Saganidelv 0 Postad 25 Mars , 2023 Nybliven ägare till Nidelv 24 o har funderingar kring septitank med däckstömning. Var/hur har ni placerat septitanken? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Georg_Ohm 4 830 Postad 25 Mars , 2023 1 timme sedan skrev Saganidelv: Nybliven ägare till Nidelv 24 o har funderingar kring septitank med däckstömning. Var/hur har ni placerat septitanken? mvh Du får titta under durkarna där det finns ett passande utrymme. Sedan kolla i butikerna hur tankarna ser ut, eller om du skall göra en, eller beställa en skräddarsydd. Helst skall ju tanken ligga i nivå under toan, slagen mellan toan och tanken skall vara så kort som möjligt, likaså slangen till däcksgenomföringen. Tag hänsyn till att slangarna är som små anakondor, men inte alls lika smidiga. Slangdragning med sådana slangar kan vara svårt, så se till att det blir den närmaste vägen hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Brorzan 23 Postad 25 Mars , 2023 Jag hade inte placerat någon tank alls. Skönare att slippa åka runt med en skvalpande sörja som måste tömmas vid stationer med varierande funktion. Att slippa risken med stopp i toaletten och annat strul med rör och slangar är en bonus. Min första båt saknade septiktank och istället för att sätta in det bytte jag ut hela toaletten mot en Airhead. På min senaste båt valde jag att ta bort septiktanken och toan och satsa på Airhead igen. Som bonus kunde jag plasta igen två genomföringar under vattenlinjen. https://www.airheadtoilet.se/ 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Tewski 1 Postad 21 Juni On 3/25/2023 at 11:45 AM, Saganidelv said: Nybliven ägare till Nidelv 24 o har funderingar kring septitank med däckstömning. Var/hur har ni placerat septitanken? mvh Hejj 1 år senare. Jag är också nybliven Nidelv 24 ägare och undrar nu vart septit tanken är. lyckades ni lokalisera tanken i eran? Misstänker som tidigare skrivits att den med största sannolikhet är direkt under toastolen, men lyckas inte få upp golvet för att kika, utan att ha sönder träet. Så innan jag ”chansar” o bräker upp träet, så vore det skönt o veta att den faktiskt är där. Glad Midsommar!! ☀️🤗 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Zaphir 56 Postad 21 Juni vill också ha en airhead istället för att bygga om och strula med däckstömning. lite dyra för mig än så länge men det är önskedrömmen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Wildeside 449 Postad 21 Juni Ser mysigt ut att fippla med i natur/gästhamnen. Trångt att lyfta i och ur i min båt iaf och att fippla med tömningen i båten känns inte lockande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Zaphir 56 Postad 22 Juni airhead.....kan ha förståelse för eventuellt feppel med tömning men då är det ju bara urinen eftersdom enligt reklamen ska man bara behöva tömma fekalierna typ 1 gång i månaden. vad man ska göra med urinen vet jag inte. men det kanske Brorzan kan svara på? 2023-03-25 vid 19:21 skrev Brorzan: Jag hade inte placerat någon tank alls. Skönare att slippa åka runt med en skvalpande sörja som måste tömmas vid stationer med varierande funktion. Att slippa risken med stopp i toaletten och annat strul med rör och slangar är en bonus. Min första båt saknade septiktank och istället för att sätta in det bytte jag ut hela toaletten mot en Airhead. På min senaste båt valde jag att ta bort septiktanken och toan och satsa på Airhead igen. Som bonus kunde jag plasta igen två genomföringar under vattenlinjen. https://www.airheadtoilet.se/ 2024-06-21 vid 17:50 skrev Wildeside: Ser mysigt ut att fippla med i natur/gästhamnen. Trångt att lyfta i och ur i min båt iaf och att fippla med tömningen i båten känns inte lockande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Wildeside 449 Postad 22 Juni (redigerade) För min del skulle jag behöva tömma fekalier 8-9 gånger om året. Betydligt enklare och trevligare att suga tanken om man inte åker ut på öppet hav och tömmer. Men smaken är som baken, jag har svårt för att gröpa i fekalier. Redigerad 22 Juni av Wildeside 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Brorzan 23 Postad 22 Juni Urinen kan tömmas lite var som utom i sjön. Och efter normal hänsyn och förnuft. T.ex. i en toalett i en hamn eller bakom ett träd en bit upp i skogen och bort från stigen. Jag har hittills under mina säsonger inte behövt tömma tvåans innehåll förrän på hösten när säsongen varit över. Vill man kan man även låta den stå och jobba vidare över vintern så finns det bara mull däri. Jag tror att Airhead själva säger att en toalett som används flitigt av två vuxna behöver tömmas en gång i månaden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybliven ägare till Nidelv 24 o har funderingar kring septitank med däckstömning.
Var/hur har ni placerat septitanken?
mvh
Dela detta inlägg
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser