Niklas-ES 41 Postad 16 Mars , 2023 (redigerade) Hej. Jag håller på att installera nya länspumpar i motorutrymmet. Skall sätta in 2x Seaflo 750. (Automatisk) en i fören och en i aktern på motorutrymmet. Har lite svårt att hitta vägar in i motorutrymmet för slang. Längst i aktern på utrymmet finns dock en genomföring jag får igenom slangarna. Det innebär dock att jag måste dra slangen från pumpen i fören, längst skrovet under motorn ca, 180 cm innan den kan börja dras upp och ut genom skrov.sedan höjdmässigt blir det kanske 150 cm. (Totalt ca 350 cm) Min fråga är om det möjligt med en så pass lång dragning? Tänkte sätta backventil också. Tryckhöjden på pumpen är max 2,5 meter. Men frågan är om den vågräta dragningen kommer påverka? Fråga 2 blir då om det är möjligt att koppla hop dessa två slangar till en ut genom motorutrymmet och skrov (2 pumpar en slang) blir fasen så mycket mindre arbete. Grundtanken med detta var att pumpen i fören skulle vara den primära, då nästa allt samlas där, sedan skulle akterpumpen, som sitter aningen högre, agera "nödpump" något katastrofalt skulle inträffa så att vattennivån blir så pass hög och hjälpa till. Redigerad 16 Mars , 2023 av Niklas-ES Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 17 Mars , 2023 19 timmar sedan skrev Niklas-ES: Min fråga är om det möjligt med en så pass lång dragning? Tänkte sätta backventil också. Tryckhöjden på pumpen är max 2,5 meter. Men frågan är om den vågräta dragningen kommer påverka? Det kommer påverka, men inte mycket på tryckhöjden. Kan inte tänka mig att den påverkar mer än max 10 cm på tryckhöjden. Kom ihåg att backventilen skapar också friktion/motstånd. 19 timmar sedan skrev Niklas-ES: Fråga 2 blir då om det är möjligt att koppla hop dessa två slangar till en ut genom motorutrymmet och skrov (2 pumpar en slang) blir fasen så mycket mindre arbete. Ja men då måste du ha en trevägsventil. Annars kommer du pumpa från fören till aktern, vice versa. Om jag vore dej så skulle jag överväga och bygga en länslåda i aktern. DVS ha en mindre pump i fören vars enda uppgift är att pumpa vattnet akter ut. Till den stora länspumpen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 18 Mars , 2023 Tack. Pumplåda var ingen dum idé, jag har även en liten pump i kölsvinet i aktern, då hade jag kunnat tagit den till pumplådan också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 590 Postad 18 Mars , 2023 Om du sätter backventiler på varje slang innan trevägsförbindelsen så bör du väl kunna skippa en 3-väg av ventil och systemet kan vara helt "automatiskt" med bägge pumpar aktiva samtidigt. Tänk då på att slangen från 3-vägs förbindelsen till skrovgenomföringen bör ha större diameter för att klara flödet från bägge pumparna samtidigt. Har du en trevägsventil (manuell sådan) istället för backventiler så kommer bara en pump i taget kunna pumpa ut vatten och "nöd" funktionen du vill ha uteblir. Bägge pumpar kommer dock gå igång och dra ström, men bara en kommer kasta ut vatten. Med länslåda så tänk på att pumpen i lådan då behöver ha mycket större kapacitet för den måste ju då ensam ha effekten av 2st sesflow 750 som din plan var att installera. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 590 Postad 18 Mars , 2023 Hur väl det i praktiken fungerar med två backventiler och två pumpar som går samtidigt vågar jag dock inte svara på. Tänker det finns risk för att de ändå motarbetar varandra, att en av dem har högre effektivitet pga olika slanglängd och höjd och då "blockerar" den andra backventilen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 26 Mars , 2023 Så jag beslutade mig för pumplåda. Kändes rimligt då jag har svårt att komma ut med flera slangar från motorutrymme/skrov. Tänkte att jag kunde skippa en pump i motorutrymmet. bara ha en i fören av motorn som skulle gå till lådan i akter. samt att slangen för den lilla pumpen jag har i aktern också kunna gå till pumplådan. (pumpen i fören har max 46l/min och lilla aktern 14 l/min) Beställde då en pump som klarar 75L/min, samt att jag tänkte sätta lådan så lågt som möjligt så även den kunde funka som en vanlig pump om allt skulle bli skit. tex. att förpumpen går sönder, så pumpar "stora" när nivån kommer över lådan. Dock insåg jag att den väldigt svårt att få en låda även här. testade lite och lyckades endast få i en nerkapat 3l låda för pumpen att stå i om jag vill ha allt mot skrovet. vilket känns för litet. Skulle behöva ideér och tips från er, hur hade ni gjort? (jag har lyckats fått ner och ut en 30mm slang för "stora" pumpen, bara hål genom skrov kvar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 26 Mars , 2023 Kom på vad jag tror är en rimlig lösning. Ta bort pumpen i fören. Försöka brotta 30mm slangen dit under motorn. Sätta den den större pumpen där istället. Ta den andra och sätta där jag tänkte ha pumplådan, tror mig hittat en väg för kunna dra ut en till slang och en gammal proppad skrovgenomföring. Givetvis backventil på båda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser