Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Ludvigo

Färg för snabbfix, måste putsa upp båten lite

Rekommendera Poster

Vad skulle ni använda för färg om ni skulle behöva putsa upp den här sittbrunnen lite snabbt. Den riktiga renoveringen tar vi nästa vår! Detta är snabbfixen för att det inte ska se så risigt ut. Ska sjösätta på fredag!
jag har försökt söka i forumet men går vilse i gelcoat och topcoat och Epoxy. 
vad ska jag köpa?

A8B4C69C-77B3-4B9A-8158-69BF2FE035C6.jpeg

FDC5DCF4-AD62-4C00-A626-A1614C752DB6.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev raol:

Skrubba rent med sandpapper så de yttersta delarna, med smuts och oxiderade lager, försvinner. Torka rent från damm och tvätta med aceton.
Strax efter acetontvätten målar du med De IJssel Double Coat. Gör det en dag utan nederbörd och helst utan vind.

Och om du inte har möjlighet att hinna köpa detta så gör samma förarbete men köp Biltemas vita gelcoat, blanda i lite vax (köps på samma ställe) för att få topcoat och pensla på som om det vore "vit färg". Glöm inte härdaren 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta på dig ett par svetsglasögon och öppna en öl och bry dig mindre. Varför göra idag det du kan skjuta upp till morgondagen? 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker resultatet blir bättre (än med biltemas topcoat som jag inte får jämn) med biltemas tvåkomponent polyuretanlack. Blir nästan lika bra som De Ijssel i mina projekt. https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/lackfarger/polyuretanlack-vit-075-l-2000046181

 

Föregående ägare målade invändiga ytor i samma färg fast enkomponent (eller skit jag kanske bara fick en halvfull burk tvåkomponent utan härdare 😕 hittar inte polyuretanfärg - enkomponent på Biltemas hemsida..) Hur som helst ser det mycket fräscht ut!

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Dava:

Tycker resultatet blir bättre (än med biltemas topcoat som jag inte får jämn) med biltemas tvåkomponent polyuretanlack. Blir nästan lika bra som De Ijssel i mina projekt. https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/lackfarger/polyuretanlack-vit-075-l-2000046181

 

Föregående ägare målade invändiga ytor i samma färg fast enkomponent (eller skit jag kanske bara fick en halvfull burk tvåkomponent utan härdare 😕 hittar inte polyuretanfärg - enkomponent på Biltemas hemsida..) Hur som helst ser det mycket fräscht ut!

Enkomponentfärgen heter inte polyuretan utan alkyd. https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/grundfarger/alkydfarg-075-l-2000041314

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Enkomponentfärgen heter inte polyuretan utan alkyd. https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/grundfarger/alkydfarg-075-l-2000041314

Okej, du har nog rätt. Fick en halv burk sådan med båten. De hade målat lite på ytor som knappt syns utan större underarbete och det ser fortfarande väldigt bra ut. Men det är ju invändigt på grundmålad glasfiber..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas Alkydplastgrund, sen på med den där Alkydfärgen... funkar kanon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Dava:

Okej, du har nog rätt. Fick en halv burk sådan med båten. De hade målat lite på ytor som knappt syns utan större underarbete och det ser fortfarande väldigt bra ut. Men det är ju invändigt på grundmålad glasfiber..

Klart jag har rätt, det är regel nummer 1, regel 2 är att jag kan ha misstagit mig men då inträder regel 1 automatiskt.😉😂

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...