Smugglerherren 1 Postad 6 April , 2023 (redigerade) Hej! Har sökt på nätet men inte lyckats hitta någon lista på vilka distansmaterial de olika tillverkarna använder för att förstärka skrovet. Detta är alltså inte en diskussionstråd gällande vilket distansmaterial som är bäst, utan helt enkelt en lista på vad tillverkarna använder sig utav. Sedan kan man googla eller skapa en egen tråd gällande diskussion kring för och nackdelar. Uppdelning: Över och under vattenlinjen. Vet man att tillverkaren ändrade tillverkningsmetod vid något visst årtal får man gärna lägga till det i sin kommentar. Några märken: Albin: Divynicell över vattenlinjen, Ren glasfiberförstärkt polyester under vattenlinjen. Bavaria: PVC foam core över vattenlinjen, Ren glasfiberförstärkt polyester under vattenlinjen. Beneteau: Balsa över vattenlinjen, Ren glasfiberförstärkt polyester under vattenlinjen. (oftast) Dehler: Balsa över vattenlinjen, mev verkar ha gått över till Dinycell (år?), Ren glasfiberförstärkt polyester under vattenlinjen Hanse: Balsa över vattenlinjen, Ren glasfiberförstärkt polyester under vattenlinjen. Fyll gärna på nedan Försöker uppdatera orginalinlägget allt eftersom det kommer in kommentarer. Tänker att listan kan komma till god användning när man kollar på begagnade båtar. Rent generellt så kan man väl säga att polyester binder väldigt väl till balsa och ger väldigt mycket styrka för pengarna (billigt). Materialet är dock känsligt för läckage/skruvhål då balsan kan ruttna med tiden av vatten. Problemen med divynicell och andra typer av skumplast är att de inte har lika god vidhäftning mot polyester och kan med tiden lossna (delaminera), och man förlorar mycket av styrkan av att bygga sandwichkonstruktion. Det finns idag en uppsjö olika tillverkningstekniker för att få bättre vidhäftning, med hjälp av vakuum etc. och olika typer av polyester som binder bättre eller sämre mot vissa material. Varför bygger man in distansmaterial? Enkelt förklarat för att spara på material (polyester är dyrt) och för att spara vikt men samtidigt få en styv konstruktion av båten. Redigerad 6 April , 2023 av Smugglerherren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 7 April , 2023 Du svarar ju på det mesta själv. Det jag vill tillägga är att det förmodligen varierar stort inom de olika fabrikaten under åren så det blir nog svårt att göra en generell lista. I både min Soling -79 och Shark 24 -69 är det Plywood som distansmaterial. Hårt och fint på de flesta ställen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 7 April , 2023 16 timmar sedan skrev Smugglerherren: Varför bygger man in distansmaterial? Enkelt förklarat för att spara på material (polyester är dyrt) och för att spara vikt men samtidigt få en styv konstruktion av båten. Lite väl enkelt förklarat. En plan yta som ett däck är nästan omöjligt att få styvt utan att använda en sandwich-konstruktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smugglerherren 1 Postad 7 April , 2023 7 timmar sedan skrev Dava: Du svarar ju på det mesta själv. Det jag vill tillägga är att det förmodligen varierar stort inom de olika fabrikaten under åren så det blir nog svårt att göra en generell lista. I både min Soling -79 och Shark 24 -69 är det Plywood som distansmaterial. Hårt och fint på de flesta ställen.. Försökte lägga till de två svaren nu, men hittar inget sätt att redigera det ursprungliga inlägget. tanken var inte att få svar på någonting utan en lista somsagt som man kan använda sig utav för att enkelt jämföra olika båttillverkas tillverkningsmetoder/materialval Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smugglerherren 1 Postad 7 April , 2023 4 timmar sedan skrev Peter_K: Lite väl enkelt förklarat. En plan yta som ett däck är nästan omöjligt att få styvt utan att använda en sandwich-konstruktion. Nja. Är själv maskiningenjör. Inga problem att få styvhet utan sandwich men går åt mycket material (plast) för att bygga tjocklek. Dyrt och tungt däremot? Ja! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 7 April , 2023 5 minuter sedan skrev Smugglerherren: Nja. Är själv maskiningenjör. Inga problem att få styvhet utan sandwich men går åt mycket material (plast) för att bygga tjocklek. Dyrt och tungt däremot? Ja! OK, lycka till med det 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smugglerherren 1 Postad 7 April , 2023 15 minuter sedan skrev Peter_K: OK, lycka till med det 😊 Inte så att jag tänkte göra det? Men tack antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser