste  (nr4)  watsk y verkar ha B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag äntligen slutfört arbetet med att plocka isär båda navigationslanternorna i fören. Mycket grön oxid pga stygg salt miljö i fören.

Bilderna i den andra tråden som jag länkade till stämmer i princip dock har mina lanternor från 2002 metall mutter som låser runt den runda elkabeln, troligen har senare svart plastmutter.

Fick använda Oxide Clean, skrapa bort oxid och spraya i omgångar på de 2 små skruvarna som håller koppartrådarna. Fick använda liten polygrip för att knäcka korrisionlåsningen, rak skruvmejsel räckte inte.

Tagit bort lager av grön oxid och putsat med Turtle Silver Chrome länge och väl.

När glödlampan trycks in mot de fjädrande stiften kommer kabeln behöva röra sig i samma längd så försök inte att foga för tätt på undersidan

Kabeltätningen runt den vita runda elkabeln verkar bygga på

• tunn svart slangbit runt elkabeln
  • bricka mot undersidan av slangbiten
  • låsmuttern trycker mot brickan
  • tanken är nog att trycket mot den svarta gummislangen skall göra att den tätar

När jag tog isär observerande jag något runt elkabeln, var nog korrigerad mässingbricka som föll sönder när jag rörde den, ersatt med rostfri bricka.

Märkte när jag skruvade i glödlampan att sladden kröp ned ca 5 mm,

gammal elkabel som inte var flexibel inne i kontakten, den verkar behöva krypa ut/in lite vid byta av glödlampa.

Enligt Hella info är dessa lanternor inte IP55/65 säkra utan skall ”läcka” lite.

IMG_0889.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...