Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Ainars

AQAD 41kylvätska

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag äger en Nimbus 29 coupé sedan i höstas och denna är min första båt med inombordare, nämligen en AQAD 41. Upptäckte att i motorrummet finns det en hel del rosaaktig vätska på golvet. Ser ut som glykol, tyckte jag. Kände med handen under motorn men kunde inte hitta varifrån det läkte. Öppnade kylvätskepåfyllnings behållare och den är tom. Kollade den innan vintern och det fanns kylvätska i. Kollade då med refraktometern vätskan och den skulle räcka till kring -25 grader. Finns det någon som vet vad som har hänt och varför?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sjövattensidan på kylningen varit genomkörd med frostskydd eller tömd under vintern ? om inte kan något ha frusit sönder.

Det är annars  vanligt att slangar krymper lite under vintern så att det kan läcka lite för att sedan återgå till det normala och sluta läcka under sommartemperatur.

41 motorn har ofta  grön glykol, kan den rosaaktiga vätskan vara konserveringsglykol till motor eller toalett ? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Sjövattensidan sköljde jag med VP glykol till sjövattenkylningen. Hade 10 l och lät den cirkulera runt ett tag. Tyckte själv att det var bra gjort. Använde konserveringsglykol till toalett, dusch mm. Men den hade grönaktigt färg. Just därför öppnade kylvätskepåfyllnings behållare och upptäckte att den är helt tom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rosaaktig kylvätska i motorn?

Annars skulle det möjligen kunna vara utspädd ATF från drevtrimmet som möjligen skulle kunna få sån färg?

Sen känner du direkt på smaken om det är glykol eller olja 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde en 29C i sommras...

Genomför ett smaktest av den rosa vätskan som nämts tidigare.

Du har expansionskärlet i plåt ovanpå värmeväxlaren, är det helt tomt i hela röret neråt så hade jag kikat på röret som sitter mellan cirkulationspumpen och undre glykolanslutningen på värmeväxlaren samt cirkulationspumpens axeltätning.

Tänk på att läckage framme vid septitank och toalett rinner bakåt i båten till motorrummet om båten inte står alltför framåtlutad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska bra på att smaka olika vinsorter men glykol är inte min grej. 🙂  Imorgon tänkte fylla på värmeväxlaren med  glykol och sedan köra på med hoppet att se varifrån det läcker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma sak händer varje vinter på min AD41, den läcker några liter glykol. Jag tror utan att veta att det är vattenpumpen som är boven. När jag fyllt på med glykol i värmeväxlaren så försvinner det inget under hela sommaren, jag har nöjt mig med det och inte letat vidare efter var det läcker. Har sett fler trådar om samma ämne, så vi verkar inte vara ensamma om fenomenet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-18 vid 19:00 skrev Ainars:

Jag är ganska bra på att smaka olika vinsorter men glykol är inte min grej.

Ta en droppe på fingret och sätt tungan emot. Är det sött (möjligen med lite besk bismak) är det glykol. Olja smakar mest "fet".

 

Angående vin och glykol - för många år sedan var det ju en skandal med vin (Österrikiskt ?) som visade sig innehålla rätt stora halter glykol. Sött var det i alla fall....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...