Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
plengqui

Bygga egen septitank, tips?

Rekommendera Poster

Vad har ni för tips för att bygga en egen skräddarsydd septitank?

 

Vi har en Linjett 32 där nuvarande septitank är alldeles för liten för sugtömning, den är dimensionerad för dumpa-skit-i-sjön. Vi har utrymme under en soffa i salongen på ca 100-150L men det är format så inga standard tankar passar (L-format och sluttande golv). Tankar i huvudet just nu:

  1. Plasta en tank i tjock glasfiber (osäker på luktgenomträngning).
  2. Svetsa en tank i vanligt stål (främst som luktspärr) och klä insidan med epoxy och/eller glasfiber.
  3. Svetsa en tank i rostfritt stål. Vi har utrustning och handlag, men är osäkra på hur värmeutvecklingen i svetsfogarna påverkar rostbeständigheten - speciellt som avloppsvatten nästan är frätande. 

 

Om någon har tips på proffstillverkade skräddarsydda tanker som inte kostar femsiffrigt är det också välkommet förstås.

20230305_181902.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar då och då på en YT-kanal med ett par från NZ som bygger om en fiskebåt till expeditionsbåt. Just nu har de byggt septiktankar av plywood som de lagt glasfibermattor och epoxy på både inne och ute. Många lager för stabilitet och styrka, men så är det stora tankar också, ca 400 liter var. Epoxyn ger en helt vattentät och lukttät barriär, som inte påverkas av komponenterna i urin och annat mänskligt avfall.

Det är nog metoden jag hade valt i det läget.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativ 3!

Om det finns kunskap att svetsa i rostfritt stål så finns det väl också kunskap om hur svetsfogarna skall utföras..?

 

3,5

Att köpa en färdig (om den får plats)

Själv bytte jag septiktank för ett par år sedan.

Jag köpte en färdig tank av plast som är avsedd för det (och även andra) ändamålet.

Jag köpte en Diablo på 108 liter. Den har varit till belåtenhet. Samtidigt så bytte jag alla slangar från toan till tanken och sedan till däcksgenomföringen och nödtömningen. Även till avluftningen där jag gick upp i dimension till 19mm, det underlättar sugtömningen, och även då man spolar i toan.

 

Sedan köpte jag en likadan, till dricksvattnet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut alt. 3 !

Sedan gäller det väl bara att ha rostfritt material även vid svetsningen. Ni kör TIG eller ?  Torde inte vara några problem med rosttåligheten - om ni kan svetsa RF 😉

 

Jag är däremot skeptisk till att plasta, även med epoxi som material. Visst ska det tåla det mesta, men efter att ha fått läckage i en specialgjord bensintank jag plastat i kemikalieresistent Polyester (inte epoxi, jag vet) så är jag tveksam. Visserligen höll den i nästan 15 år innan den började läcka, men då var den alldeles "rutten" i framförallt hörnen.

 

Den gjutna Etentanken i min gamla båt höll dock både lukt och skit på rätt plats i de 20 år vi hade båten. Så alla icke-metallmaterial är inte "skit"....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Absolut alt. 3 !

Sedan gäller det väl bara att ha rostfritt material även vid svetsningen. Ni kör TIG eller ?  Torde inte vara några problem med rosttåligheten - om ni kan svetsa RF 😉

 

Jag är däremot skeptisk till att plasta, även med epoxi som material. Visst ska det tåla det mesta, men efter att ha fått läckage i en specialgjord bensintank jag plastat i kemikalieresistent Polyester (inte epoxi, jag vet) så är jag tveksam. Visserligen höll den i nästan 15 år innan den började läcka, men då var den alldeles "rutten" i framförallt hörnen.

 

Den gjutna Etentanken i min gamla båt höll dock både lukt och skit på rätt plats i de 20 år vi hade båten. Så alla icke-metallmaterial är inte "skit"....

Precis, man har ju hört skräckhistorier och har litet egen erfarenhet av läckage, diverse plastade tankar som jag läckt ut sitt innehåll ned i kölsvinet, och det är väl inga stora problem om det rör sig om färskvatten, men utläckt latrin eller diesel är inte alls roligt, och om det är bensin är det ju direkt livsfarligt. Jo jag har varit med om att omkring sanera 25 liter diesel i en segelbåt en gång, (en spricka i en rostfri tank), och torkat upp bara någon liter latrin i min förra båt, men där var det en plasttank som läckte i utgående slanganslutning.... båda gångerna blev jag illamående.

Aluminium är väl också ett material som man inte skall bygga några tankar av, vad jag förstått på detta forum.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar rostfri tank och det bör också vara syrafast rostfritt annars går det hål med tiden.

Håller just på att byta ut en vanlig rostfri tank som har börjat svettas i porer så nu blir det syrafast.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Absolut alt. 3 !

Sedan gäller det väl bara att ha rostfritt material även vid svetsningen. Ni kör TIG eller ?  Torde inte vara några problem med rosttåligheten - om ni kan svetsa RF 😉

 

Jag är däremot skeptisk till att plasta, även med epoxi som material. Visst ska det tåla det mesta, men efter att ha fått läckage i en specialgjord bensintank jag plastat i kemikalieresistent Polyester (inte epoxi, jag vet) så är jag tveksam. Visserligen höll den i nästan 15 år innan den började läcka, men då var den alldeles "rutten" i framförallt hörnen.

 

Den gjutna Etentanken i min gamla båt höll dock både lukt och skit på rätt plats i de 20 år vi hade båten. Så alla icke-metallmaterial är inte "skit"....

Gör man det riktigt så blir epoxyn på insidan som en solid plasttank, helt tät. Det handlar så klart om lamineringsepoxy och i många lager. Med glasfiber som ger stadga eliminerar man även risken för att det kan spricka upp eller bucklas. Plywooden agerar stödstruktur, men är inte en del av den egentliga barriären. Sen epoxy och glasfiber på utsidan också för att hålla allt samman och skydda mot röta. Kostar förmodligen mindre än 20 procent att bygga jämfört med att få en rostfri tank svetsad av proffs, och, menar jag, betydligt större chans att hålla resten av båtens livslängd.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När vi köpte en ny Hanse 342 var det första jobbet vi gjorde att ersätta 30-40 l septitank med en egenritad 100 liters tank (2006). Finns det plats så maxa.
En gubbe på Orust svetsade sedan tanken.
Ventilationsdiameter körde vi med 25 mm efter tips från Finland som var tidiga med sugtömning, man vill inte att tanken "imploderar". Tyvärr  blev inte ryggen mot skottet helt plan efter svetsningen men det löste jag genom att montera tanken mot ett skott med teakbräda upp och nertill som gav lite distans.

 

I UK finns det ett företag som tillverkar egendesignade plasttankar
https://www.tek-tanks.com/

Har ingen erfarenhet men utgår ifrån att det varit i branschen ett tag så resultatet borde bli bra.

 

Plastad plywood tank hade vi på en Scampi som första ägaren tillverkade (fyllde stora delar av stuv under kojen i förpiken, toppen med stor tank), funkade i 15 år för oss dock fanns det ingen manlucka så en gång på semestern blev det stopp, vara bara ta fram sågen och ta upp ett hål och rensa skiten. Har aldrig duschat så länge som den kvällen.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver nödvändigtvis inte bli SÅ dyrt att få en rostfri tank svetsad.

 

Hade ett lokalt svetsföretag att göra en ny tank till min gamla A-ford efter min egen ritning, en allt annat än fyrkantig historia med en del skvalpskott och färdiga röranslutningar. 6.000:-, vitt.  Så en enkel septitank lär vara billigare.

 

(Och för den som känner till vad som är tanken på en A-ford så var detta en ombyggnad till senare och mer konventionell placering, bakom bakaxeln. Inte original alltså).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa frigolitskivor och bygg dig en tank. Limma ihop delarna ordentligt. Var noga med yttermåtten.

 

Så köper du en syrafast rostfri plåt. 1.5 mm tjocklek.

Tunnare är något svårare att TIG-svetsa. En duktig svetsare Tiggar ihop detta utan tillsats, såvida att plåtarna är ordentligt klippta.

 

 

Kontakta en gymnasieskola med Programmet Industriteknik.

 

Ett perfekt objekt, som säkerligen mottages tacksamt.

 

Bjud eleven på en helg på sjön...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Hybro:

Skaffa frigolitskivor och bygg dig en tank. Limma ihop delarna ordentligt. Var noga med yttermåtten.

Varför först bygga en frigolittank för att i nästa stycke tala om att göra en i rostfritt stål ?

Svetsa tank i plåt görs från ritning/skiss, inte något frigolitmeck....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev 2715e:

Jag föredrar rostfri tank och det bör också vara syrafast rostfritt annars går det hål med tiden.

Håller just på att byta ut en vanlig rostfri tank som har börjat svettas i porer så nu blir det syrafast.

 

När vi pratar om rostfritt stål i detta forum förutsätter jag att vi snackar om det som man förr kallade för "syrafast" idag heter det väl "kvalitet A4" om jag minns rätt.

För oss som rör oss i Skagerack och Kattegatt duger inget annat, ibland har både jag och kompisar skruvat fast saker och ting med "rostfritt utan närmare specifikation" och redan första säsongen har dessa rostfria skruvar lämnat bruna spår efter sin i inredningen.

Nu för tiden köper jag bara så kallade "fästelement" kvalitet A4, även om dessa inte skall användas till båten. Senast var det till trädgårdsmöbel och till växthus. inte kul med bruna rostspår där heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

När vi pratar om rostfritt stål i detta forum förutsätter jag att vi snackar om det som man förr kallade för "syrafast" idag heter det väl "kvalitet A4" om jag minns rätt.

För oss som rör oss i Skagerack och Kattegatt duger inget annat, ibland har både jag och kompisar skruvat fast saker och ting med "rostfritt utan närmare specifikation" och redan första säsongen har dessa rostfria skruvar lämnat bruna spår efter sin i inredningen.

Nu för tiden köper jag bara så kallade "fästelement" kvalitet A4, även om dessa inte skall användas till båten. Senast var det till trädgårdsmöbel och till växthus. inte kul med bruna rostspår där heller.

Det gäller att se upp hos många byggvaruhus som marknadsför A2-produkter som rostfritt.

 

Biltema som ofta hängs ut med påståenden om kvalitetsbrister är i detta fallet hederligare och anger A2 och A4 på sina förpackningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag läst är massvis rostfria delar på äldre båtar av icke syrafast variant. Vet inte hur sant det är, men det kanske kan lugna lite. Inte för en tank, men för andra detaljer. Jag har använt båda varianterna och tycker inte jag ser nån skillnad i rostbenägenhet på skruvar, brickor och muttrar. Även galvat, vanligt stål håller sig fint så länge zinkskiktet är obrutet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-28 vid 14:55 skrev Lintott:

Det gäller att se upp hos många byggvaruhus som marknadsför A2-produkter som rostfritt.

 

Biltema som ofta hängs ut med påståenden om kvalitetsbrister är i detta fallet hederligare och anger A2 och A4 på sina förpackningar.

Jag har använt Biltemas A4 skruvar och muttrar, klart att dom blir litet matta, glänser inte, men rostar heller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-03-28 vid 10:53 skrev IngemarE:

Varför först bygga en frigolittank för att i nästa stycke tala om att göra en i rostfritt stål ?

Svetsa tank i plåt görs från ritning/skiss, inte något frigolitmeck....

Varför tror du att det är noga med yttermåtten, så som jag skrev i mitt inlägg?

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förnuftigt att bygga en tank som beskrivit här ovan, det är lämpligt att kolla så att den färdiga tanken får plats och ATT DEN GÅR NER TILL SIN TÄNKTA PLATS, ock att markera anslutningarna på bästa position och så att rör får bästa läge. Jag har varit med om att en tank inte kom ner genom nergången så jag fick kapa bort ca 150 mm och flytta gaveln motsvarande! Inte så trevligt! Jag har gjort flera toatankar av syrafast rostfritt, det man bör tänka på är att beta svetsarna så att rosten inte får fäste. Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Hybro:

Varför tror du att det är noga med yttermåtten, så som jag skrev i mitt inlägg?

Håller med om att måtten är noga,

Men en sådan "dummy" gör man med fördel istället  i kartongmaterial och silvertejp. Lätt att modifiera också. Mallade en hel inredning i min förra båt med den principen.

 

Att balta med frigolit och lim för en "mockup" kan man kanske göra om man har gott om tid (och pengar). Men så skräpar/smular frigolit också så fruktansvärt...😉

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man göra tanken själv så är mitt tips att välja ett material som du är van att jobba med…..

 

Jag gjorde min septiktank, för 10 år sedan, i epoxi och har inte haft några problem med den. Men, jag är relativt van att jobba med armerad plast. 
Gjorde en som passar precis under sitt/sov yta, i förpiken. 
 

Tejpade hela utrymmet med silvertejp och plastade alla lager, 6 st vill jag minnas, i botten och kanter. La in skvalpskott där jag ville ha dem. 
Sen är det bara att lyfta ut den, tejpen gör att det inte sitter fast. 
Laminerade en flat bit som lock, genom att laminera lika många lager glasfiber mot en plywood skiva med byggplast på. 
 

Alla genomföringar köpte jag av Järna rostfria, enkla saker med ett rör av önskad tjocklek med en liten platta på som jag plastade fast där jag ville ha dem, i lock och tank. 
 

Laminerade fast locket och ner med tanken. 
Passade perfekt och ingen lukt så här långt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...