Sailzman 9 Postad 17 April , 2023 Hej allihopa! Vill byta impeller på Suzuki DT85. Benet går ner men hänger kvar på växelstång. Hitar ingen luckan på sidan vart man kan koppla av den! Hur gör man? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 17 April , 2023 Är det inte som på andra motorer att man lossar växelstången uppe under motorkåpan, så att den följer med när drar loss växelhuset. Här är en video på någon som byter impeller på dt55:a, det lär ju se snarlikt ut på din motor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailzman 9 Postad 17 April , 2023 30 minuter sedan skrev No_jah: Är det inte som på andra motorer att man lossar växelstången uppe under motorkåpan, så att den följer med när drar loss växelhuset. Här är en video på någon som byter impeller på dt55:a, det lär ju se snarlikt ut på din motor. Jag har sett videon, men fattar inte riktigt vad kan man lossna där. Om tar bort muttern hur hjälper det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailzman 9 Postad 17 April , 2023 Om man öppnar muttern det hjälper inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 17 April , 2023 Om du öppnar muttern så kan du skjuta in stången som muttern sitter på som då frigör växelföraren. Se bild nedan så förstår du. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailzman 9 Postad 17 April , 2023 35 minuter sedan skrev Craycoat: Om du öppnar muttern så kan du skjuta in stången som muttern sitter på som då frigör växelföraren. Se bild nedan så förstår du. Tackar! Lossnade muttern och provade trycka in den men det gick inte riktig bra. Ska prova det igen med mer kraft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 17 April , 2023 6 minuter sedan skrev Sailzman: Tackar! Lossnade muttern och provade trycka in den men det gick inte riktig bra. Ska prova det igen med mer kraft. Prova att röra växelreglaget mellan fram och back samtidigt som du trycker. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailzman 9 Postad 18 April , 2023 Tackar alla som har svarat! Öppnade muttern mera och tryckte den (stången) in och stången gick ner! Tack Caycoat! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CrilleS 0 Postad 2 Juni , 2024 Hej, lyfter denna tråd igen. Har samma motor. har fått ner underdelen men får inte växelföraren att hacka i igen. hade den i neutral när jag tog i sär, satte tillbaka och drog åt muttern men den hacka inte i. Drog i backväxeln och sen framåt och då hoppa växeln i. Men efter de får jag inte ur den igen fast jag drar gasreglaget fram och back. ser också att axeln inte rör sig.Gjort om det två gånger verkar som växelväljaren lägger sig på ovan sidan. Ska man lägga i växeln manuellt på underhuset och sen framväxeln upp till för att hitta tillbaka eller hur ska få dem att haka ihop där uppe? tips? går ju inte att se hur de står i förhållande till varandra, hade ju annars underlättat ganska mycket. mvh/ Crille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser