Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Roxenskeppare

Backslagsproblem

Rekommendera Poster

I min snipa har jag en Volvo Penta C-10 med ett backslag som manövreras med en spak direkt på backslaget. Nu har backslaget slutat att fungera. Båten går således inte bakåt. Vilket är det vanligaste felet när backslaget inte fungerar. Jag har öppnat luckan och kollat och inget verkar vara trasigt. Ska kolla mer noggrant när båten ligger på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa helg ska båten upp på land och det blir daga att fixa backslaget. Är det något särskilt man ska tänka på när man ska byta lameller eller på annat sätt fixar problemet att backen inte funkar? Jag antar att man måste lyfta ur motorn för att kunna reparera backslaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, i vanliga fall kan man ta ur backslaget utan att röra motorn. Koppla loss utgående axeln och skjuv denna bakåt. Så är det bara att lirka upp backsslaget. mvh/Nitro

Ps. En billig investering är att skaffa verkstadshandbok antingen på nätet, (Drevia eller köpa en från Volvo penta)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bengt

Hej är du säker på att du har lammeler i backslaget,det kann vara en kona som gör att det går olika håll.Ms backslag har kona!.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. De var bra att man slipper att lyfta ur motorn.21.gif\

Jag har sedan tidigare skrivit ut instruktionsböckerna för Volvo Penta MB10A och Albin O-21, monteringsanvisning nr 1125 för backslag samt reservdelskatalogen för O-21 från Fors Marin från nätet. Informationen i dessa skrifter är inte helt uttömmande i detta ämne varför jag ska söka vidare efter en verkstadshandbok. Motorn är ju närmare 30 år så man kanske ska söka på något antikvariat om den inte finns hos Drevia eller Volvo Penta.   9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bengt

Tacksam för förslag till varför inte backslaget funkar. Enligt reservdelskatalogen finns det både lamell och kopplingskona i backslaget.

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst bengt

Hej oftast när det inte går att backa så är konan sliten,eftersom när man kör framåt så trycker propellern axeln framåt så att konan nyper,men när du backar så åker axeln bakåt, så är det då lite slitet så slirar det i backslaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är det samma som o21 så finns det en skruv som man kan justera backen med

den ska dras åt allt eftersom slitbanan slits ner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om det är ett reduceringsbackslag så är en vanlig sjuka att man har för mycket olja i.. jag har själv ett RB-backslag i min snipa och det är en balansgång.. ofta häller man i för mycket. det är svårt att få det bra till en början...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...