raol 2 340 Postad 2 April , 2023 Planen är att sjösätta direkt efter påskhelgen. Propellern skulle må bra av att bli blästrad så jag kan få på ny epoxy på ren aluminiumyta. Nu har den fläckvis släppt, fläckvis sitter den hårt. Mild oxidering under, som jag vill få bort. Kan så klart göra det för hand med skrapor, stämjärn, sandpapper, filar och annat, men det känns drygt och det är rätt kort varsel. Kan jag få den blästrad över dagen är det värt en slant. Lämnar Gbg på onsdag kväll, så senast då behöver den vara klar. Tips på firmor att kontakta i Göteborg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 2 April , 2023 Propellerteknik AB har gjort några renoveringar åt mig. Rekommenderar dom starkt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 340 Postad 2 April , 2023 1 minut sedan skrev patrikflink: Propellerteknik AB har gjort några renoveringar åt mig. Rekommenderar dom starkt! Japp, känner till dem, men befarar att en sån verksamhet har fullt upp så här års. Ska kolla! Men annars funkar vilken liten verkstad som helst som kan blästra. Ska inte ha nån efterbehandling, och att det är en propeller betyder inte att det måste vara en firma som sysslar med propellrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 2 April , 2023 16 minuter sedan skrev raol: Japp, känner till dem, men befarar att en sån verksamhet har fullt upp så här års. Ska kolla! Men annars funkar vilken liten verkstad som helst som kan blästra. Ska inte ha nån efterbehandling, och att det är en propeller betyder inte att det måste vara en firma som sysslar med propellrar. Gjorde denna förra veckan (blästra, balansera och grundade). Tog 2 dagar efter jag lämnade in den så fick jag skicka en löpare som hämtade. Så så lång tid tog det inte. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 340 Postad 2 April , 2023 1 timme sedan skrev patrikflink: Gjorde denna förra veckan (blästra, balansera och grundade). Tog 2 dagar efter jag lämnade in den så fick jag skicka en löpare som hämtade. Så så lång tid tog det inte. Ungefärlig kostnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 3 April , 2023 (redigerade) 11 timmar sedan skrev raol: Ungefärlig kostnad? Exakt 1800kr inkl moms. Exakt 3500kr inkl moms för min RF 4 bladig (träffade en sten i höstas). Redigerad 3 April , 2023 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 340 Postad 3 April , 2023 2 minuter sedan skrev patrikflink: Exakt 1800kr inkl moms. Exakt 3500kr inkl moms för min RF 4 bladig (träffade en sten i höstas). Har pratat med dem nu. Lämnar in propellern senare i dag. Fick ett bra pris för bara blästring. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 3 April , 2023 2 timmar sedan skrev raol: Har pratat med dem nu. Lämnar in propellern senare i dag. Fick ett bra pris för bara blästring. Skönt. Jag fick väl betala lite mera då dom fick jobba lite med bladen. Lycka till då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 3 April , 2023 Jag kan ju hjälpa dig. Jag har tillgång till en vanlig blästerbox med någon sorts sand eller aluminiumoxid eller något. Sedan har jag en mindre box en glaspulverbläster. Med den vanliga blästern får den blästrade ytan en viss struktur, med glaspulver blir ytan len och fin. Det tar litet tid… Nu har jag väl kanske ingen lust att själv ställa mig vid blästern, men du kan själv få prova på någon vardagskväll. Själv har jag blästrat aluminiumpropellrar med sand, och bronspropellrar med glaspulver, det tar en stund beroende på hur hårt färg eller oxid sitter fast, men det blir bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 340 Postad 3 April , 2023 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Jag kan ju hjälpa dig. Jag har tillgång till en vanlig blästerbox med någon sorts sand eller aluminiumoxid eller något. Sedan har jag en mindre box en glaspulverbläster. Med den vanliga blästern får den blästrade ytan en viss struktur, med glaspulver blir ytan len och fin. Det tar litet tid… Nu har jag väl kanske ingen lust att själv ställa mig vid blästern, men du kan själv få prova på någon vardagskväll. Själv har jag blästrat aluminiumpropellrar med sand, och bronspropellrar med glaspulver, det tar en stund beroende på hur hårt färg eller oxid sitter fast, men det blir bra. Ja, det hade varit trevligt. Nu är dock propellern inlämnad på ovan rekommenderade firma, men om erbjudandet kvarstår i framtiden för nåt liknande, gör jag det gärna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 340 Postad 5 April , 2023 De var inte så glada åt detta blästringsjobbet. Det var tydligen ett helvete att få av lamineringsepoxyn som jag hade målat med. De fick lägga den i ett lösningsmedelsbad för att få det att släppa för att sen kunna blästra. Det blev ändå bra till slut, och propellern ser helt magiskt ren ut. Dock en fördubbling av det pris jag fick på telefon innan jag lämnade in det. Hade uppskattat att få en signal om att jobbet var mer krävande och dyrare, och då få en chans att avbryta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 5 April , 2023 En offert ska inte ändras, jag hade bestridit mina 2 fakturor om dom var högre än det jag fick via telefon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 340 Postad 5 April , 2023 1 minut sedan skrev patrikflink: En offert ska inte ändras, jag hade bestridit mina 2 fakturor om dom var högre än det jag fick via telefon. Alltså, det var ju via telefon och de visste inte att det var mer än enbart vanlig propellerfärg på den. De frågade inte. Och priset jag fick trodde jag var inklusive moms, medan personen angav det utan moms (typiskt för företagare). Jag är helt ok med att det blev dyrare med tanke på vad som hände. Jag tycker bara det hade varit bra att få besked om att det kommer att bli dyrare innan de påbörjar processen. Jag är ändå nöjd med resultatet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sajjen 199 Postad 5 April , 2023 Att ge priser utan moms till privatpersoner får man inte göra. Men utan ett fast pris från början är man ju i underläge om man vill klaga... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 7 April , 2023 45 minuter sedan skrev raol: Nu får du putsa! Så här blank vill fiskarna ha det🤪: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 7 April , 2023 2023-04-02 vid 19:32 skrev patrikflink: Gjorde denna förra veckan (blästra, balansera och grundade). Tog 2 dagar efter jag lämnade in den så fick jag skicka en löpare som hämtade. Så så lång tid tog det inte. Vad är det för gubbe som står i fönstret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 7 April , 2023 7 minuter sedan skrev Poppe: Vad är det för gubbe som står i fönstret? Någon japansk terrakotta krigare som min fru har köpt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 340 Postad 7 April , 2023 2 timmar sedan skrev patrikflink: Nu får du putsa! Så här blank vill fiskarna ha det🤪: Nä, nu blir det ett färskt lager epoxy, sen blir det hård bottenfärg på måndag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 8 April , 2023 (redigerade) 17 timmar sedan skrev patrikflink: Någon japansk terrakotta krigare som min fru har köpt. Sun Tzu? Redigerad 8 April , 2023 av Poppe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 340 Postad 8 April , 2023 Målarställning och nyepoxyad propeller. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 8 April , 2023 Ska du måla anoden oxå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 8 April , 2023 2023-04-05 vid 16:03 skrev sajjen: Att ge priser utan moms till privatpersoner får man inte göra. Men utan ett fast pris från början är man ju i underläge om man vill klaga... Uppskattade priser får avvika med 15%, och skall alltid vara inkl MOMS till privatpersoner. Det får inte ens anges ”plus MOMS”. Men - jag förstår om man inte riktigt orkar bråka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser