Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Lukasbido

Yanmar ysm8 bränslerör/spridarrör

Rekommendera Poster

Om du har dekompressions spaken monterad (sitter på ventilkåpan till vänster av spridaren om du tittar från remmsidan.) så tryck in den så går nog varvet på motorn upp lite till när du kör på startmotorn. När motorn inte går upp mer i varv så släpper du spaken.

Spaken trycker ner en ventil så att motorn inte har någon kompression. När batteriet är lite trött eller motorn är väldigt kall (när det är minus grader ute tex) så kan det hjälpa att få upp varvet lite på detta sätt. Eller om man vevstartar vilket är förvånandsvärt lätt på motorn.

 

På original insugsrör sitter det en liten nippel som man kan öppna och droppa ner en eller två droppar bensin för att underlätta kallstart. Det är även beskrivet i användarmanualen. om Insugsröret är lätt åtkomligt vilket jag misstänker på dinna bilder så kan du troligen bara säppa ner några droppar direkt där. Skiler bara några decimeter mellan nippeln och myningen på insugsröret.

 

Det ska bara vara några droppar inte mer och lägg inte till mer bensin om den inte startar. För mycket kan orsaka sämmre kompression då cylindern blir tvättad så oljan inte kan hjälpa till att täta.

 

Vill du inte testa med bensin så kan du blåsa i insuget med en varmluftspistol det brukar fungera på alla dieslar. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev LuminaL:

Om du har dekompressions spaken monterad (sitter på ventilkåpan till vänster av spridaren om du tittar från remmsidan.) så tryck in den så går nog varvet på motorn upp lite till när du kör på startmotorn. När motorn inte går upp mer i varv så släpper du spaken.

Spaken trycker ner en ventil så att motorn inte har någon kompression. När batteriet är lite trött eller motorn är väldigt kall (när det är minus grader ute tex) så kan det hjälpa att få upp varvet lite på detta sätt. Eller om man vevstartar vilket är förvånandsvärt lätt på motorn.

 

På original insugsrör sitter det en liten nippel som man kan öppna och droppa ner en eller två droppar bensin för att underlätta kallstart. Det är även beskrivet i användarmanualen. om Insugsröret är lätt åtkomligt vilket jag misstänker på dinna bilder så kan du troligen bara säppa ner några droppar direkt där. Skiler bara några decimeter mellan nippeln och myningen på insugsröret.

 

Det ska bara vara några droppar inte mer och lägg inte till mer bensin om den inte startar. För mycket kan orsaka sämmre kompression då cylindern blir tvättad så oljan inte kan hjälpa till att täta.

 

Vill du inte testa med bensin så kan du blåsa i insuget med en varmluftspistol det brukar fungera på alla dieslar. 

 

 

Tack för tipsen, jag har sett den där nippeln i instruktionsboken men inte testat det ännu. Du menar att man ska ha bensin och inte diesel alltså? Kompressionsspaken har jag tryckt på utan framgång tyvärr.. 

 

En tanke som jag har är att det inte sluter tätt mellan spridare och spridarrör. Jag tror eventuellt att jag inte kan skruva ned nippeln hela vägen i botten precis som det inte gick vid insprutningspumpen innan jag bytte tryckventilen. Jag kan inte dra fast nippeln så hårt att tryckröret sitter fast i den änden utan röret kan röra sig fritt även fast nippeln är stenhårt åtdragen, precis som det var innan jag bytte tryckventilen på den sidan. 

 

Kan det vara så att det suger luft här? Någon skrev tidigare att jag skulle ta tryckröret till en maskinverkstad för att flytta ned konan men är det möjligt om jag inte får ut spridaren? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ska vara Bensin. Bensinen klarar inte kompressionen i en dieselmotor så den (bensinen) tänder lättare än Dieselbränslet.

 

Bara så vi inte missförstår kompressionsspakens användning, spaken ska hållas intryckt / aktiverad. inte tryck och släpp. Du känner på spaken att det händer saker inne i toppen för den rör sig / hoppar lite när motorn snurrar. 

Om du börjar köra på startmotorn och sedan trycker in kompressionsspaken ska du höra att motorn går lättare och varvet ska gå upp lite. Kompressionen uteblir så det märks tydligt på motorn. Om du inte märker någon skillnad så har du kanske problem med kompressionen. 

När du har kört på start motorn och släpper nyckeln, "studsar" motorn tillbaka på kompressions takten? Du ser detta enkelt på remmen, den byter riktning när den studsar tillbaka.

 

Om anslutningarna på spridarröret inte är täta bör du få läckage av diesel. Det måste vara helt tätt för annars öppnar inte spridaren av trycket i röret. Torka helt tort vid spridaren och pumpen sedan lindar du paper runt dom två platserna och gör ett start försök.

Blir det blött är det inte tätt och motorn kommer absolut inte starta. Läcker det måste du åtgärda detta först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev LuminaL:

Ja det ska vara Bensin. Bensinen klarar inte kompressionen i en dieselmotor så den (bensinen) tänder lättare än Dieselbränslet.

 

Bara så vi inte missförstår kompressionsspakens användning, spaken ska hållas intryckt / aktiverad. inte tryck och släpp. Du känner på spaken att det händer saker inne i toppen för den rör sig / hoppar lite när motorn snurrar. 

Om du börjar köra på startmotorn och sedan trycker in kompressionsspaken ska du höra att motorn går lättare och varvet ska gå upp lite. Kompressionen uteblir så det märks tydligt på motorn. Om du inte märker någon skillnad så har du kanske problem med kompressionen. 

När du har kört på start motorn och släpper nyckeln, "studsar" motorn tillbaka på kompressions takten? Du ser detta enkelt på remmen, den byter riktning när den studsar tillbaka.

 

Om anslutningarna på spridarröret inte är täta bör du få läckage av diesel. Det måste vara helt tätt för annars öppnar inte spridaren av trycket i röret. Torka helt tort vid spridaren och pumpen sedan lindar du paper runt dom två platserna och gör ett start försök.

Blir det blött är det inte tätt och motorn kommer absolut inte starta. Läcker det måste du åtgärda detta först.

Jag har inte sett något läckage vid tryckröret vid spridaren men säkert på att det inte sluter tätt eftersom det röret inte låser fast. Tror jag måste försöka demontera spridaren igen och byta spridarkropp. Hur går man bäst till väga för att demontera spridaren? Det finns en rostlösare på biltema som heter snabbrostlösare som kyler ner till -40 grader så att olja lättare kan tränga in, kan det fungera för att enklare för loss den? Eller ska man använda sig utav värmepistol?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är tätt kommer det komma ut diesel. 

 

Om du bara monterar röret mot spridaren kan du vrida röret då? 

 

Det är väldigt lite diesel som kommer ur pumpen per slag. Min motor drar ca 1 liter i timmen. Det blir inte mycket bränsle per cykel (två varv på vevaxeln, fyrtakt) Så man kan lura sig när man luftar och tror att det är slut på luft i systemet. Specielt om hela systemet varit tömt. 

Då det är så liten volym i varje pumpslag från insprutningspumpen behövs inte mer än en "liten liten" bubbla luft för att den ska ta upp trycket i röret och komprimeras istället.

 

Nu kan någon rätta min matte här men 1 liter i timmen på march fart ca 2500rpm,

 

1000ml / 60 =  16,666ml / minut

 

16,666ml / (2500/2 fyrtakts motor) = 0,0133ml per cykel

 

Det tar en stund att fylla röret med den volymen när man inte får så mycket bränsle per varv. Nu är det lite mer bränsle det handlar om när motorn inte går då regleringen kommer att ge maxbränsle när motorn står stilla men det är fortfarande väldigt små volumer det handlar om.

 

ett kryddmått är en ml.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-21 vid 07:47 skrev LuminaL:

Om det inte är tätt kommer det komma ut diesel. 

 

Om du bara monterar röret mot spridaren kan du vrida röret då? 

 

Det är väldigt lite diesel som kommer ur pumpen per slag. Min motor drar ca 1 liter i timmen. Det blir inte mycket bränsle per cykel (två varv på vevaxeln, fyrtakt) Så man kan lura sig när man luftar och tror att det är slut på luft i systemet. Specielt om hela systemet varit tömt. 

Då det är så liten volym i varje pumpslag från insprutningspumpen behövs inte mer än en "liten liten" bubbla luft för att den ska ta upp trycket i röret och komprimeras istället.

 

Nu kan någon rätta min matte här men 1 liter i timmen på march fart ca 2500rpm,

 

1000ml / 60 =  16,666ml / minut

 

16,666ml / (2500/2 fyrtakts motor) = 0,0133ml per cykel

 

Det tar en stund att fylla röret med den volymen när man inte får så mycket bränsle per varv. Nu är det lite mer bränsle det handlar om när motorn inte går då regleringen kommer att ge maxbränsle när motorn står stilla men det är fortfarande väldigt små volumer det handlar om.

 

ett kryddmått är en ml.

Det tog mig ett tag att komma ut till båten igen och testa. Jag provade att lätta lite på tryckrörets koppling till spridaren och precis som du säger så läcker det då där. Jag hade alltså fel i att det skulle vara en bristande koppling mellan tryckröret och spridaren. Jag hittade inte nippeln på insugsröret men jag testade att värma lite med värmepistol vid röret innan startförsök. Tyvärr fungerade inte det.. Det ska komma en båtmekaniker och felsöka motorn den 17 maj, hoppas de kan få igång den eller åtminstone vet vad som är fel. Tack för all hjälp!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att det inte fungerar, återkoppla gärna med vad Mekanikern hittar eller föreslår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-02 vid 12:14 skrev LuminaL:

Tråkigt att det inte fungerar, återkoppla gärna med vad Mekanikern hittar eller föreslår.

Hej,

 

Nu har mekaniker varit och kikat utan större framgång. Han felsökte problemet ned till att det troligaste var fel med antingen insprutningspumpen eller spridaren. Problemet är att spridaren sitter fast som berget och Lidingö marin vill serva pumpen och spridaren som ett paket så nästa steg blir troligen att lämna in båten för att se om någon annan får ut spridaren. Alternativt byte av topplock om spridaren har bränt fast helt. 

 

Tack för alla tips och råd! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet en som plockade av toppen, när spridaren skulle justeras. Rättare sagt kontrollera strålbilden

Alltså spridaren fick sitta kvar i toppen.

 

Då behöver man en ny blockpackning.

 

Avgaskröken kan sitta kvar.

 

Passa på att slipa in ventilerna.

 

Håll bara koll på ventilknastren. De vill gärna flyga iväg om man inte får dem på rätt plats vid återmontering.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lukasbido.

 

jag har en YSM8 där jag fått problem med alger. Behöver köpa nytt Tryckrör mellan högtryckspump och spridare. Dessa verkar ha utgått som reservdel så jag undrar nu vart du hittat ditt? Mitt original ser ut som på bilden jag bifogar. Har du koll på vart man kan hitta dessa och är det just detta du ersatt?

IMG_6824.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev JeanetteJ:

Hej Lukasbido.

 

jag har en YSM8 där jag fått problem med alger. Behöver köpa nytt Tryckrör mellan högtryckspump och spridare. Dessa verkar ha utgått som reservdel så jag undrar nu vart du hittat ditt? Mitt original ser ut som på bilden jag bifogar. Har du koll på vart man kan hitta dessa och är det just detta du ersatt?

IMG_6824.jpeg

Hej, 

Nej, jag ersatte till ysb8. Det är format lite annorlunda men är i princip samma. Jag köpte från Lidingö marin. Det bör vara det här du ska köpa https://butik.lidingomarin.se/y104271-59800/4698hem-pipe-assy-injection

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack! Ringde dem idag men de kunde inte se att de hade någon ersättare.

ska ringa dem och fråga om denna.

har du fått ordning på din motor?

 

vår startar och går på tomgång men dör vid gas..

har lämnat in spridare nu till El och diesel för koll men börjar bli galen på att inte hitta vad som är fel så letar efter alla möjliga tänkbara tankar och idéer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev JeanetteJ:

Stort tack! Ringde dem idag men de kunde inte se att de hade någon ersättare.

ska ringa dem och fråga om denna.

har du fått ordning på din motor?

 

vår startar och går på tomgång men dör vid gas..

har lämnat in spridare nu till El och diesel för koll men börjar bli galen på att inte hitta vad som är fel så letar efter alla möjliga tänkbara tankar och idéer.

 

Jag sålde till slut båten utan fungerande motor eftersom jag redan köpt ny båt förra säsongen. Båtmekanikern som var nere vid båten felsökte ned till fel på spridaren eller insprutningspumpen men eftersom jag inte på något enkelt sätt fick ut spridaren så gav jag upp och sålde båten till någon med mer tid.

 

Är du säker på att du behöver byta tryckrör? Om det enbart är algtillväxt så borde du väl kunna spola rent det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...