Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
W25

Bränsleförbrukning 2.5hk - 4hk

Rekommendera Poster

Ni som har små snurror, hur mycket soppa slukar de ungefär i timmen i marschfart? Undrar framförallt över små fyrtaktare.
 

Funderar på att köpa en riktigt liten utombordare till en 4,5 meters 300 kg snipa för korta utflykter. Vore nice att slippa tanka den oftare än en gång per säsong, och förstås att kunna släpa in motorn i garaget utan att bryta ryggen. Tänker att man kan få till en riktigt låg bränsleförbrukning då även en 2.5 hk lär få upp båten ifråga i ca 4.5 - 5 knop. 

mvh W25

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 2 hk till gummibåten på ca 30 kg. Den gör nog  ca 4-5 kn med 1 person i och kanske 2-3 Kn med 2 personer och drar ca 0,5 l/M. Den drar ungefär lika mycket som vår lilla plåtbåt med 40 hk.

Vi hade tidigare en H-båt med en 4 hk utombordare och den drog ca 0,5 l/M

Min erfarenhet av småmotorer är att de inte är särskilt bränslesnåla jämfört med effekten.

 

Om du vill få lägre förbrukning så tror jag att du får satsa på en liten diesel. Vi har förbrukning på ca 0,3 l/M på 2,5 ton segelbåt och 7 hk.

Men det ställer förståss till med en massa andra problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-14 vid 11:59 skrev W25:

Ni som har små snurror, hur mycket soppa slukar de ungefär i timmen i marschfart? Undrar framförallt över små fyrtaktare.
 

Funderar på att köpa en riktigt liten utombordare till en 4,5 meters 300 kg snipa för korta utflykter. Vore nice att slippa tanka den oftare än en gång per säsong, och förstås att kunna släpa in motorn i garaget utan att bryta ryggen. Tänker att man kan få till en riktigt låg bränsleförbrukning då även en 2.5 hk lär få upp båten ifråga i ca 4.5 - 5 knop. 

mvh W25

 

Om det frekvensen på tankningar som är den stora frågan så kan detta även lösas med en riktigt stor tank.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gå på 4hk-alternativet. Då har man lite marginal om det blåser upp motvind på hemvägen. Viktskillnaden är inte oöverkomlig och en 4hk kan kanske fås med separat tank som underlättar bärandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska skönt med intern tank! Pratade senast igår med en kompis om att man borde bygga in en liten plasttank i utombordaren.. 

 

När jag hade en 4 hk utombordare till vår Maxi 77 drog den minimalt med bränsle. Körde sällan över tomgång och kom 6-7 nm per tank på runt en liter. Använde den dock endast när det var totalt stiltje.

 

Har en 5 hk 4-takt på Sharken till vilken jag precis köpt en liten 9 dl-plasttank. Med den borde jag kunna få stenkoll på bränsleförbrukningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å jag hatar inbyggd tank på utombordare. På min första sexmeters segelbåt hade jag inbyggd tank på utombordaren (det fanns ingen anslutning för extratank). Soppan tog alltid slut vid olämpliga tillfällen. Att hänga över akterspegeln när det gungade upponer i sjögången för att få i en skvätt bensin var ingen höjdare.

 

Nästa båt på ca 7,5 m hade inombordare (7 hk tvåtaktare av fabrikat Vire)  med tank. Vilken höjdare att ha 20 liter bensin anslutet via slang till förgasaren. Denna motor var väldigt bränslesnål men minns inte förbrukning/dm. Inombordaren med rak propelleraxel var betydligt bränslesnålare än utombordaren trots större o tyngre båt. Jag tyckte det var en perfekt motor till en liten deplacerade segelbåt och skulle absolut även bli bra till en liten snipa. Tillverkningen i Finland är tyvärr nedlagd. Det finns en engelsk sida men de verkar inte ha nya motorer till salu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett par meter bränsleslang och en pumpblåsa, satte blåsan ca 1/5 från ena änden med pumpriktningen åt det långa hållet. Då kunde jag sticka den korta änden i en bensindunk och den långa änden i tanken och bara pumpa. Inget hänga över kanten nödvändigt mer än för att skruva av och på locket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis dessa två saker pratade vi om. Våndan att tanka en guppande utombordare mitt på havet och att sätta en lång slang med pump för påfyllning. 

 

Jag hade koppling för extern tank på min utombordare och en 10 liters extratank att koppla in vid behov. I dagens båt har jag bara 10 literstanken.. Tanken är att byta ut denna mot den lilla om än bara tillfälligt för att mer exakt kunna följa bränsleförbrukningen.

 

Sen beror det som tidigare nämnt helt på situationen. Att puttra in och ur hamnen på tomgång som alternativ till segling de dagar vinden inte räcker funkar ju fint med en inbyggd tank på runt litern. 

 

Men att köra 15-20 sjömil med semesterpackning i 15m/s motvind på fullgas gör det inte.

 

 

 

Sharken är ju en lätt båt och det är svårt att inte köra utombordaren på fullgas och nästan komma upp på plan (känns som att man är sååå nära) har inte kollat farten, men det går fort och man drar upp rejält med svall.. inget jag upplevt med tidigare båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...