Gå till innehåll
söndag 16 mars 2025
Matjansson

Mercury 5.0 efi, problem med kylning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! 
 

Jag har en Ses Rey 215 -01 med ett motorproblem. 
 

När motorn når arbetstemperatur kyler systemet ner motorn till kall igen. När motorn kallnad blir den sakta varm igen och samma sak upprepar sig. 
 

Termostaten och temperaturgivare är bytt men problemet uppstår. Någon som har en tanke på vad som kan vara problemet här? Svar mottages tacksamt! 
 

 

Redigerad av Matjansson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda jag kan komma på är packningen mellan limpa och knä, som har en reduktion på kylslingan vid öppet system som kanske försvunnit, och att det spökar när termostaten stänger och öppnar. Ingen aning om det ger detta symptom dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn sötvatten eller sjövattenkyld?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla termostathuset så det inte är sönderrostat, då går vattnet fel väg. Kan hända på sjövattenkylda maskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Det är som att termostaten öppnar för kylning i rätt läge, men att när den väl öppnar så skickar den på vatten tills motorn är kall och stänger då. Istället för att öppna och stänga snabbare för att hålla temperaturen i arbetstemp. 
 

Ska kolla termostathuset, och packningen. Sen är jag inne på att prova ännu än termostat, det finns ju en risk att det var något tok med den senaste jag satt dit. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

jag har nu gjort lite felsökning. Har kört båten på tomgång en längre stund. Värmen går upp för att snabbt sjunka igen sedan upp igen. Så håller ett på. Värmen enligt mätaren alltså. Det jag fysiskt känner på limpor och knän är att styrbord sida blir varm inte het medan barbord är iskall. Motorblock och tråget blir varmt men man kan kan ta på det. 
 

Jag funderar på att det kanske är fel på tempgivarens krets. Har läst. någon stans om kretsen är trasig eller glapp faller nålen ner till noll trots värme på motorn. Vad tror ni om det?

 

Och om det kan vara felet, hur felsöker man temperaturgivaren och kretsen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog fel packningar mellan knä och limpa.

Vattnet tar den lättaste vägen.

Det skall eventuellt sitta en strypning på ena sidan.

 

obs jag är lekman, men hade liknande problem med min gamla Sea Ray

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Ok upplevde inte problemet innan den ojämna värmen. Jag har mätt motståndet på temgivaren och den pendlar också så mätaren visering rätt. Men frågan är varför den kyler så mycket..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...