Niklas-ES 41 Postad 2 April , 2023 (redigerade) Hej. Jag har planerat att sätta Aktergivare med rör i skrov och fylla med vätska osv. Men det att det finns en givare att sätta inom skrov. Skulle underlätta en massa arbete. Någon som testat dessa? Behöver inte ha precision på några större djup, utan mer att när jag gå mot bryggor. Redigerad 2 April , 2023 av Niklas-ES Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 2 April , 2023 Finns ju även en variant som heter Airmar, om någon vet skillnaden så dela gärna med er Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 2 April , 2023 Om skrovet är enkellaminat eller metall i ett skikt, bör det funka. Är det trä eller annat distansmaterial i skrovet blir det problem. Den behöver inte sitta i rör med vätska. Jag limmade fast den i skrovet med akrylfog i förra båten. Funkade utmärkt. Möjligen tappade den lite signalstyrka, men jag fick i alla fall djupindikation på över 60 m djup, så det räckte fint för mig. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 2 April , 2023 Ok. Då skall jag nog testa det först. Limma Jag har en Rospigg 28. så borde vara enkel laminat (?) För mig räcker det som sagt egentligen att kunna se från 10 meters djup. Bottenstruktur är heller inte lika viktig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 2 April , 2023 2 timmar sedan skrev Niklas-ES: Ok. Då skall jag nog testa det först. Limma Jag har en Rospigg 28. så borde vara enkel laminat (?) För mig räcker det som sagt egentligen att kunna se från 10 meters djup. Bottenstruktur är heller inte lika viktig Se bara till att du limmar givaren lodrätt mot sjöbotten även om båtbottnen lutar invändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 2 April , 2023 19 minuter sedan skrev Rascal: Se bara till att du limmar givaren lodrätt mot sjöbotten även om båtbottnen lutar invändigt. Det är mindre viktigt än man tror. Givaren har normalt en ganska vid kon som den mäter inom, så är monteringsvinkeln inte större än halva konvinkeln kommer man få korrekt värden (eventuell felvisning är i så fall åt det grunda hållet, inte åt det djupa - kan hända om det är nåt lite grundare parti intill båten som ger första träffen lite tidigare) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 663 Postad 2 April , 2023 Viktigt är också att inte få några luftbubblor i "kletet" mellan givaren och skrovet när du limmar dit den. Ta till en rejäl kludd med lim och tryck/vrid ner givaren i det. Egentligen skall limmet vara av den hårda sorten för att inte tappa i känslighet. Men även vanlig marintätning fungerar rätt ok, även om jag hade problem att få djupangivelser på vår gamla båt när det var mer än 70-80m djupt, med givaren limmad med Sika och 30mm glasfiber (det var rätt nära kölen - tjockt där). Men jag behövde inte veta om det var 70 eller 110m 😉... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 2 April , 2023 56 minuter sedan skrev raol: Det är mindre viktigt än man tror. Givaren har normalt en ganska vid kon som den mäter inom, så är monteringsvinkeln inte större än halva konvinkeln kommer man få korrekt värden (eventuell felvisning är i så fall åt det grunda hållet, inte åt det djupa - kan hända om det är nåt lite grundare parti intill båten som ger första träffen lite tidigare) Det kan väl inte vara fel att eftersträva så bra läge som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 2 April , 2023 Just nu skrev Rascal: Det kan väl inte vara fel att eftersträva så bra läge som möjligt. Nä, men det är onödigt att lägga massa energi på att få det superperfekt. Är det 5-10 graders lutning - helt irrelevant för funktionen. Är det 25-30 ska man försöka få till en planare montering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 2 April , 2023 Tack för alla svar. Och intressant läsning. Var ut och tittade nyss och tyvärr är det lutning där jag förmodligen skall limma den. Vad jag hört skall man fylla en påse med vatten och ha givaren i för testa placering. Jag har inte så många ställen att sätta den på så jag tänkte nog chansa att sätta i den där och se hur det funkar, är ju inge jättejobb att flytta då den är limmad. Dock. Funkar att det "limma upp" givaren i lodrätt. Dvs fylla mer på ena sidan än andra? Eller måste bygga nånting homogent som den kan limmas på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 2 April , 2023 2 minuter sedan skrev raol: Nä, men det är onödigt att lägga massa energi på att få det superperfekt. Är det 5-10 graders lutning - helt irrelevant för funktionen. Är det 25-30 ska man försöka få till en planare montering. Ditt resonemang bygger på att man känner till konvinklar och åtföljande ev bekymmer men som nybörjare är det bättre att sätta givaren så lodrätt som möjligt. Jag vet inte om TS är nybörjare men försökte ändå komma med vänligt råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 2 April , 2023 2 minuter sedan skrev Niklas-ES: Tack för alla svar. Och intressant läsning. Var ut och tittade nyss och tyvärr är det lutning där jag förmodligen skall limma den. Vad jag hört skall man fylla en påse med vatten och ha givaren i för testa placering. Jag har inte så många ställen att sätta den på så jag tänkte nog chansa att sätta i den där och se hur det funkar, är ju inge jättejobb att flytta då den är limmad. Dock. Funkar att det "limma upp" givaren i lodrätt. Dvs fylla mer på ena sidan än andra? Eller måste bygga nånting homogent som den kan limmas på? Det funkar att limma givaren lodrätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 3 April , 2023 16 timmar sedan skrev Niklas-ES: Finns ju även en variant som heter Airmar, om någon vet skillnaden så dela gärna med er Hej Jag har haft denna i mina två senaste båtar och varit nöjd. Fästet/röret har jag monterat med Sika och sen fyllt med glykolblandning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 5 April , 2023 Verkar kunna bli lite ändrade planer. Jag besitter för tillfället en, plotter/lod med Aktergivare, men har fått erbjudande att köpa en Simrad GO7 för en mycket billig peng, dock utan givare. Så då funderar jag på köpa en sådan du använder Makro. Min gamla var 7 Pin. Är givare och allt klart i, så man fäster bara den i botten och tillsätter glykol? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 5 April , 2023 3 timmar sedan skrev Niklas-ES: Verkar kunna bli lite ändrade planer. Jag besitter för tillfället en, plotter/lod med Aktergivare, men har fått erbjudande att köpa en Simrad GO7 för en mycket billig peng, dock utan givare. Så då funderar jag på köpa en sådan du använder Makro. Min gamla var 7 Pin. Är givare och allt klart i, så man fäster bara den i botten och tillsätter glykol? Får jag även fråga hur långa båtar du haft dom i? står upp till 8 m, min är 8,5 m , men känns som det borde funka ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 6 April , 2023 Förutom kabellängd, så bör inte båtlängd ha någon betydelse? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 6 April , 2023 1 timme sedan skrev LuminaL: Förutom kabellängd, så bör inte båtlängd ha någon betydelse? Det brukar ju finnas (dyra) förlängsningskablar som tillbehör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 6 April , 2023 Lade precis en beställning på. vad kunde se så är kabellängden 6 meter, så det räcker till dit jag tänkte dra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser