Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Vodgev

Reversed polarity for dummies...

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har scrollat genom träffarna på Maringuiden ang. ämnet, men inte hittat något som basalt nog förklarar hur det funkar (länka gärna om sådan tråd redan finns).

 

Ja, frågan är; hur funkar det? Varför spelar det roll åt vilket håll jag vänder stickproppen (som sitter på adapterkabeln till landströmskabeln) i kontakten på land? Spelar det roll för de 220V apparater jag har ombord, eller spelar det roll för 12V-prylarna, eller både och? Vad händer/kan hända om man inte upptäcker att man stoppat i fel?

 

Mvh Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Vodgev:

Hej!

 

Jag har scrollat genom träffarna på Maringuiden ang. ämnet, men inte hittat något som basalt nog förklarar hur det funkar (länka gärna om sådan tråd redan finns).

 

Ja, frågan är; hur funkar det? Varför spelar det roll åt vilket håll jag vänder stickproppen (som sitter på adapterkabeln till landströmskabeln) i kontakten på land? Spelar det roll för de 220V apparater jag har ombord, eller spelar det roll för 12V-prylarna, eller både och? Vad händer/kan hända om man inte upptäcker att man stoppat i fel?

 

Mvh Roger

Får du olika funktioner på de elsaker du har i hemmet, beroende på hur du stoppar in kontakten? Samma regler gäller om du flyttar sakerna ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På växelströmsanläggningar finns normalt och för användaren inget rätt "håll", detta eftersom polariteten växlar hela tiden - det är ju definitionen på växelström. Därför är din rubrik lite missvisande, trodde först det handlade om 12V och omvänd plus/minus. För det är där (vid DC, likström) man talar om polaritet. Inte 230V AC.

 

Sedan är det ur installationssynpunkt lite mer komplicerat, då man benämner de två ledarna "fas" och "nolla". Detta eftersom "nollan" oftast ligger sammankopplad med skyddsledaren/skyddsjorden någonstans i systemet, och denna är distributionsnätets "referens" - enkelt uttryckt.

Men observera att detta inte har något med polaritet och strömriktning att göra, det är fortfarande växelström.

 

Men eftersom vanliga uttag inte har någon tydlig regel för vilken som skall kopplas till fas och nolla vid installation samt att det rent praktiskt inte har någon funktionell betydelse, så spelar det ingen roll hur stickproppen vänds. Inte så länge anläggningen är riktig och rätt.

Och om/när de mot förmodan inte är det (se @excel319:s fråga ovan) kan du ändå inte veta hur du borde vända stickproppen. Då skall anläggningen repareras istället.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar!

 

Ja, jag ser ju nu att jag inte var tydlig i mitt inlägg, vilket ni påpekat.

 

Jag har alltså inte upplevt något fel i användandet av elsakerna ombord, utan det är att den röda lampan (i den fabriksmonterade panelen på min Amerikanska Daycruiser från 2005) som signalerar Reversed polarity lyser/släcks om man vänder åt ena eller andra hållet. Rimligen finns den väl där av någon anledning från början.

 

/Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Vodgev:

Hej och tack för svar!

 

Ja, jag ser ju nu att jag inte var tydlig i mitt inlägg, vilket ni påpekat.

 

Jag har alltså inte upplevt något fel i användandet av elsakerna ombord, utan det är att den röda lampan (i den fabriksmonterade panelen på min Amerikanska Daycruiser från 2005) som signalerar Reversed polarity lyser/släcks om man vänder åt ena eller andra hållet. Rimligen finns den väl där av någon anledning från början.

 

/Roger

Hmmmm, nu funderar jag på hur mycket som egentligen är ombyggt av landströmmen på din båt ?
Amerikanskt system är lite annorlunda, inte bara att spänningen är hälften. Man har också ibland en indikering på fas/nolla och inte samma tänk när det gäller skyddsjord alla gånger.

 

Har du t ex JFB och (för våra förhållanden) godkända och tvåpoliga dvärgbrytare/automatsäkringar ?

 

Om inte din landströmsanläggning är utbytt/ändrad på alla väsentliga punkter (vilket den inte verkar vara) skulle jag be en elektriker se över det hela.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vanliga kontakter i USA är konstruerade så att man inte kan sticka in dem fel. Det ena av de två stiften är bredare, och passar inte i fel hål. På så vis kan man i korrekta installationer räkna med att det ena alltid är fas och det andra är nolla. Äldre kontaktstandarder där hade inte den utformningen. Kanske lampan har nåt med det att göra.

 

bild.png.acc1d6f9d7c3851de55466c7465bf068.png

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 hour ago, IngemarE said:

På växelströmsanläggningar finns normalt och för användaren inget rätt "håll", detta eftersom polariteten växlar hela tiden - det är ju definitionen på växelström. Därför är din rubrik lite missvisande, trodde först det handlade om 12V och omvänd plus/minus. För det är där (vid DC, likström) man talar om polaritet. Inte 230V AC.

Vi får nog acceptera att engelsktalande använder termen reversed polarity för situationen då fasledare och neutralledare/nolla har blivit omkastade.

 

Eftersom bl a engelsmän tillämpar andra elstandarder än vi, och exempelvis ansluter elapparater med stickproppar som har inbyggd säkring, så finns det i deras elsystem situationer då reversed polarity kan innebära en fara.

 

Hur amerikanska båtars elsystem är ordnade vet jag inte så mycket om, men om jag var i trådskaparens situation skulle jag nog först kontrollera att det i elcentralen ombord finns en eller flera dubbelpoliga överströmsbrytare och gärna också jordfelsbrytare (vilket är gängse standard här).

 

Om det gör det, så tror jag att han kan bortse ifrån om den röda lampan lyser eller ej.

Redigerad av speljakt
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev raol:

Kanske lampan har nåt med det att göra.

Jovisst är det så. Tanken är att säkerställa så de ställen på elanläggningen som är risk att man kan "pilla på" eller lättare komma åt är ansluten till nollan, som i sin förlängning ligger till jord. Dvs den referens den "pillande" människokroppen också har. USA-kontakter och en del annat i deras elanläggning är ju ofta t ex inte så "pillsäkra" som våra utförande.

 

Och det är det som gör det lite farligt, eftersom man med detta tänk inte tycker sig behöva ha lika stora krav på skyddsjord och dess säkerhetsfunktion. Att lampan finns kvar och fungerar signalerar för mig att båtens anläggning egentligen fortfarande är mycket den gamla 110V-anläggningen med allt vad det innebär med kanske avsaknad av JFB, bristfällig skyddsjord (om den ens finns), enkla istället för dubbelbrytande säkringar/dvärgbrytare o.s.v.

Därför bör en elektriker eller åtminstone sakkunnig kolla upp denna installation innan TS fortsätter använda den, inkopplad till 230V och "vår" standard.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Vodgev:

Här är lampan och jordfelsbrytaren.

 

Ok.

Men har du tvåpoliga säkringar/dvärgbrytare ?   Tycker det ser ut som att det är en 110V landströmscentral med en JFB tillagd - det lilla man kan se.

En sådan anläggning bör nog bytas ut, inte minst för din och dina passagerares säkerhets skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Vodgev:

Här är lampan och jordfelsbrytaren.

IMG_20230415_113944.jpg

En liten påminnelse i all välmening. Jordfelsbrytare ska testas regelbundet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör inte jordfelsbrytare vara en 10mA, eller är det tillräckligt med en 30mA?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev excel319:

Bör inte jordfelsbrytare vara en 10mA, eller är det tillräckligt med en 30mA?

Bättre 30mA än ingen, men 10mA är ju att rekommendera i båt, ja.

Men med tanke på det lilla som syns på bilden kan det finnas större problem/risker än så, är jag rädd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det inte en trafo till din anläggning? 

Om ja, då behöver du inte bry dig.

Om nej, följ råden ovan.

 

JFB är nog installerat pga av trafon, men vad har du för utrustning ombord?

Micro orginal?

VVB (varmvattenberedare)?

AC?

 

Jag själv har typ samma panel (med automatisk säkringar och just den lampan) som du, är kvar endast pga just VVB och ACn inte går att köra på 220V.

Sen har jag en panel med Svensk standard för övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-12 vid 09:52 skrev excel319:

Får du olika funktioner på de elsaker du har i hemmet, beroende på hur du stoppar in kontakten? Samma regler gäller om du flyttar sakerna ombord.

Litet off topic, men svar JA.

 

eller iallafall i vissa fall, måhända av betydligt mindre viktighet.

 

Sedan jag har bytt ut lamporna i elljusstakarna till LED, så kan jag se att dessa LED-ljus lyser litet svagt även om (den enpoliga) sladdströmbrytaren är öppen. Men om jag vänder på stickkontakten i eluttaget så slocknar dessa LED-ljus helt. Liknande effekt i den nya LED-rampen över ett av mina akvarier… (men den sparar energi iallafall… 4,7 watt istället för 52 watt… lyser tio timmar per dygn).

 

Jag har väl inte riktigt kunnat förklara detta för mig själv… mer än att dessa LED kräver så väldigt liten ström för att lysa, och att den enpoliga brytaren på något sätt läcker över en liten konduktiv ström… kanske… eller… ?
 

Sedan har jag en jättegammal slagborrmaskin, som egentligen är mekaniskt utsliten, där hastighetsregleringen bara fungerar om stickkontakten är vänd åt ”rätt” håll… sannolikt är den även utsliten i elektroniken.

 

Sedan kan det ju förekomma diverse ”ljudeffekter” i laptopens nätadapter när den är ansluten till en enklare konverter/växelriktare, men det blir tystare när man vänder på stickkontakten.

Likaså fungerar inte alltid laddaren till min AEG skruvdragare, som jag har ombord, när den är ansluten till konvertern, men för det mesta räcker det att vända stickkontakten i uttaget. Dock litet osäker på det ”felet” då det inte uppträder konsekvent. Men detta med konvertrar som bara ger modifierad sinusvåg ut är ju ett kapitel för sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...