patrikflink 777 Postad 14 April , 2023 Tror att jag tänkt rätt, men bollar gärna fel/tips osv. Köpte ett litiumbatteri med inbyggt BMS på 8ah. Även en liten solcell på 10 watt med div skydd. Tanken är att detta ska få bo och driva min plotter på min rib (flyttar över plottern från stora båten, köpte en likadan bygel till rib). Plottern Garmin 9sv drar 1amp enligt Seasea. Vet att solcellen inte kommer att kompensera min förbrukning, men bör väl ladda upp batteriet under veckan, och inte har jag igång plottern 6 timmar/dag i riben. Utan kanske någon timme eller 2 per dag. Även intressant om jag kan ladda upp batteriet via stora båten, då måste väl jag ha någon DC/DC laddare? Bilderna är solcell och batteriet som jag köpt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 14 April , 2023 (redigerade) Såg häromdagen någon på Facebook som sålde en DC/DC Laddare på 30 Amp till litiumbatteri, bland båtprylar någonstans, kommer inte ihåg priset men det kanske kan vara någonting och leta upp. Redigerad 14 April , 2023 av touchwood Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 14 April , 2023 16 minuter sedan skrev touchwood: Såg häromdagen någon på Facebook som sålde en DC/DC Laddare på 30 Amp till litiumbatteri, bland båtprylar någonstans, kommer inte ihåg priset men det kanske kan vara någonting och leta upp. Håller på att leta efter en, blir en Victron i så fall (har det mesta från dom). Känns som det lättaste att bara köra via cigguttag (från stora båten)/DCDC/cigguttag (till rib) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 493 Postad 14 April , 2023 7 timmar sedan skrev patrikflink: Vet att solcellen inte kommer att kompensera min förbrukning, men bör väl ladda upp batteriet under veckan, och inte har jag igång plottern 6 timmar/dag i riben. Utan kanske någon timme eller 2 per dag. 10 W är väldigt lite. Måste nog till direkt sol under många timmar för att det ska bli någon laddning alls, gissar jag. Har själv en "extra" panel på 25 W som sitter uppe under vintern. Ger inte mycket nog men håller självurladdningen någorlunda stången på soliga dagar mellan besöken på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 14 April , 2023 30 minuter sedan skrev ChristerN: 10 W är väldigt lite. Måste nog till direkt sol under många timmar för att det ska bli någon laddning alls, gissar jag. Har själv en "extra" panel på 25 W som sitter uppe under vintern. Ger inte mycket nog men håller självurladdningen någorlunda stången på soliga dagar mellan besöken på båten. Misstänkte det. Solcellen kan jag hitta på något annat med, frun har säkert något i trädgården som måste lysa. Vart denna för 199kr, justerbar med max 10A och max 60V Väger 125 gram. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser