Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
Ainars

solceller och batteri

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har tre förbrukningsbatterier. Undrar om anslutning till solceller. Just nu anslutningen är på den första batteri. Skulle det inte vara klokt att ansluta till batteri nr 1 minuspolen och till batteri nr 3 pluspolen istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök och det finns en hel del i ämnet.

Men det korta svaret är att det inte spelar någon roll praktisk roll med diagonalkoppling vid en i övrigt "normal" installation och med bly/syrabatterier i parallell, och i synnerhet inte med de relativt låga strömmar det handlar om i ditt fall.

Detta eftersom bly/syra s.a.s. reglerar sin laddning själva och inte konstantströmladdas som t ex NiCd, och därför spelar lite kabelresistans ingen roll alls för risk för över/underladdning. Rent teoretiskt skulle det kunna bli en aning skillnad i tid till fulladdning, men i praktiken är denna försumbar i jämförelse med andra skillnader som finns.

"Myten" och alla förklaringar till att detta skulle ha betydelse utgår från det felaktiga antagandet att bly/syrabatteriets EMK (dess "inre spänning" innanför inre resistansen) skulle vara konstant och lika. I verkligheten ändras denna ganska mycket (i jämförelse med det spänningsfall kabelresistanserna ger) under laddning/urladdning/olika ström beroende på batteriets kemi. Och dessutom s.a.s. åt rätt håll, så det utjämnar ev. små skillnader. Och då faller hela teorin....

Men tittar man på det så säger ju sunda förnuftet att ena änden borde bli överladdad och den andra underladdad. Men det funkar faktiskt inte så.

Jag har f.ö. gjort praktiska tester som bekräftar detta, finns i en av trådarna om du söker.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Ingemar!

Tack för snabba svaret! Då låter jag stå det som det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...