Maxi77Seglaren 0 Postad 16 April , 2023 (redigerade) Hej, Min mercury sail power 10hp från -92 (om jag minns rätt) tappar varvtal i korta stunder när jag kör på låga till medelhöga varvtal. Som att den kvävs/hostar till stundvis. Se videoklipp. Det har blivit värre med tiden, och nu har den börjat stänga av sig vid låga varvtal och kan då vara svårtstartad. Den har varit på service varje år. Nu senast bad jag mekanikern felsöka detta problem men han lyckades inte och jag valde att avbryta vidare felsökning pga kostnader. Han sa att tändning & gnistan var bra, elektronikmodulen OK, bytt alla packningar och att motorn i övrigt ser väldigt fräsch ut. Jag har noterat att om jag pumpar bensin från den externa tanken med handen så minskar eller eliminerar risken att den stänger av sig. Jag undrar därför om det kan vara bränsletillförseln? Har någon tips på vad jag kan kontrollera och ev. åtgärda eller felsöka vidare? MotorProblemMercury.mp4 Redigerad 16 April , 2023 av Maxi77Seglaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 16 April , 2023 Motorn lider av bensinbrist. Kolla bränslefiltret. Kontrollera att bränsleledningen mellan vätskeytan i tanken och sugsugan på bränslepumpen ska vara helt tätt. Det är undertryck i denna del av ledningen varför läckage leder till att det läcker in luft. Kolla bränslepumpen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maxi77Seglaren 0 Postad 18 April , 2023 On 4/16/2023 at 9:03 PM, guestsson said: Motorn lider av bensinbrist. Kolla bränslefiltret. Kontrollera att bränsleledningen mellan vätskeytan i tanken och sugsugan på bränslepumpen ska vara helt tätt. Det är undertryck i denna del av ledningen varför läckage leder till att det läcker in luft. Kolla bränslepumpen. Tack, jag ska kolla på detta. Verkar som ett vettigt förstasteg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 28 April , 2023 Hej hur gick det? kollade du gt-ventilen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hallonBoat 21 Postad 4 Maj , 2023 Har en liknande mercury motor (2takt) som betedde sig likadant. Lösningen för mig var att plocka isär och rengöra hela förgasaren. Köpte mercuries verkstadsmanual och justera tomgångsskruven efter den. Nu går den som en klocka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 5 Maj , 2023 hade jag fått in en sån på jobbet hade jag bytt förgasaren direkt om det går att få tag på. eller som hallonBoat gjort om det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser