Johan80 0 Postad 16 Mars , 2023 Hej, jag letar efter en snipa med utombordare. Att jag önskar utombordare är mest för att jag inbillar mig att det är mindre bekymmer än en gammal motor men kan ni övertyga mig om annat lyssnar jag såklart (tid bakom ratten slår tid med skiftnyckel). Farten är helt sekundär. Däremot så skulle jag gärna vilja ha övernattningsmöjligheter för åtminstone 2 vuxna och 3 barn. Har ni tips? Tänker mig max 70 men gärna runt 40. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heimlaga 176 Postad 16 Mars , 2023 Jag skulle då aldrig ta en utombordare framom en liten diesel inombordare med rak axel. Utombordaren är betydligt svårare att reparera och serva och den har kortare livslängd. Dessutom har de flesta utombordarna relativt liten propeller med högt varvtal och det passar inte så bra på en långsamtgående snipa. Verkningsgraden blir dålig. En av de få utombordarna som har någon vettig propellerstorlek och vettigt varvtal för ändamålet är Penta U21 och föregångaren U2 och de börjar bli gammalmodiga i dagens värld och reservdelarna lär ha tagit slut. Moderna utombordare är så kompakt byggda så det är svårt att göra någonting själv åt dem. Allt är svårtillgängligt och hopträngt. Visst finns det snipor som är byggda för att fungera hop med en vanlig modern utombordare men de har ofta inget riktigt snipskrov. De låtsas vara snipor men under vattenytan finns ett halvplanande eller helplanande skrov. På det viset kombinerar konstruktören det sämsta av två båttyper. Ett skrov som kräver stor törstig motor och som inte har deplacementsnipans sjövärdighet i alla väder samtidigt som det inte heller har snurrebåtens fördelar. En liten enkel diesel kan vilken hobbymekaniker som helst plocka sönder och helrenovera. I lördags fick jag igång traktorn efter att ha bytt kolvar och kolvringar och lager och oljepump och kolvtappar och kolvtappsbussningar och ventiler och ventilfjädrar och en del annat smått och gott. Jag anlitade en lokal motorverkstad för att brotscha om ventilstyrningarna och fräsa om ventilsätena och pressa in och brotscha de nya kolvtappsbussningarna. Resten var bara vanligt gör-det-själv pyssel. Jag hade aldrig gjort det förr men med verkstadshandbok i handen och goda råd per telefon från min motorkunnige farbror var det ingen större konst. Det brukar gå att hitta begagnade små dieselmotorer för ganska små pengar. Däremot finns det goda skäl att akta sig för gamla inombordare som man inte kan köpa reservdelar till. Det blir genast komplicerat om man måste gjuta egna kolvar och svarva egna cylinderfoder och svarva egna kolvringar. Jag känner folk som har gjort sådant men vi vanliga hemmapulare skall inte ge oss på det. Att gjuta och skava nya babbitslager är enkelt men vad hjälper det att ha nya lager när de andra delarna fattas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan80 0 Postad 16 Mars , 2023 7 minuter sedan skrev heimlaga: Jag skulle då aldrig ta en utombordare framom en liten diesel inombordare med rak axel. Utombordaren är betydligt svårare att reparera och serva och den har kortare livslängd. Dessutom har de flesta utombordarna relativt liten propeller med högt varvtal och det passar inte så bra på en långsamtgående snipa. Verkningsgraden blir dålig. En av de få utombordarna som har någon vettig propellerstorlek och vettigt varvtal för ändamålet är Penta U21 och föregångaren U2 och de börjar bli gammalmodiga i dagens värld och reservdelarna lär ha tagit slut. Moderna utombordare är så kompakt byggda så det är svårt att göra någonting själv åt dem. Allt är svårtillgängligt och hopträngt. Visst finns det snipor som är byggda för att fungera hop med en vanlig modern utombordare men de har ofta inget riktigt snipskrov. De låtsas vara snipor men under vattenytan finns ett halvplanande eller helplanande skrov. På det viset kombinerar konstruktören det sämsta av två båttyper. Ett skrov som kräver stor törstig motor och som inte har deplacementsnipans sjövärdighet i alla väder samtidigt som det inte heller har snurrebåtens fördelar. En liten enkel diesel kan vilken hobbymekaniker som helst plocka sönder och helrenovera. I lördags fick jag igång traktorn efter att ha bytt kolvar och kolvringar och lager och oljepump och kolvtappar och kolvtappsbussningar och ventiler och ventilfjädrar och en del annat smått och gott. Jag anlitade en lokal motorverkstad för att brotscha om ventilstyrningarna och fräsa om ventilsätena och pressa in och brotscha de nya kolvtappsbussningarna. Resten var bara vanligt gör-det-själv pyssel. Jag hade aldrig gjort det förr men med verkstadshandbok i handen och goda råd per telefon från min motorkunnige farbror var det ingen större konst. Det brukar gå att hitta begagnade små dieselmotorer för ganska små pengar. Däremot finns det goda skäl att akta sig för gamla inombordare som man inte kan köpa reservdelar till. Det blir genast komplicerat om man måste gjuta egna kolvar och svarva egna cylinderfoder och svarva egna kolvringar. Jag känner folk som har gjort sådant men vi vanliga hemmapulare skall inte ge oss på det. Att gjuta och skava nya babbitslager är enkelt men vad hjälper det att ha nya lager när de andra delarna fattas. Tack för rådet. Är nybörjare, har en segelbåt som jag tröttnat på då seglen är sönder och det kostar mer att fixa än båten är värd, därav bytet. Men hursomhelst utifrån det du skriver har du några tips på modeller och motorer att leta efter eller att hålla sig borta från. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heimlaga 176 Postad 16 Mars , 2023 (redigerade) Perkins A4.107 och efterföljaren A4.108 är hopplösa som båtmotor. Topplocket spricker mellan förkamrarna. Min farbror har en 107 i sin 29 fots snipa och jag har stående order att hålla utkik efter begagnade topplock åt honom. De finns i gamla Massey-Ferguson skördetröskor och där håller topplocket men inte i båt. Akta dig för dem. De flesta andra Perkins motorerna är allt igenom bra grejor men konstruktörerna måste ha haft en dålig dag då de ritade topplocket till 107. Farbrors snipa är förövrigt en bra modell tycker jag men den finns bara i ett exemplar. Min absoluta favorit båtmotor är Bukh DV serien. DV 10 och DV 24 och DV 36 och DV 48. Har man sötvattenkylning på en sådan så håller den nästan i evighet. Beta och Nanni är byggda på Kubota industrimotorer. Kubotas industrimotorer är i absolut toppklass men de skall ha sötvattenkylning för att hålla i båt. Volvo Penta är bra motorer men tyvärr är de dåliga på att hålla reservdelar till äldre modeller. Var försiktig. Jag är dålig på det här med olika seriebyggda båtmodeller. Kan dem inte. Fast min personliga uppfattning är att halvplanande snipor är ett otyg. Jag föredrar långsamma deplacementskrov med smal akter. De är bättre sjöbåtar i dåligt väder och har bättre bränsleekonomi. Min gamla 22fotare med Bukh DV 10 motor drog 7 liter dieselolja på 20 sjömil i 5,5 knops fart. Vill man köra snabbt skall man ha en annan båttyp och inte en snipa. Jag är rent allmänt en människa som inte tycker om halvmessyrer. Jag vill ha antingen det ena eller det andra. Inte en kombination av bådas nackdelar. Fast det är bara mitt sätt och mina tankar. Redigerad 16 Mars , 2023 av heimlaga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan80 0 Postad 17 Mars , 2023 11 timmar sedan skrev heimlaga: Perkins A4.107 och efterföljaren A4.108 är hopplösa som båtmotor. Topplocket spricker mellan förkamrarna. Min farbror har en 107 i sin 29 fots snipa och jag har stående order att hålla utkik efter begagnade topplock åt honom. De finns i gamla Massey-Ferguson skördetröskor och där håller topplocket men inte i båt. Akta dig för dem. De flesta andra Perkins motorerna är allt igenom bra grejor men konstruktörerna måste ha haft en dålig dag då de ritade topplocket till 107. Farbrors snipa är förövrigt en bra modell tycker jag men den finns bara i ett exemplar. Min absoluta favorit båtmotor är Bukh DV serien. DV 10 och DV 24 och DV 36 och DV 48. Har man sötvattenkylning på en sådan så håller den nästan i evighet. Beta och Nanni är byggda på Kubota industrimotorer. Kubotas industrimotorer är i absolut toppklass men de skall ha sötvattenkylning för att hålla i båt. Volvo Penta är bra motorer men tyvärr är de dåliga på att hålla reservdelar till äldre modeller. Var försiktig. Jag är dålig på det här med olika seriebyggda båtmodeller. Kan dem inte. Fast min personliga uppfattning är att halvplanande snipor är ett otyg. Jag föredrar långsamma deplacementskrov med smal akter. De är bättre sjöbåtar i dåligt väder och har bättre bränsleekonomi. Min gamla 22fotare med Bukh DV 10 motor drog 7 liter dieselolja på 20 sjömil i 5,5 knops fart. Vill man köra snabbt skall man ha en annan båttyp och inte en snipa. Jag är rent allmänt en människa som inte tycker om halvmessyrer. Jag vill ha antingen det ena eller det andra. Inte en kombination av bådas nackdelar. Fast det är bara mitt sätt och mina tankar. Tack för bra svar. Ska leta efter detta. Har förövrigt fått upp intresset för monark 670. Verkar ha det jag vill ha av en båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gullholmarn 56 Postad 17 Mars , 2023 Monarken är väl ingen snipa utan en kabinbåt. Svårt att montera en utombordare bra på en snipa. Skulle du mot förmodan vilja ska du nog ha en segelbåtsutombordare som har lite bättre backegenskaper osv. Mercury Utombordare 5hk F5MLHA Sailpower (hjertmans.se) Monark 690 är ju däremot en fin snipa. Förövrigt samma skrov som den nya 23 fots gullholmensnipan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser