Nisse-norr 0 Postad 4 Augusti , 2005 Jag har en VP550 som följde med en båt jag nyss köpt. Det har ett underligt fel som jag försökt komma till rätta med. Den startar OK. Går upp i varv utan belastning helt OK. Den går att köra på halvfart med belastning helt OK. Drar jag på full gas funkar det också helt OK förutom att den förlorar dragförmåga någon sekund med jämna mellanrum.Det märker man på att det slår upp då båten ju har fart. Den lägger av en kort stund, för den varvar inte upp som om bussningen i propellern slirar. Mellan dessa stunder går den som ett spjut med dragförmåga och allt annat helt OK. Jag har hållit på med bilmotorer, skotermotorer och båtmotorer i många år och aldrig stött på ett problem som detta. Jag har kollat bränslet och bränsletillförsel från tank till cylinder, inga fel. Den har jämn komp på 10 på alla tre cylindrarna. Jag har bytt tändstift. Jag har kollat elanslutningar om dessa varit oxiderade, inga fel. VAD ÄR DET? Har någon varit med om ngt liknande eller har ett bra tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard76 0 Postad 4 Augusti , 2005 Du, det låter lite som om proppelern slirar i gummibussningen. Om du tar loss proppen så ser du en vulkning runt bussningen. Om vulkningen släppt så kan proppen slira på bussningen vid högt effektuttag. Mvh Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisse-norr 0 Postad 4 Augusti , 2005 Det kan inte vara det. Jag glömde skriva i frågan att den varvar inte upp som den skulle göra om propellern slirar utan lägger av en kort stund (jag rättade till det). Det kan vara på någon eller några cylindrar. Det går inte att avgöra. När jag provar finns gnista på alla tre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 4 Augusti , 2005 Kolla membrandet och backventilerna i bränslepumpen. Kolla tändspolarna. Det kan även vara glapp i stoppet. Till skillnad från bilmotorer brukar tändningen kortslutas när motorn stannas (istället för att brytas). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fletcher 0 Postad 4 Augusti , 2005 Den rycker inte till när det känns som den lägger av? Jag hade fel justerade växlel på min och då gick kuggarna sönder i växelhuset och man fick ryck i båten vid fullgas. Känndes som motorn dog men det gjorde den aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse-norr Postad 5 Augusti , 2005 [KUR]Den rycker inte till när det känns som den lägger av? Jag hade fel justerade växlel på min och då gick kuggarna sönder i växelhuset och man fick ryck i båten vid fullgas. Känndes som motorn dog men det gjorde den aldrig.[/KUR] Tack för ovanstående tips. En fråga när det gäller detta. Fick du ryck även vid lägre varv eller fungerade den OK då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fletcher 0 Postad 5 Augusti , 2005 Inte när man åkte omkring vid lite högre varv än tomgång, men så fort man gasade på och belastade motorn. Blir värre ju mer du belastar motorn. I början kom det bara någon gång då och då, men efter hand som jag körde med motorn blev det värre och värre. Det slutade med att jag bytte hela växelhuset och justerade växlarna riktigt.Sedan dess har den gått som en klocka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser