Ainars 10 Postad 16 April , 2023 Hej! Jag äger en Nimbus 29 coupé sedan i höstas och denna är min första båt med inombordare, nämligen en AQAD 41. Upptäckte att i motorrummet finns det en hel del rosaaktig vätska på golvet. Ser ut som glykol, tyckte jag. Kände med handen under motorn men kunde inte hitta varifrån det läkte. Öppnade kylvätskepåfyllnings behållare och den är tom. Kollade den innan vintern och det fanns kylvätska i. Kollade då med refraktometern vätskan och den skulle räcka till kring -25 grader. Finns det någon som vet vad som har hänt och varför? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasker 76 Postad 16 April , 2023 Har sjövattensidan på kylningen varit genomkörd med frostskydd eller tömd under vintern ? om inte kan något ha frusit sönder. Det är annars vanligt att slangar krymper lite under vintern så att det kan läcka lite för att sedan återgå till det normala och sluta läcka under sommartemperatur. 41 motorn har ofta grön glykol, kan den rosaaktiga vätskan vara konserveringsglykol till motor eller toalett ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ainars 10 Postad 16 April , 2023 Tack för svaret! Sjövattensidan sköljde jag med VP glykol till sjövattenkylningen. Hade 10 l och lät den cirkulera runt ett tag. Tyckte själv att det var bra gjort. Använde konserveringsglykol till toalett, dusch mm. Men den hade grönaktigt färg. Just därför öppnade kylvätskepåfyllnings behållare och upptäckte att den är helt tom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 17 April , 2023 Har du rosaaktig kylvätska i motorn? Annars skulle det möjligen kunna vara utspädd ATF från drevtrimmet som möjligen skulle kunna få sån färg? Sen känner du direkt på smaken om det är glykol eller olja 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 246 Postad 17 April , 2023 Sålde en 29C i sommras... Genomför ett smaktest av den rosa vätskan som nämts tidigare. Du har expansionskärlet i plåt ovanpå värmeväxlaren, är det helt tomt i hela röret neråt så hade jag kikat på röret som sitter mellan cirkulationspumpen och undre glykolanslutningen på värmeväxlaren samt cirkulationspumpens axeltätning. Tänk på att läckage framme vid septitank och toalett rinner bakåt i båten till motorrummet om båten inte står alltför framåtlutad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ainars 10 Postad 18 April , 2023 Jag är ganska bra på att smaka olika vinsorter men glykol är inte min grej. 🙂 Imorgon tänkte fylla på värmeväxlaren med glykol och sedan köra på med hoppet att se varifrån det läcker. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 50 Postad 3 Maj , 2023 Samma sak händer varje vinter på min AD41, den läcker några liter glykol. Jag tror utan att veta att det är vattenpumpen som är boven. När jag fyllt på med glykol i värmeväxlaren så försvinner det inget under hela sommaren, jag har nöjt mig med det och inte letat vidare efter var det läcker. Har sett fler trådar om samma ämne, så vi verkar inte vara ensamma om fenomenet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 3 Maj , 2023 2023-04-18 vid 19:00 skrev Ainars: Jag är ganska bra på att smaka olika vinsorter men glykol är inte min grej. Ta en droppe på fingret och sätt tungan emot. Är det sött (möjligen med lite besk bismak) är det glykol. Olja smakar mest "fet". Angående vin och glykol - för många år sedan var det ju en skandal med vin (Österrikiskt ?) som visade sig innehålla rätt stora halter glykol. Sött var det i alla fall.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser