Lerran 0 Postad 8 Mars , 2023 (redigerade) Jag har en Yamaha F50 från 2007 som har problem med kraften. På tomgång kan man varva hur mycket som helst men på både fram och back orkar den inget och varvar bara 1400 rpm. Problemet uppkom under vintern nån gång när den stod uppe på land. När den skulle provköras så orkade den ingenting. Redigerad 8 Mars , 2023 av Lerran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 8 Mars , 2023 Taskig (=gammal, dvs från i somras) soppa? Ej rengjorda/tömda bränslefilter inför vinterförvaringen? Välkommen till MG! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lerran 0 Postad 9 Mars , 2023 2023-03-08 vid 12:50 skrev ChristerN: Taskig (=gammal, dvs från i somras) soppa? Ej rengjorda/tömda bränslefilter inför vinterförvaringen? Välkommen till MG! Bytta filter, bränslemembran i bränslepump och även ny soppa är redan testat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 9 Mars , 2023 (redigerade) 1 timme sedan skrev Lerran: Bytta filter, bränslemembran i bränslepump och även ny soppa är redan testat Stod det gammal soppa i motorn över vintern? Gammal soppa brukar klägga igen på olika ställen i bränslesystemet. Själv brukar jag köra igenom ett par liter alkylatbensin inför upptagningen. Denna har inte någon sådan negativ inverkan och är mer lagringsbeständig. Nu hoppas jag att de som kan detta bättre än jag ger dig fler råd! Ett tips: Berätta vilka åtgärder du gjort när du ställer en fråga. Blir liksom lättare att svara då 👍. Redigerad 9 Mars , 2023 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 583 Postad 9 Mars , 2023 Går den på alla cylindrarna när du varvar upp den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 9 Mars , 2023 (Jag är nog inte till hjälp). Har du 50-hästar, fyrtakt och icke oljeblandad bensin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 9 Mars , 2023 (redigerade) (Jag berättar kortfattat ändå. Jag har en liten idé). Hade en Yamaha, 7-hästar med oljeblandad bensin. Den började ibland bete sig exakt som din, men i mitt fall var det tändstiften som halvdog på grund av oljan i bensinen. Jag använde alltid rekommenderad olja och föreskrivna tändstift. Det gick ej att putsa, stålborsta eller slipa stiften. Oljan öde-lade dem så det var, utan pardon, endast till att köpa nya. Jag löste fenomenet med att ha mindre oljeblandning i bensinen, då halv-dog ej stiften. De halvdöda stiften såg för övrigt mycket fräscha ut. Jag har en liten idé angående ditt problem: Du kanske fått upp olja på stiften som halv-dödat dem? Innan du börjar riva runt och felsöka för mycket så prova att byta tändstiften till nya. (Jag googlade på din motor och fick konstaterat att du har motorolja, oljefilter och således en fyrtakts-motor). Redigerad 9 Mars , 2023 av zurdu Glömde lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lerran 0 Postad 9 Mars , 2023 Har även bytt tändstift och låter som att den går in i LIMP eller något liknande, att den liksom stryper. Tänker att det kan vara någon givare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 10 Mars , 2023 (redigerade) Har du tagit bort insugsfiltret och sedan provkört? (Det har du också tänkt på förstås). Redigerad 10 Mars , 2023 av zurdu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 16 Mars , 2023 (redigerade) Är det förgasarmodell eller direkt insprutad? Redigerad 16 Mars , 2023 av Poppe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lerran 0 Postad 17 Mars , 2023 9 timmar sedan skrev Poppe: Är det förgasarmodell eller direkt insprutad? Det är förgasare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 200 Postad 17 Mars , 2023 Har du/ngn haft bort propellern under vintern? det brukar höra till vinterservicen att fetta in axeln. I så fall, är allt tillbakasatt rätt med distanser på plats? Om du snurrar proppen för hand så ska det gå mycket lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 17 Mars , 2023 7 timmar sedan skrev Lerran: Det är förgasare I så fall lägger jag mina pengar på att det är skit i förgasarna. (Högfartsmunstyckerna) Lämna in på ultraljudstvätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lerran 0 Postad 17 Mars , 2023 2 timmar sedan skrev Poppe: I så fall lägger jag mina pengar på att det är skit i förgasarna. (Högfartsmunstyckerna) Lämna in på ultraljudstvätt. Tack för tipset, jag testar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 17 Mars , 2023 2 timmar sedan skrev Lerran: Tack för tipset, jag testar det. Och om det visar sig vara ditt problem så beror det alltså på att gammal soppa stått i förgasare mm under vintern. Alkylatbensin rekommenderas under de sista 20 minuternas körning för att undvika detta i framtiden. Alkylatbensinen bygger inte beläggningar på samma sätt som den moderna bensinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 18 Mars , 2023 13 timmar sedan skrev ChristerN: Och om det visar sig vara ditt problem så beror det alltså på att gammal soppa stått i förgasare mm under vintern. Alkylatbensin rekommenderas under de sista 20 minuternas körning för att undvika detta i framtiden. Alkylatbensinen bygger inte beläggningar på samma sätt som den moderna bensinen. Detta är inte alltid så enkelt att genomföra i en båt med fast tank. Bränslestabilisator slutet av säsongen och att tömma flottörhus/ångseparator anses oftast tillräckligt. Det senare ska hur som helst göras för att bli av med ev. vatten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser