Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
DeO

Magra bränsleblandning - miljö/ekonomi/motor

Rekommendera Poster

Hej, jag skulle vilja ta del av erfarenheter kring att köra mer miljövänligt och ekonomiskt genom att minska andelen bränsle i förgasarnas luft/bränsle-blandning. Vi kör Penta bensin fyrtakt AQ130 med dubbla Solex 44 pai-förgasare. Man kan köpa olika dimension på bränslemunstycken och det finns även justerabara. Vad jag förstått kan motorer ta skada om man kör med får låg bränsle-andel, speciellt vid högre effektuttag. Båtmotorer sägs generellt belastas mer än bilmotorer och borde därför kunna ta skada i större utsträckning. Minskad bränsle-andel kan även ge mindre effekt, vilket kan påverka möjligheten/tiden det tar att komma upp i planing och den mest ekonomiska marchfarten för just den skrovtypen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som primärt händer är att förbränningstemperaturen stiger för att bränslet i sig kyler och när det blir mindre mängd bränsle blir den kyleffekten mindre. Allt blir varmare, och med det risken för överhettning lokalt. Saker kan slå sig, spricka, korrodera snabbare, osv.
Inom privatflyget är det vanligt med bränsleblandningsreglage på kolvmotorer, och där behöver man hålla koll på avgastemp för att vara säker på att man håller sig inom gränserna för vad motorn är byggd för. Saknar man det på båtmotorn blir det gissningar och chansningar.

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev DeO:

Hej, jag skulle vilja ta del av erfarenheter kring att köra mer miljövänligt och ekonomiskt genom att minska andelen bränsle i förgasarnas luft/bränsle-blandning. Vi kör Penta bensin fyrtakt AQ130 med dubbla Solex 44 pai-förgasare. Man kan köpa olika dimension på bränslemunstycken och det finns även justerabara. Vad jag förstått kan motorer ta skada om man kör med får låg bränsle-andel, speciellt vid högre effektuttag. Båtmotorer sägs generellt belastas mer än bilmotorer och borde därför kunna ta skada i större utsträckning. Minskad bränsle-andel kan även ge mindre effekt, vilket kan påverka möjligheten/tiden det tar att komma upp i planing och den mest ekonomiska marchfarten för just den skrovtypen. 

För att du ska lyckas så måste du ta ur maskinen och bänka den för att få ut den bästa effekten. Genom detta test så kan man därefter bestycka förgasare. Finns även möjligheter att bygga om till insprut, många har gjort det på just B20 i bilvärlden (B20=AQ130).

 

Nu när jag tänker efter, så teoretiskt så borde det gå att bänka vi drivaxeln alt. propelleraxeln, men inget jag sett eller hört om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en man som heter Benny Karlsson som tillverkar ställbara huvudmunstycken till dina förgasare. Då kan du justera blandningen under körning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Minns att jag gjorde liknande redan på moppetiden på stenåldern. Märkte att motorn på min Suzuki K50 med originalmunstycke egentligen verkade få lite för mycket bränsle för att gå som "bäst" och ge mest kräm. När andra ökade cylindervolymen och gjorde annat "trim" så försökte jag hålla mig inom det som polisen inte skulle i alla fall se som uppenbart.

 

Det slutade med att min pappa hjälpte mig att fixa ett munstycke som faktiskt gav mindre bränsle men med en motor som gick "renare" och med ett betydligt bättre "bett". Var tvungen att dreva om den en aning för den blev så varvvillig (ja, DET hade möjligen polisen kunnat se).

Jag blev genom min moppetid stoppad flera gånger, men de hittade aldrig något trim på min moppe 😉. De kunde bara konstatera att den gick "ovanligt bra". Det var ju på den tiden då regeln mer var att moppen skulle vara på 1hk och 50cc, inte nödvändigtvis bara gå i exakt max 30km/h.

 

Men precis som @raol skriver så gick motorn varmare. MYCKET varmare. I långa motlut fick jag ibland stanna av rädsla för att motorn skulle vara på väg att nypa.

 

____________________

 

En liknande sak fast på en modernare motor råkade jag ut för när jag byggt ett eget motorihopplock till en av våra entusiastbilar, och skulle få till förgasarbestyckningen. Efter oändligt antal turer under olika lastförhållanden hade jag fått till det mesta utom WOT (fullgas). Den var inte riktigt pigg eller rättare sagt "logisk" på toppen. Trodde den gick för fett - det kändes så - och försökte göra blandningen magrare där. Kanske liiiite bättre men inte bra.

 

Skaffade slutligen en blandningsmätare så jag kunde se bränsle/luftförhållandena via en bredbandslambda och i realtid. Visade sig att motorn gick alldeles för magert vid WOT, och vid mätning även av avgastempen så låg jag väldigt nära den kritiska gränsen för att blåsa aluminiumdelarna i toppen och avgassidan.

En ombestyckning åt andra hållet, givetvis med ökad bränsleförbrukning som följd, gjorde susen både så den gick renare vid WOT och utan att avgastempen stack iväg.

 

(Denna motor gick dock åt skogen något år senare, då det extra höga kompet blåste ur en bit ur den - för detta alltför tunna - cylinderväggen i blocket, och började kräkas kylarvätska. Men det var rackans kul ett tag....🤩).

 

Slutsats: Ja, man kan spara lite bränsle genom att snålställa en motor. Men det är en farlig balansgång, inte bara att den skall gå bra utan just också för stigande avgastemp och andra driftsförhållanden, som kan bli något motorn t ex materialmässigt inte är gjord för.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inläggen! Så här ser förra årets tändstift ut. Vad säger er erfarenhet om motorernas kondition och inställning? 

7084479C-7A56-4BB4-A499-47A06DE10162.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...