Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Boatnovisen

Service och Kamremsbyte

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en Honda BF50A 2002 som jag har tänkt utföra service på i helgen. Jag vill gärna ha tips och råd samt lite svar på diverse frågor nedan om ni kan hjälpa mig.

Jag ska byta impeller. Detta har jag gjort en gång tidigare på en gammal Johnson 70hk från -70 talet. Antar att principen är ungefär detsamma.

Jag har även tänkt byta olja och oljefilter samt att jag ska byta tändstift. Detta är ju inget avancerat.

Det jag är mest orolig för är Kamremsbyte. Är detta något man behöver göra? Har hört flera olika svar på frågan, vissa säger att man ska byta ofta. andra mindre sällan. vissa säger att man inte ens behöver byta den. 

Jag är tacksam för de svar jag kan få.. Jag tar gärna emot länkar till olika sidor med tex handböcker osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Boatnovisen:

Det jag är mest orolig för är Kamremsbyte. Är detta något man behöver göra? Har hört flera olika svar på frågan, vissa säger att man ska byta ofta. andra mindre sällan. vissa säger att man inte ens behöver byta den. 

Är det kamkedja eller kamrem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan skrev Poppe:

Är det kamkedja eller kamrem?

Hur vet jag det. När jag googlat så hittar jag kamrem att köpa till den årsmodellen. Hittar inget om kedja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev Boatnovisen:

Hur vet jag det. När jag googlat så hittar jag kamrem att köpa till den årsmodellen. Hittar inget om kedja.

Honda har kamrem. De brukar vara föredömligt enkelt att komma kamremmen på dessa motorer. Svänghjulet går att demontera utan avdragare. Se till att hålla koll på markeringarna. Snurra axeln ett par varv efter montering och kolla så att markeringarna stämmer varv efter varv.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10 år sade min handlare, minns inte exakt vad han sade, köpte en rem... 

Kolla rullen samtidigt sade han 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...