Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

Rekommendera Poster

Hej!

jag har en kad 44 som löser ut automatsäkring på den svarta lådan o allt blev dött , det händer när man ligger i ca 9-12 knop är det någon som har idéer hur man blir av med det här?

mvh Göran 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det kan vara så att detta är någon form av "killgissning" så ta det för vad det är... I hastigheten 9-12 knop låter som en hastighet då kompressorn går. Det brukar vara en ganska otrevlig fart att ligga och köra då den låter en hel del. Du skulle kunna prova att koppla bort kompressorn (har för mig att det finns en snabbkontakt på den) för att se om felet försvinner?

 

/Christian

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

ok .. det har jag varit inne på för det är just då det händer och som du säger motorn låter inte rolig, kanske ska prova det🤔 men då lägger väll den en fel kod …..men tack för tipset!

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompressorns magnetkoppling (som har en tvåpolig kontakt på kabeln) är ju som sagts, klar misstänkt.

Den är lätt att kontrollera, men man måste spänna loss drivremmen först. (motorn avstängd) i "friläge" skall  kompressorns remskiva snurra runt lätt på axeln. Om du nu tar två kablar och kopplar till plus och minus på batteriet, med en 5A säkring på pluskabeln och kopplar till magnetkoplingens snabbkontakt. Säger det då KLICK och remskivan kopplar ihop sig med kompressorns axel, utan att säkringen går sönder, så funkar magnetkopplingen, om inte så är den då trasig.

Nu i ärlighetens namn vet jag inte hur mycket ström den skall dra, men rimligtvis inte mer än 5 A.... fela mig om jag har rätt.

 

Volvo Penta har ju samma prislista som de snofsigaste juvelerarna på stan... alltså reservdelarna är ohemult dyra. Denna magnetkoppling är inte specifik för just kompressorn på KAD-motorerna, utan kan återfinnas även på diverse landsvägsfordon... jag har sett att den finns att köpa på AliExpress, men sannolikt kanske även på andra håll. Moderna bilar som inte går på fossilfritt bränsle har ofta en sådan koppling på generatorn (vad nu det skall vara bra för...) så i det sammanhanget kan du finna reservdel annorstädes.

 

Med litet finmkanik och kanske litet rostlösningsolja kanske man dessutom kan få den gamla magnetkopplingen att fungera... om det nu är den som är trasig, klart är magnetspolen kortsluten är det väl kanske inte så mycket att göra.

 

Sedan när du skall spänna drivremmarna igen så gör man det i bokstavsordning.

G generatorremmen, K kompressorremmen, S servoremmen, V remmen till vattenpumpen.

Momentnyckel då du spänner dom breda remmarna, 45 nm om jag nu minns rätt, annars står det i instruktionsboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för tipset!

det knepiga är att den säkringen borde gå när man startar  o varmkör motorn för då hoppar ju den i ett tag innan motorn blir varm ….

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAD44P-A har två automatsäkringar i den svarta boxen, en för instrumentering och givare och en till startsolenoiden.

Vilken löser?

Har du en KAD 44P-B/C med nödstoppsknapp är det kopplat lite annorlunda.

 

Kompressorkopplingens spole går att mäta, låga motstånd 3-4 ohm, megga för överslag till jord. Det är samma typ av Ogura-magnetkoppling som sitter på flertalet bilars AC-kompressor, på vissa bilmärken (bl a Toyota, Mercedes, VW) sitter samma typ av  magnetkoppling till kompressorn. 

Säkringen löser inte ut om kompressorn kärvar, går trögt osv.

Om du har multirem (plattrem) till vattenpump så ska denna spännas först , sedan generatorrem därefter kompressorrem och sist servorem. Om du har två V-remmar till vattenpump ska remmarna spännas som sagts i tidigare inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

ok … det vi har är två ( Svarta ) typ stift som åker ut när säkringen löser ut , lite osäker vilken men tror att den som löser ut är den övre…vi har ingen nödstopp på våran…det knepiga är att allt blir dött motor, instrument och att motorn tvär dör!! ….det brukar va vanligt när det gäller bensin motor!… men diesel!?….

mvh…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slocknar knapparna , innan du återställer funkar diagnos o neutral knapparna ? Om inte, får du felmeddelande?

Antar att du har en KAD44P(A), ingen givare på 1:ans spridare. Är det din instrumentsäkring som löser om allt blir svart?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att allt blir dött det verkar som allt slås ut,otrevligt när man är på väg in till en hamn i lite vind…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...