Uwe 0 Postad 10 Mars , 2023 Hej båtvänner, jag skulle vilja be er om er kunskap. En tysk vän har nyligen flyttat till Blekinge och tog med sig en segelbåt (ca 10 m). Måste denna båt registreras här i Sverige eller finns det något speciellt som måste beaktas? Hemmahamnen kommer att vara Karlshamn. En annan fråga är om han seglar på Östersjön, får han då segla under svensk flagg som tysk medborgare? Tack på förhand för era svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 10 Mars , 2023 Uppsnappat på nätet: Fritidsbåtar som anses som svenska och vars största längd är mellan 15 och 24 meter kommer att vara registreringspliktiga. Men om din fritidsbåt har en största längd av 14,99 meter eller mindre, så kommer det att vara frivilligt att registrera den. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 10 Mars , 2023 Också uppsnappat: Registrering av båt. Svenska båtar som har en största längd av minst 15 meter är registreringspliktiga oavsett vad båtarna används till. Även båtar med en största längd av minst 15 meter som vanligen finns i Sverige och ägs av utländska medborgare omfattas av registreringsplikt, om ägaren är bosatt i Sverige. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 10 Mars , 2023 Snott på nätet men jag vet ej om det gäller båtar: Får jag flagga med en utländsk flagga? Utländska medborgare som är bosatta i Sverige har full rätt att hissa den egna nationsflaggan. Däremot får ett lands flagga aldrig hissas under ett annat lands flagga. Det får alltså bara finnas en nations flagga på varje stång. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 10 Mars , 2023 10 minuter sedan skrev zurdu: Snott på nätet men jag vet ej om det gäller båtar: Får jag flagga med en utländsk flagga? Utländska medborgare som är bosatta i Sverige har full rätt att hissa den egna nationsflaggan. Däremot får ett lands flagga aldrig hissas under ett annat lands flagga. Det får alltså bara finnas en nations flagga på varje stång. Irrelevant, och dessutom helt utan juridisk grund. På land får man flagga med vad som helst (så länge det inte bryter mot annan lag som hets mot folkgrupp, förtal eller liknande, genom symboler eller budskap på själva flaggan), när som helst och hur som helst. Den enda lagen som reglerar flaggor i Sverige är en definitionslag som talar om hur svenska flaggan ser ut för att få vara en svensk flagga (samt en otidsenlig och töntig paragraf om tretungade flaggor). Tyvärr listas dessa sedvänjor och traditioner ofta som om de hade nån juridisk förankring, men så är det alltså inte. Den svenska wikipedia-artikeln om flaggning är ett flagrant exempel på hur illa det kan se ut, men den svenska wikipedia-moderator-maffian tillåter inga ändringar av det slaget, så ingen idé att försöka. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 11 Mars , 2023 Flagga på (större?) fartyg i internationell trafik tror jag det finns regler för i LAW OF THE SEA eller SOLAS. Men jag kan inte minnas att jag själv har läst en sådan regel och kan inte säga 100%. Ska bläddra lite om jag får tid. Tror främst det borde stå i LAW OF THE SEA. Tror att det är mer än tradition som tillsäger att det lands flagga fartyget är registrerat i ska hissas i aktern i normalstor storlek och liten besöksflagga högt upp. De som seglat runt världen kanske har koll på detta och kan svara. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 11 Mars , 2023 (redigerade) 15 timmar sedan skrev zurdu: Registrering av båt. Svenska båtar som har en största längd av minst 15 meter är registreringspliktiga oavsett vad båtarna används till. Även båtar med en största längd av minst 15 meter som vanligen finns i Sverige och ägs av utländska medborgare omfattas av registreringsplikt, om ägaren är bosatt i Sverige. @zurdu, Du svarar på saker som TS inte frågar om och visar exempel på vad som gäller för andra flytetyg som inte är sådana som TS frågar om. Vad tillför det ? Googla har nog TS redan gjort. 16 timmar sedan skrev Uwe: Måste denna båt registreras här i Sverige eller finns det något speciellt som måste beaktas? Korta svaret är "nej". Vi har inget registerkrav för den typen av båt. Redigerad 11 Mars , 2023 av IngemarE 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 11 Mars , 2023 (redigerade) 21 timmar sedan skrev Uwe: En annan fråga är om han seglar på Östersjön, får han då segla under svensk flagg som tysk medborgare? Tack på förhand för era svar Medborgarskap har inget med vilken flagga man har eller får segla under. Båten ska ha flaggan för det land där båten är hemmahörande, vilket normalt är där den är registrerad. För fritidsbåtar som inte är registrerade så är hemmahörande det land där den har sin hemmahamn och som säkerligen också är det land där den är försäkrad. Medborgarskap på ägare är orelevant. Redigerad 11 Mars , 2023 av Boanjohan 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 11 Mars , 2023 13 minuter sedan skrev Boanjohan: Medborgarskap har inget med vilken flagga man har eller får segla under. Båten ska ha flaggan för det land där båten är hemmahörande, vilket normalt är där den är registrerad. För fritidsbåtar som inte är registrerade så är hemmahörande det land där den har sin hemmahamn och som säkerligen också är det land där den är försäkrad. Medborgarskap på ägare är orelevant. Medborgarskap på ägare är i högsta grad relevant. I första kapitlet, första paragrafen i Sjölagen regleras detta. Citat Nationalitet 1 § Ett fartyg skall anses som svenskt och vara berättigat att föra svensk flagg, om det till mer än hälften ägs av svenska medborgare eller svenska juridiska personer. Följande fartyg skall dock inte anses som svenska och inte vara berättigade att föra svensk flagg, om de är införda i ett offentligt fartygsregister i något annat land än Sverige inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet: 1. fartyg som ingår i en ekonomisk verksamhet som har etablerats i det registerförande landet, om fartygets drift leds och kontrolleras därifrån, 2. fartyg som inte ingår i en ekonomisk verksamhet, om fartyget - vanligen finns i det registerförande landet, och - till mer än hälften ägs av fysiska personer som vistas i det registerförande landet och som antingen är medborgare i det landet eller vistas där med stöd av reglerna om fri rörlighet för personer inom Europeiska gemenskaperna eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Lag (1997:266). 1 a § I andra fall än som avses i 1 § skall ett fartyg anses som svenskt och vara berättigat att föra svensk flagg, om fartyget är infört i ett sådant fartygsregistrets skepps- eller båtdel som avses i 2 §. Lag (2001:384). 1 b § Regeringen eller, efter regeringens bestämmande, Transportstyrelsen får efter ansökan i ett enskilt fall besluta att även andra fartyg än de som avses i 1 eller 1 a § ska anses som svenska och vara berättigade att föra svensk flagg. Ett sådant beslut får meddelas bara om fartygets drift står under ett avgörande svenskt inflytande eller om ägaren har fast hemvist i Sverige. Regeringen får meddela föreskrifter om nationalitetshandlingar för svenska fartyg. Regeringen får då bestämma vad som ska iakttas med sådana handlingar samt förbjuda att ett registreringspliktigt eller registrerat fartyg hålls i drift utan gällande nationalitetshandling. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/sjolag-19941009_sfs-1994-1009 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uwe 0 Postad 11 Mars , 2023 Mycket spännande diskussion för min del, tack så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jernhand 55 Postad 11 Mars , 2023 Så länge båten är under 12 x 4 meter så behövs oavsett bara en ansvarsförsäkring, mest för ägarens egens kull. Men en vanlig båtförsäkring är annars bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesCook 34 Postad 11 Mars , 2023 Finns ju en annan aspekt också: Nautiska intyg gäller för landet som utfördat dom och för båtar registrerade i det landet. Så om din vän reggar båten i Sverige gäller inte intygen. Nu kräver ju båten inga intyg så det kanske är en icke-fråga. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 12 Mars , 2023 13 timmar sedan skrev JamesCook: Finns ju en annan aspekt också: Nautiska intyg gäller för landet som utfördat dom och för båtar registrerade i det landet. Så om din vän reggar båten i Sverige gäller inte intygen. Nu kräver ju båten inga intyg så det kanske är en icke-fråga. Nu krävs ju ingen registrering för den aktuella båten, så även detta resonemang är irrelevant för TS fråga. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesCook 34 Postad 12 Mars , 2023 4 timmar sedan skrev IngemarE: Nu krävs ju ingen registrering för den aktuella båten, så även detta resonemang är irrelevant för TS fråga. Ja. Men samtidigt så är det ju ytterliggare (eventuellt) ett argument för att inte registrera båten i Sverige. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uwe 0 Postad 12 Mars , 2023 Tack så mycket för era svar och all information. Detta hjälper mig / oss mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 14 Mars , 2023 2023-03-11 vid 15:10 skrev raol: Medborgarskap på ägare är i högsta grad relevant. I första kapitlet, första paragrafen i Sjölagen regleras detta. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/sjolag-19941009_sfs-1994-1009 Och definitionen på "fartyg" är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 14 Mars , 2023 37 minuter sedan skrev Eld-: Och definitionen på "fartyg" är? Alla vattenburna farkoster, med undantag för uppblåsbara leksaker. Ungefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 14 Mars , 2023 3 timmar sedan skrev Eld-: Och definitionen på "fartyg" är? Finns ingen entydig klar definition av vad ett fartyg är enligt lagen. En tolkning av sjölagens 1 kap. 3 paragraf (tror även det är i förarbetet det förs resonemang om vad som är fartyg) har ett fartyg ett skrov och styrinrättning. Pråmar är t.ex oklart om de är fartyg. En praxis från Sjöfartsverket och senare Transportstyrelsen har varit att pråmar som går att "styra" med hjälp av ett kopplat bogserfartyg därmed har styrinrättning och ska anses som fartyg. Ett rättsfall för några år sedan på det temat slutade med att det är osäkert om pråmar är fartyg.....och än idag är det fortfarande oklart om pråmar är fartyg. I enskilda föreskrifter kan dock fartyg vara definierat med avseende på tillämpningsområdet för den enskilda föreskriften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser