50sman 55 Postad 6 April , 2023 Varje gång jag skall starta min 75 HP mercury så är det som om det blir ngt "mottryck" så startmotorn inte orkar. Upprepar jag starten så startar den normalt. Det är precis som om att kompressionen "slår tillbaka" och att "ngt" kopplas ur eller snarare att startmotorn slår ifrån och "spinner" vid sidan om. Är det normalt beteende eller finns det andra förklaringar typ att startmotorn behöver smörjas upp eller att batteriet är på uppgällning osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 10 April , 2023 Det är nog som du skriver, batteriet håller på att ge upp. Prova med att ladda batteriet innan nästa startförsök. Har du tur så kanske det tar lite laddning så att testet kan utföras. Fungerar det då så är det nog läge att byta till ett nytt batteri. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 146 Postad 13 April , 2023 På min 90 hk yamaha 2T fick jag liknande symptom. Det var dålig anslutning på batteripolen som gav kortslutning och motorn fick konstiga ryck. Monterade om anslutningen och det försvann. // Mats W 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 13 April , 2023 (redigerade) 1 timme sedan skrev Wergis: Det var dålig anslutning på batteripolen som gav kortslutning och motorn fick konstiga ryck. Nja, det var nog dålig kontakt som blev resultatet, inte en kortslutning. För med en kortslutning på batteriet hade det blivit betydligt mer och snarast pyrotekniska effekter än bara "konstiga ryck".... Men håller med, kolla alla kabelanslutningar som ett första steg. Redigerad 13 April , 2023 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 146 Postad 13 April , 2023 Elektrikern som hittade felet talade om kortslutning men det var nog mera i startmotorn? Det blev någon form av strömrusning som fick allt att tvärnypa. Trodde först att det var grus i motorn för symtomen ser inte kloka ut. Motorn hugger och skakar. Hoppas TS hittar felet? // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 16 April , 2023 Tackar för alla svar. Jag betar av dem steg för steg. Tror också att batteriet är nr 1 källan. Skall mäta lite på det och se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser