Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
skippeer

Montera ventil på rufftak med distans?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tänkte ta tag i montering av en rund rufftaksventil till toaletten, Smartvent 300 ligger i garaget sedan något år.

Har svagt minne av att vi diskuterat fördelen med en distans mellan rund takventil och rufftaket typ teak eller tillsågad skärbräda (men google finner inte någon gammal tråd för mig).

Minns dock inte fördelen, kan det vara att försvåra för havssjö att komma ned eller ge bättre luftdrag?
Någon som minns/vet fördel med distans?

Hålsåg för rufftaket framplockad- diameter 114 mm.

Yttre diameter för den runda ventilen är ca 220 mm.

Rund distans dia yttre 220 mm och dia inre ca 114 mm

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev skippeer:

- - -

Har svagt minne av att vi diskuterat fördelen med en distans mellan rund takventil och rufftaket typ teak eller tillsågad skärbräda (men google finner inte någon gammal tråd för mig).

Minns dock inte fördelen, kan det vara att försvåra för havssjö att komma ned eller ge bättre luftdrag?
Någon som minns/vet fördel med distans?

- - -

Har inget minne av diskussionen men försöker hitta skäl för åtgärden...

Kan det vara för att kunna forma mellanlägget i samma böj som rufftaket för att få en helt plan monteringsyta för ventilen?

Att mellanlägget skulle påverka sjöberg från att komma in genom ventilen tror jag knappast på.

I långa lodräta ventilationskanaler blir det bättre luftdrag p.g.a. att varm luft stiger men den effekten torde inte uppstå med en tunn mellanläggsskiva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Electroluxventiler suger ut luft vid strömning av lufter ”över ventilen” och i mitt fall är förhoppningen att solen laddar batteri i den aktiva ventilen så fläkten snurrar lite sakta.

Har sett några båtar med takventiler monterade på ”distans”, köper förslaget om att distansen kan ha flat yta mot ventil och inslipad mot lite kupat däck.

Sökte med andra ord, fann en tråd om skärbrädor som distans och våra oldboys skriver att det förhindrar vatten att rinna ned.

Får sova på saken...

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Mitt inlägg var från 2017.

Efter det så började ventilatorn att läcka igen, då mellan solcellerna och den rostfria ”kupolen”. Vill minnas att det tog ett tag att lista ut det. 
Så jag tog isär ventilatorn så gott det gick, och en fin men väldigt tunn sträng med Biltemas marintätningsmedel mellan solcellerna och kåpan/kupolen, vad-den-nu-heter.

Under förra säsongen upptäckte jag att ytan på solcellerna blivit matt och nästan helt svart, men den fungerade fortfarande. Vid funktionskontroll häromdagen funkade den också, men batteriet var svagt, då var det bara några timmar efter det att jag rivit ned presenningarna över båten… vi får väl se vad som händer.

På ”att göra” listan är ventilatorn upptagen som en punkt. Jag vill kanske inte ha en likadan, vill nog ha en i bättre kvalitet, men hålet genom rufftaket begränsar valet…. 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att montera ventil på en stos, medför att tampar fastnar runt denna.

Högst irriterande på en segelbåt.

🤨

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vatten har en benägenhet att smita in dit man inte vill

Den suddiga bilden är från en Regina af Vindö förmodligen byggd av Rex Marin som indikerar att det är bra med en distans/upphöjning till Electrolux/Air Only/Nicro ventiler eller motsvarande. 
En fördom jag har om Orustbåtar att de är rejäla och genomtämkta 😉

image.png.410e209564613e549bc01240ec08ca89.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen distans vid Electrolux-ventilen, men väl vid de båda rostfria huvarna (skorsten/luftintag).

Skälet var förstås att det krävdes en plan och helst också vågrät yta att montera dessa på.

Notera den trebents bågen som gör att genuaskot och andra linor glider över.

Jag tycker det ser ut som att distansen under ventilen på Reginan skulle kunna fiska skot, men det går ju att lösa genom att göra distansens profil lite konisk.

IMG_6621.jpeg.694c99c1a1767f5893094d26ad4706b6.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan skrev skippeer:

Den suddiga bilden är från en Regina af Vindö förmodligen byggd av Rex Marin som indikerar att det är bra med en distans/upphöjning till Electrolux/Air Only/Nicro ventiler eller motsvarande. 

Även solen har fläckar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev skippeer:

Kan du utveckla hur du kommit fram till slutsatsen om den indikationen? Hur stor är fördelen med en upphöjd montering i förhållande till nackdelen av att ventilen riskerar att fånga linor och i värsta fall slitas loss.

Jag har själv en Nicro framför masten och har tvingats montera små klossar som avledare för skoten, annars fastnade de oupphörligt mot ventilatorn så jag förstår inte din slutsats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag famlar i mörkret efter en förklaring varför en del båtar har monterat däcksventiler på en rund distans. Om man gör det är det troligen smart att storleken medger att man fasar kanten så att skot inte fastnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forma distansen som en vägkon.

Var inte snål. Minst 3 dm hög!

Det ska vara så att det syns.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...