Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Christian77

Dör precis vid planning.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Slår av precis vid planning 

F-90hk 4 takt 2003 (förgasare) Mercury. 

 

Jag behöver hjälp av er samlade erfarenhet och skulle vara så tacksam för att komma närmare en lösning på problemet. Eller förslag på nästa testväg. Jag är inte helt tappad när det gäller skruvning av motor, men det här har jag svårt att lösa.

Det blir dessvärre en längre historia för att förklara grundligt vad jag har gjort och testat, så att ni som vill ge er tanke kraft till detta, slipper lägga tid på att fråga om dom enklare check punkterna.

 

Som jag inleder inlägget så kan jag köra på tomgång (jag hörde dock att den låter annorlunda vid start mot tidigare säsong, och är lite trög startad och något ojämnare gång). När jag åker iväg så går den som vanligt tills den kommer i brytpunkten precis till planningsläge, plötsligt blir det några ryck och sen dör motorn helt. Har försökt att pumpa precis då men blåsan är hård, även försökt att släppa gasen precis när det händer, men den took-dör. Sen är den svårstartad näst intill omöjlig att få igång (men den går runt utan anmärkning av startmotorn). Väntar man ett tag någon minut så startar den, dock riktigt tjurig men går att tuffa hem på tomgång. Provar man igen, så får man en kopia av tidigare senario. Har dock inga problem att varva upp den utan belastning, då går den både högt och jämt. Och ger bra/stark ljummen kylstråle. 

 

Trodde det var bensin relaterat då det känns som att det tag slut vid pådrag. Så jag har byt alla slangar, filter stora och lilla. Kollat luft tillförsel, provat med annan tank. Byt bränslepump. Konstaterat att flödet är fint fram till förgasare. Rivit förgasarna hos marin firma och ultraljuds tvättat dom. Dom har även kollat tändningen (byt alla tändstift) och gjort ett kompressions test (obs. viket är det som gav lite lågt resultat över samtliga, och någon hade även lite sämre, men det är också en gammal motor). 

 

Mina funderingar nu är:

1. Är det några kolvringar som koksat fast? Skulle förklara komp resultatet. Men varför skulle den tvärt stanna av det just vid pådrag? Borde bara bli svag. Eller?

 

2. Kan den värme nypa pga ventil spel eller annan anledning? 

 

3. Finns det någon värme sensor som slår ifrån pga fel? Eller termostat, hur blir det när dom inte fungerar?  
 

4. Fortfarande bensinrelaterat. Vakuum eller annat fel vid förgasare? Känns dock inte som den borde ”ryck” stanna som den gör. Mer ebba ut som: gas avdrag, som när man rycker slangen. 

 

5. Kan drev Axel nypa pga lager fel? Läste någonstans att det hänt, men verkar väl långsökt. Och känner inga avvikelser eller ljud när jag drar runt. 

 

Ursäkta lång utläggning men jag har hållit på en stund. Tackar på förhand för eventuella tips, teorier eller förslag på nästa steg. 

Överväger själv leak-down test, men behöver läsa på lite då det är nytt för mig. 
 

Med vänlig hälsning, Christian 

Redigerad av Christian77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

vi har har två båtar som haft fel som liknar detta.

båda dessa (aluminiumbåtar, Buster och Linder) 

den ena hade fått en jordningskabel som skavts av vid gasreglaget, vid ett visst läge gick den mot skrovet och då blev det som att man drog dödmansgreppet.

 

den andra hade en lös kabel från startspärren som hängde, när båten planade slog den mot en annan del som i sin tur bröt strömmen.

 

vet inte om det hjälper dig men det kan vara något så enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det vore så, så är jag dig evigt tacksam. Den sitter på en silver hawk så alu är det. Byte likriktning förra året, kanske jag skulle återbesök även den installationen om det är el relaterat. Tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en skavd kabel som kortsluter - varför släpper kortisen efter en stund? Verkar inte sannolikt.

 

Jag funderar mer på ett värmerelaterat fel (går bra på tomgång, fullvarv utan belastning) dör efter belastning.

Du har letat efter värmefel som är mekaniskt relaterade.

Jag skulle råda dig att kolla upp tändningsdetaljer. Jag vet inget om hur tändsystemet är konstruerat på din motor. Men det kan bli värmespänningar i kretskort, tändspolar m.fl komponenter som belastas vid körning.

 

Ett exempel på hur krångliga motorer kan vara: Konstigt fel på gammal Volvomotor (bil) som dog när den gått en stund. Det visade sig vara någon bristning inne i den gammaldags tändspolen som gjorde att det inte blev ordentlig gnista till tändstiften. Vid test med urskruvat stift så gnistrade det men det var inte tillräckligt för att tända blandningen när stiften var iskruvade. Ny tändspole sen gick den finfint igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, Lintott said:

Om det är en skavd kabel som kortsluter - varför släpper kortisen efter en stund? Verkar inte sannolikt.

har sovit på den teorin, får inte heller riktigt ihop det med mitt senario. Men att öppna el felsökning är nog helt rätt. Dom mätte den på verkstan utan anmärkning, men då troligen bara på startmotor och gnista. 
 

8 hours ago, Lintott said:

 

Men det kan bli värmespänningar i kretskort, tändspolar m.fl komponenter som belastas vid körning.

 

 

Bra teori, det testar man väl endast via att hitta en ny uppsättning? Eller borde jag kunna mätta motstånd? El är inte min starka sida. 

 

Jag undrar även mekaniskt, eller om den inte kyler tillräckligt bra. Ska kolla impeller bara för säkerhetsskull. Men är det någon som vet om det finns värme brytare på motorerna? som fungerar som överhettningsskydd? Då skulle ju effekten bli som kortis vid samma värme nivå.

 

Tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som elrelaterat fel.

Är det förgasare, inte insprutning alltså? Att den är tjurig efter den dött borde bero på att den fortsätter pumpa in sås till dess varvtalet är noll igen.

Dålig kompression brukar inte ge detta resultat.

Om den värmenyper så blir den normalt trög att dra runt till dess värmen minskat, och så är inte fallet här?

På en motorcykel jag hade för många år sedan hade jag liknande problem. Tvärdog när man gasade på och kom upp i varv. Det var en kvarglömd skruvmejsel som kortslöt batteriet när det blev ändrade vibrationer uppe i varv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, -PLM- said:

Låter som elrelaterat fel.

Är det förgasare, inte insprutning alltså? Att den är tjurig efter den dött borde bero på att den fortsätter pumpa in sås till dess varvtalet är noll igen.

bra att du bekräftar det, så tänkte ja också och det luktar bensin när jag startar igång igen. 

 

5 hours ago, -PLM- said:

Dålig kompression brukar inte ge detta resultat.

tack det är min stora oro att behöva riva hela motorn. 

5 hours ago, -PLM- said:

Om den värmenyper så blir den normalt trög att dra runt till dess värmen minskat, och så är inte fallet här?

stämmer, jag var kvickt på med startmotor för att bekräfta det och den låter normalt och stark. 
 

5 hours ago, -PLM- said:

På en motorcykel jag hade för många år sedan hade jag liknande problem. Tvärdog när man gasade på och kom upp i varv. Det var en kvarglömd skruvmejsel som kortslöt batteriet när det blev ändrade vibrationer uppe i varv.

Det låter mer och mer som en gedigen felsökning av el är på sin plats.. 

tack för ditt svar 

5 hours ago, -PLM- said:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Lintott:

Om det är en skavd kabel som kortsluter - varför släpper kortisen efter en stund? Verkar inte sannolikt.

 

Jag funderar mer på ett värmerelaterat fel (går bra på tomgång, fullvarv utan belastning) dör efter belastning.

Du har letat efter värmefel som är mekaniskt relaterade.

Jag skulle råda dig att kolla upp tändningsdetaljer. Jag vet inget om hur tändsystemet är konstruerat på din motor. Men det kan bli värmespänningar i kretskort, tändspolar m.fl komponenter som belastas vid körning.

 

Ett exempel på hur krångliga motorer kan vara: Konstigt fel på gammal Volvomotor (bil) som dog när den gått en stund. Det visade sig vara någon bristning inne i den gammaldags tändspolen som gjorde att det inte blev ordentlig gnista till tändstiften. Vid test med urskruvat stift så gnistrade det men det var inte tillräckligt för att tända blandningen när stiften var iskruvade. Ny tändspole sen gick den finfint igen.

Som det var för oss så var det att den dog precis vid planing, det var då som sladden slog emot fel del av båten.

när det hände med kabeln för startspärren så var den trög att få igång igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Christian77:

har sovit på den teorin, får inte heller riktigt ihop det med mitt senario. Men att öppna el felsökning är nog helt rätt. Dom mätte den på verkstan utan anmärkning, men då troligen bara på startmotor och gnista. 
 

Bra teori, det testar man väl endast via att hitta en ny uppsättning? Eller borde jag kunna mätta motstånd? El är inte min starka sida. 

 

Jag undrar även mekaniskt, eller om den inte kyler tillräckligt bra. Ska kolla impeller bara för säkerhetsskull. Men är det någon som vet om det finns värme brytare på motorerna? som fungerar som överhettningsskydd? Då skulle ju effekten bli som kortis vid samma värme nivå.

 

Tack! 

Problemet med den typen av fel jag indikerade är att det kan förorsakas av intern värmeutveckling inne i elkomponenterna. Det är rätt hopplöst att försöka mäta sig fram till sådana fel eftersom de "kommer o går" med de interna temperaturförändringar.

 

Dessvärre så kan det behövas komponentbyte - provkörning - nytt komponentbyte osv.

Inget kul scenario att hitta felet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, Lintott said:

 

Dessvärre så kan det behövas komponentbyte - provkörning - nytt komponentbyte osv.

Inget kul scenario att hitta felet...

Jag förstår precis. Nej det låter dyrt och tidskrävande. Borde dock gå att börja mätta ev brott som Johannes nämner, i hopp om enkelt fel. Men vart börjar man att byta efter det? Antar att man börjar att byta spolar? Kan detta hänga ihop med att likriktaren blev bränd för ett år sedan. Vad kopplar den till? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu börjat läsa på om motorns elsystem och den har en värmesensor, men oklart hur den agerar vid över temp värde, kanske precis som mitt beskrivna senario: att den bryter strömmen. Någon som vet?
 

Men om så är fallet, vad kan skapa en sådan överhettning av motor?: impeller haveri, stop i vattenledning (hade stark och fin stråle), motor slitage (ja den var ju inte sig själv och var lite grinig)? Felaktigt ventilspel skulle kunna göra motor varm? Andra tankar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Christian77:

Har nu börjat läsa på om motorns elsystem och den har en värmesensor, men oklart hur den agerar vid över temp värde, kanske precis som mitt beskrivna senario: att den bryter strömmen. Någon som vet?
 

Men om så är fallet, vad kan skapa en sådan överhettning av motor?: impeller haveri, stop i vattenledning (hade stark och fin stråle), motor slitage (ja den var ju inte sig själv och var lite grinig)? Felaktigt ventilspel skulle kunna göra motor varm? Andra tankar. 

Du utgår från att det är något allvarligt fel på motorn som förorsakar motorstoppet.

 

Det kan ju vara fel på någon sensor som gjort att den blivit överkänslig och hittar på att den ska reagera men alldeles för tidigt innan motorn uppnått kritisk temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker du har flera tändspolar? Om en tändspole strular ska inte motorn tvärdö.

Jag hade börjat med det Johannes1018 ovan skriver. Någonstans bryts eller kortsluts strömmen, båten har andra vibrationer, rörelser och gångläge när du går upp i plan än när du kör lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

Det kan ju vara fel på någon sensor som gjort att den blivit överkänslig och hittar på att den ska reagera men alldeles för tidigt innan motorn uppnått kritisk temperatur.

Eller kanske ännu vanligare - att någon kontakt/kabel inte är ok efter alla år till sensorer som denna och då ger samma fenomen som att en sensor börjar tokskrika....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 hours ago, Lintott said:

Du utgår från att det är något allvarligt fel på motorn som förorsakar motorstoppet.

 

Det kan ju vara fel på någon sensor som gjort att den blivit överkänslig och hittar på att den ska reagera men alldeles för tidigt innan motorn uppnått kritisk temperatur.

Håller med, jag hanterar nog den sortens mek bättre än el relaterat. Men det ligger även lite i det jag skriver i första inlägget. Redan vid första vår starten förra året så inser jag att något är olikt. Mer svårstartad och när den startar går den ojämnt ett tag, mag känslan är Mmmm det där var inte riktigt som det ska. Det är främst ”det” som gör att jag inte helt kastar mig på sensorer eller kortis teorin, fast det kanske är helt rätt. Tänker själv kanske mer en överbelastning i el systemet, och möjligheten att det kanske är fler orsaker i samverkan. Men jag tar in alla era tankar och kommer undersöka alla förslag, och ska försöka återkoppling hit så snart jag hinner skruva. Tack att ni tar er tid, ett verkligen ovärderligt stöd! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, -PLM- said:

Misstänker du har flera tändspolar? Om en tändspole strular ska inte motorn tvärdö.

Jag hade börjat med det Johannes1018 ovan skriver. Någonstans bryts eller kortsluts strömmen, båten har andra vibrationer, rörelser och gångläge när du går upp i plan än när du kör lugnt.

Helt rätt! den har två. Och den borde då gå på två burkar. Inte dö.

Något som jag har tolkat även att värme sensorn ”gör” när den löser ut (går ner på två cyl.) Plus larm. Jag hör ett ljud som skulle kunna vara från en ”Buzzer/larm” en milli sekund men försvinner direkt vid motor tystnad. Om det skulle vara den sensorn som slår ut, så borde den inte dö. Eller? 
 

Har även funderat om det finns en gammal hederlig termostat på denna som kan strula? Någon som vet hur den skulle bete sig då? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ligga förtöjd och göra samma manöver? Dvs att pressa motorn utan att båtens läge ändrar sig? Vad händer då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Christian77:

Helt rätt! den har två. Och den borde då gå på två burkar. Inte dö.

Något som jag har tolkat även att värme sensorn ”gör” när den löser ut (går ner på två cyl.) Plus larm. Jag hör ett ljud som skulle kunna vara från en ”Buzzer/larm” en milli sekund men försvinner direkt vid motor tystnad. Om det skulle vara den sensorn som slår ut, så borde den inte dö. Eller? 
 

Har även funderat om det finns en gammal hederlig termostat på denna som kan strula? Någon som vet hur den skulle bete sig då? 
 

Hej, tempswitchen aktiverar templarm som begränsar varvtalet genom att motorn sporadiskt misständer. Detta ska ej göra att motorn stannar som din gör.

en mekanisk termostat har du också, den kommer inte heller orsaka att motorn dör.

Elfel är ganska troligt. Varför byttes likriktaren tidigare? Är laddningsregulatorn placerad i samma enhet som likriktaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 hours ago, Craycoat said:

Hej, tempswitchen aktiverar templarm som begränsar varvtalet genom att motorn sporadiskt misständer. Detta ska ej göra att motorn stannar som din gör.

tack att du bekräfta det. Min tanke också när det står att den går ner på två cyl.

Quote

en mekanisk termostat har du också, den kommer inte heller orsaka att motorn dör.

Bra! Har dock inte lokaliserat den än.. skönt att slippa 

Quote

Elfel är ganska troligt. Varför byttes likriktaren tidigare? Är laddningsregulatorn placerad i samma enhet som likriktaren?

Den hade brunnit och jag fick tips att se över strömbrytare de en dålig sådan ofta är orsaken. Allt byt. Jag får återkomma om laddningsregulatorns placering då jag absolut inte vet. Likriktaren kändes som en rudimentär fläns beklädd ”regulator”. 

Redigerad av Christian77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Christian77:

tack att du bekräfta det. Min tanke också när det står att den går ner på två cyl.

Bra! Har dock inte lokaliserat den än.. skönt att slippa 

Den hade brunnit och jag fick tips att se över strömbrytare de en dålig sådan ofta är orsaken. Allt byt. Jag får återkomma om laddningsregulatorns placering då jag absolut inte vet. Likriktaren kändes som en rudimentär fläns beklädd ”regulator”. 

Den sitter inbyggd i samma enhet. Jag skulle börja med att kolla hur många volt du har i elsystemet under gaspådrag innan motorn dör. Om det är regulatorn så går volten upp tillsammans med motorvarvet. Går det över 15v så kan det ställa till det i tändsystemet.
Hade du haft en servicemanual hade du kunnat mäta upp motstånden i stator och tändspolar. Det finns användare som är kunniga på mätning av olika komponenter. Tändspolarna kan du iallafall mäta och jämföra med den andra spolens värden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 hours ago, Craycoat said:

Den sitter inbyggd i samma enhet.

I likriktaren? Jag var kanske dum snål den är intre orginal. 

Quote

 

 

Jag skulle börja med att kolla hur många volt du har i elsystemet under gaspådrag innan motorn dör. Om det är regulatorn så går volten upp tillsammans med motorvarvet. Går det över 15v så kan det ställa till det i tändsystemet.

Men, det här är ju just varför man söker hjälp här. Sån ovärderlig kunskapsbank samlat. 
Jag tål inte själv något med volt, men ser ut att kanske få hjälp här framöver. Tack för din feedback och tips på test, väldigt bra. 

 

Quote

 

 


Hade du haft en servicemanual hade du kunnat mäta upp motstånden i stator och tändspolar. Det finns användare som är kunniga på mätning av olika komponenter. Tändspolarna kan du iallafall mäta och jämföra med den andra spolens värden.

Jag har den (manualen) och snart lite support inom el felsökning som med stor sannolikhet kommer förstår det du skriver och kan hjälpa mig jämföra. Superbra! Tack till dig och alla andra som engagerat sig i mitt problem och  frustration. 

Redigerad av Christian77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Christian77:

I likriktaren? Jag var kanske dum snål den är intre orginal. 

Men, det här är ju just varför man söker hjälp här. Sån ovärderlig kunskapsbank samlat. 
Jag tål inte själv något med volt, men ser ut att kanske få hjälp här framöver. Tack för din feedback och tips på test, väldigt bra. 

 

Jag har den (manualen) och snart lite support inom el felsökning som med stor sannolikhet kommer förstår det du skriver och kan hjälpa mig jämföra. Superbra! Tack till dig och alla andra som engagerat sig i mitt problem och  frustration. 

Ok lycka till, jag ser att ni uteslutit tändspolarna i tråden här ovan. Jag skulle ta med även dem i felsökningen. En fyrtaktare som blir av med 2 cylindrar under belastning kan dö ganska abrubt.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Craycoat said:

Ok lycka till, jag ser att ni uteslutit tändspolarna i tråden här ovan. Jag skulle ta med även dem i felsökningen. En fyrtaktare som blir av med 2 cylindrar under belastning kan dö ganska abrubt.

Bra tips, och att den skulle dö även vid nergång på två har slagit mig, då det är en hyfsat kraftig motor och mycket moment just då. Kanon att du lyfter det, då är inte heller värme sensorn helt utesluten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Christian77:

Bra tips, och att den skulle dö även vid nergång på två har slagit mig, då det är en hyfsat kraftig motor och mycket moment just då. Kanon att du lyfter det, då är inte heller värme sensorn helt utesluten. 

Jo värmesensorn är utesluten då cdi:n reglerar ner varvttalet, i safemode eller limpmode som det också heter går motorn dåligt och varvtar inte över ett visst förutbestämt varvtal, men den stannar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 hours ago, Craycoat said:

Jo värmesensorn är utesluten då cdi:n reglerar ner varvttalet, i safemode eller limpmode som det också heter går motorn dåligt och varvtar inte över ett visst förutbestämt varvtal, men den stannar inte.

Okay. Missförstod. Skönt kunna utesluta. 

Om det är likriktaren/regulatorn som är dålig igen så borde det vara något som belastar den för hårt. Undrar vad det kan vara. Hittar jag mätt avvikelser, så har jag den gamla kvar. Den laddar inte batteriet, men den hade ingen påverkan på motor. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Christian77:

Okay. Missförstod. Skönt kunna utesluta. 

Om det är likriktaren/regulatorn som är dålig igen så borde det vara något som belastar den för hårt. Undrar vad det kan vara. Hittar jag mätt avvikelser, så har jag den gamla kvar. Den laddar inte batteriet, men den hade ingen påverkan på motor. 
 

Du kan inte mäta motstånden i likriktaren/regulatorn med en vanlig multimeter. Behövs specialutrustning för att felsöka dessa. Lättast är att mäta vad den producerar för volt under drift. Om det är svårt att hitta kontaktytor så kan du mäta över batteripolerna, men ju närmare Regulatorn/likriktaren desto bättre. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Nu äntligen är det löst: efter rengjorda förgasare (runda två), El , värme, vatten -felsökning, Bensinförsörjning, bensinpump, filter helt byt till tank och ny soppa. Och många delar testade och utbyta. 

Jag hade blåst alla ledningar på förgasarna MEN inte den stora som sammankopplar ventilations slangarna ut inunder motor. Där var det ”nästa” hel stop, vilket skapade vakuum, framför allt vid kraftigare pådrag och skapade då denna ryckiga strypning precis innan planning. 
 

Ett annat tips som här inte var långt från att bli en annan/ny felkälla (som även firman som gjorde första förgasartvätten missat) är dom små bensin filtren som (kan) sitta direkt på förgasaren. Här satt dom fast i slangarna. Och två av dom var välfyllda med bråte.

 

Vill passa på att tacka för all hjälp här, och hoppas att min felsökning kan hjälpa någon annan med liknande diagnos.

 

Nu blir det åka av!!! 

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste ju älska motorer…fintar bort en mest hela tiden. Grattis, bra jobbat, låter som du är värd många bekymmersfria tur-timmar framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ja denna gav ordentligt huvudbry. Nu har vakuumet skapat flödande förgasare, så det blir byte av olja och passar även på att slänger på en ny kamrem. Sen blir det åka av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...