undine 2 Postad 21 Mars , 2023 Blivit med en Maxi 77. Jag är van seglare- Laurin Koster bl a. Numera skall jag segla ensam och jag känner inte till allt om Maxin som jag behöver veta. Finns det en beskrivning/bok om allt som finns under däck. Rattar som skall ssssskruvas till höger eller vänster. När och hur? Luftningar etc. Måste veta allt. HJälp mig . Dessutom fattas rorkulten. Annonserade nyss om detta. Något annat uppslag? Vore jättetacksam för alla svar. Undine Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jernhand 55 Postad 21 Mars , 2023 Marinskroten i Göteborg har ju nyligen fått in en Maxi77 för skrotning, kolla om dom har en rorkult om du inte snidar till en själv. https://www.facebook.com/marinskroten.i.Gbg/posts/716409300175957 Är det med inombordare eller utombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 23 Mars , 2023 Båtskrot lär även finnas i Västerås också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 24 Mars , 2023 Hej Troligen finns det ingen komplett handbok för just din båt, med stor sannolikhet har system blivit ändrade på en såpass gammal båt. Men det fina är att de är ganska enkelt upbyggda, Vill du känna dig säker så gör en utrustnings lista Börja med att gå igenom båten, kolla alla skrov genomföringar, rita upp båten o l placera ut dem kolla så att kulventilerna på dem går att manövrera sen gör en liknande ritning över elsystemet, kolla vart säkringarna sitter och vart eventuella uttag finns, vart batterier sitter och att de är korrekt fastsatta sen kolla upp hur värmesystemet är draget (om detta finns) sen vattensystemet Om det är en inombords motor så ladda ned manualer o instruktions böcker för den och rita upp hur diesel ledningar går och vart filter sitter. Skriv sen ned den utrustning som finns ombord och vart den ligger, såsom säkerhets utrustning, förtöjnings material, segel utrustning , motordelar osv Alltid bra att tex ha extra bränslefilter o impellrar liggandes Saker du inte förstår med en gång är det ju bara att fråga om här, Just Maxi 77 finns ju många av och är enkla i sin uppbyggnad Tänk på att ha dokumentation på all utrustning ombord , får man problem med tex värmaren, så börja alltid att läsa bruksanvisningen. efter man gått igenom sin båt så börjar man känna sin båt mer o mer Kolla på kryssarklubbens sida , de har listor som kan vara till hjälp //Johan 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wileva 1 Postad 26 Mars , 2023 Tack så väldigt mycket. Det med att göra lista blir bra- det snöar nu. Det blir bättre tider. Undine 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 27 Mars , 2023 Jag hade en Maxi 77 på 00-talet och behöll denna bok. Borde gå att hitta på antikvariat.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser