Sportbat 0 Postad 4 Augusti , 2005 Har skaffat mig en Weedo GT (Toktrevlig båt) och har en gammal 4 cykl 50 hk mercury från 73. Jag har nu efter mycket om och men fått fart på motorn och tycker den går bra. MEN, det jag undrar är om någon har erfarenhet av en sådan kombination som min. (Weedo GT Mercury 50 hk -73) Jag tycker att denna motor lätt ska kunna dra upp vattenskidor, men det gör den inte, man får rycka upp personen på skidorna. Men när man väl kommer upp går det bra. Dock går det tungt om en person på 90 kg åker på en skida. Så vad skall jag göra? leta större motor? prova att byta propeller? ( sitter en 3 bladig på nu) Eller tror i att motorn inte går riktigt som den ska? Är liksom inte rätta klippet när man drar iväg.(För tung båt till motor kanske) Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 4 Augusti , 2005 Troligen för liten motor, 70hk är nog mer passande om du ska dra vuxna. Om du funderar på att byta motor omedelbart är jag VÄLDIGT intresserad av din murcla. Mvh Sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard76 0 Postad 4 Augusti , 2005 Testa du med en annan propp. Du kommer få lite mindre topphastighet, men å andra sidan får mer kraft vid acceleration... Sen kan du lätt byta mellan dessa proppar beroende på vad du skall göra. Vilken diameter och stigning du skall ha får du fråga nån mer kunnig om :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 4 Augusti , 2005 Men Richard! Tänkte att jag äntligen skulle få mig en motor. :-D Skämt åsidå, tror du inte motorn är för liten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 4 Augusti , 2005 Fel motor. Din gamla murkla har egentligen inte ens 50 hästar. Räkna med 40-45 hk. Runt 70 nya kusar är noog mer rätt. Tänk också på att murlan är från 1970. Är kanske bara 30-40 kusar kvar. Sälj bort motorn och ragga en 70 hästare. Annars blir din båt en belastning i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser