Nickem 1 Postad 3 Augusti , 2005 Hej, om man kör väldigt hårt med båten och hoppar i vågorna osv, finns det någon risk att det blir skador på båten? först och främst är det akterspegeln jag tänker på? det hänger ju en del kilon där bak... Har en Silver Hawk (aluminiumbåt) med Mercury F90. Tack på förhand...Niklas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille81 0 Postad 3 Augusti , 2005 en aluminiumbåt står väl pall för hårda påfrestningar. vad är båten typad för då? max motorstorlek? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nickem 1 Postad 3 Augusti , 2005 den är godkänd för 90hp...motorn väger 175 kg (torrvikt)... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille81 0 Postad 3 Augusti , 2005 hör med båttillverkaren dom måste ju veta. det skulle jag ha gjort iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Augusti , 2005 Hej, Tja, vem vet hur mycket den tål. Båten är typad för kategori C så den borde väl gå att köra rätt hårt i de förhållandena då. Nog har tankar rusat igenom huvet när man varit långt ute på sjön (Vänern i mitt fall) i lite grövre sjö att måtte båten hålla ihop nu... Men en gång gjorde den inte det - tanken lossande ur sitt flytskum under durken. Blev garantireparation under vintern. Svagt av tillverkaren att inte sätta fast tanken bättre. De hade slarvat för det var mycket luft på sidorna så den satt i princip bara i botten (dock inte mitt under tanken). Så den var dömd att lossna förr eller senare. Och jo förresten jag fick en spricka runt ena (övre) motorbulten i akterepegeln första säsongen. Det fixades också på garantin. Det visade sig (igen) vara slarv från fabriken då det var en luftficka just där bulten satt. Borrades upp och fylldes med epoxy samt en rostfri plåt tvärs över övre motorbultarna på insidan akterspegeln sen. Blev jättebra och så borde det faktiskt varit redan från fabrik. Nåväl, hoppas du slipper sånt trassel med din båt. Kör lungt så slipper du nog sånt här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 4 Augusti , 2005 Va? Varför saktar man när vid farthinder eller då det är hål i vägbanan? Jo, för att inte skada bilen. På liknande sätt är det med båtskrovet. Detta håller inte för de extrema påfrestningarna det av utsätts för pga hög hastighet kombinerat med ex krabb sjö. Njut av att vara på sjön/kör lugnt. /Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonta 0 Postad 4 Augusti , 2005 Hmmm, speciellt med aluminiumbåtar, slår sig plåten är det färdigt åkt med den båten.. :-/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nickem 1 Postad 4 Augusti , 2005 Tack för svaren, självklart saktar man ju oftast ner vid större svall, speciellt om man har passagerare med i båten, men det är ju kul att få lattja lite då och då... ...Niklas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 4 Augusti , 2005 Finns ju alltid en gräns för alla båtar. Visst kan du trötta ut en båt i vilken klass som helst. Pressar man en båt till det yttersta jämt. Då ger den sig till slut. Havet tar alltid hem segern. Fråga dessa segelnissar som tävlar jorden runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser