Georg_Ohm 4 832 Postad 10 April , 2023 Nu är det hög tid att måla botten, och drevet. Jag har tidigare haft någon slags färg från Hempel, eller kanske International, som man kan måla på aluminium med. Finner idag inte någon av dessa, kanske har man bytt namn och förpackning? Jag finner en färg från Hempel som heter ”Hempaspeed” kan den vara något att ha? Jag tänkte mig då en färg helt fri från Cu, och det tycks vara detsamma som ”biocidfri” kan det stämma? Hursomhelt kan jag ju måla med någon bra grundfärg först och sedan en med Cu i, men jag vill inte chansa, och inte köpa mer färg än nödvändigt. Ja jag navigerar ju mestadels i Kattegatt och Skageracks kustnära vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 10 April , 2023 Målat med jotuns drevfärg + primer i 10 år nu på 3 olika VP drev. Aldrig några problem. Funkar bra för mig, men båda flaskorna går nu loss på 700 kr. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batakarn 19 Postad 10 April , 2023 Volvo Pentas orginal förbättringsfärg. Bara kört en gång men resultatet blev bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 10 April , 2023 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Nu är det hög tid att måla botten, och drevet. Jag har tidigare haft någon slags färg från Hempel, eller kanske International, som man kan måla på aluminium med. Finner idag inte någon av dessa, kanske har man bytt namn och förpackning? Jag finner en färg från Hempel som heter ”Hempaspeed” kan den vara något att ha? Jag tänkte mig då en färg helt fri från Cu, och det tycks vara detsamma som ”biocidfri” kan det stämma? Hursomhelt kan jag ju måla med någon bra grundfärg först och sedan en med Cu i, men jag vill inte chansa, och inte köpa mer färg än nödvändigt. Ja jag navigerar ju mestadels i Kattegatt och Skageracks kustnära vatten. Kör med denna, finns lite överallt om du googlar: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 10 April , 2023 Okäj… Nu anser jag att det är ett väldigt dyrt sätt att köpa lösningsmedel då man köper sprayfärg, så sådan färg köper jag iallmänhet inte. Nu har jag iofs köpt en burk med nån propellerfärg, den har räckt i tre säsonger, och det har inte vuxit någonting på propellrarna, man sprayfärg till drevet blir det inget med. Där vill jag måla med pensel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 10 April , 2023 Jag grundar med Internationals Interprotect (2-komponent) och sen Trilux hard antifouling. båda med pensel. De år som det ser bra ut, tar jag Jotun eller Internationals drev och propeller spray - men det är ett problem om det blåser - då går det många sprayburkar... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 10 April , 2023 Jag har varit inne på Trilux också. Jag funderar även på att nästa vinter paintstrippa hela drevet och börja om från början, med bra tvåkomp. grund och någon grå färg som det var från början. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 11 April , 2023 Jag använder Jotuns drevfärg då den funkat bäst för mig (fast blåmusslorna sätter sig i skrymslena ändå) men jag har funderat på Hempaspeed som du nämner då den ska verka på ett annat sätt. Ett annat alternativ med koppartiocyanat är att köpa t.ex Jotuns Nonstop VK på burk och späda och lägga på med spruta då denna innehåller mer biocid, 23,4% mot 18,7% för spraybuksvarianten om man tror att det gör skillnad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 11 April , 2023 Det äldsta VP drevet i hamnen (Volvo B16, så tidigt 60 tal tror jag) målades med Trilux. Detta såg bra ut, så jag har använt det sedan 2017. Men några år har det sett så fint ut att jag bara sprayat på Prop & drevspray. Jag får påväxt i form av brunt slem, men det går enkelt bort med borste. Inga havstulpaner. Dock bygger Trilux hard antifouling på, så till sist flagnar/ramlar det av. Jag har också funderat på att rensa av allt och börja om. Men när man söker fakta kring detta blir man snabbt trött - det finns mycket teorier om detta. Problemet är att färg fastnar dåligt på aluminiumoxid och att aluminium oxiderar på enstaka minuter - dvs minuten efter du slipat av aluminiumoxiden och ska börja grundmåla, så har det redan börjat oxidera. Förr (och ännu i USA) kunde man köpa kemikalier som hindrar oxidation och passiviserar aluminiumet så att man hinner grunda. Men miljömedvetenheten har trängt undan dessa möjligheter. Bästa tricket jag hittat är att lägga på grundfärg och omedelbart slipa omkring i den innan den torkar. Detta kan man göra för små lagningar, men inte för hela drevet. Så jag håller mig till att reparera de små fläckarna där det är eller riskerar bli öppen metall. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 11 April , 2023 8 timmar sedan skrev ThomasVikhog: Det äldsta VP drevet i hamnen (Volvo B16, så tidigt 60 tal tror jag) målades med Trilux. Detta såg bra ut, så jag har använt det sedan 2017. Men några år har det sett så fint ut att jag bara sprayat på Prop & drevspray. Jag får påväxt i form av brunt slem, men det går enkelt bort med borste. Inga havstulpaner. Dock bygger Trilux hard antifouling på, så till sist flagnar/ramlar det av. Jag har också funderat på att rensa av allt och börja om. Men när man söker fakta kring detta blir man snabbt trött - det finns mycket teorier om detta. Problemet är att färg fastnar dåligt på aluminiumoxid och att aluminium oxiderar på enstaka minuter - dvs minuten efter du slipat av aluminiumoxiden och ska börja grundmåla, så har det redan börjat oxidera. Förr (och ännu i USA) kunde man köpa kemikalier som hindrar oxidation och passiviserar aluminiumet så att man hinner grunda. Men miljömedvetenheten har trängt undan dessa möjligheter. Bästa tricket jag hittat är att lägga på grundfärg och omedelbart slipa omkring i den innan den torkar. Detta kan man göra för små lagningar, men inte för hela drevet. Så jag håller mig till att reparera de små fläckarna där det är eller riskerar bli öppen metall. Andra aluminiumdetalger som skall måas ”betar” man ju först, har ingen aning hur det går till, men det är väl nån kemisk process… Jag får kolla Jotums färg också. Egentligen vet jag inte riktigt vad det är för färg på drevets alla lager… det var iallafall svartmålat när jag köpte båten. Så det kan vara en idé att börja om från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 11 April , 2023 18 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Andra aluminiumdetalger som skall måas ”betar” man ju först, har ingen aning hur det går till, men det är väl nån kemisk process… Jag får kolla Jotums färg också. Egentligen vet jag inte riktigt vad det är för färg på drevets alla lager… det var iallafall svartmålat när jag köpte båten. Så det kan vara en idé att börja om från början. Jag skrapade mina drev näst intill helt fria från bottenfärg för några år sen med en vanlig 25-30mm trekantsskrapa, med lite känsla så drar man bara av bottenfärgen och drevets lackfärg sitter kvar. Där bottenfärgen inte släppte fick jag slipa helt enkelt och på de ställen där jag gick igenom tvättade jag med aceton och la på någon metallgrundfärg direkt. Sen primer för bottenfärg på det och bottenfärg givetvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 12 April , 2023 Använde Trilux förr, men Jotun Aqualine fungerar bättre. (ända Jotun bottenfärg som jag har hittatt som fungerar...). Man bara på drevet. Skrovet går på med Hempels Silic One. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser