Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
goetheiby

dieselretur volvo penta md 2040?

Rekommendera Poster

Hej,

jag har installerat en md2040 i min båt och undrar om det finns varianter man kan göra för att lösa returen utan att behöva leda den tillbaka till dieseltanken?

Den tidigare motorn, en md11c hade ingen retur till tanken så jag undrar för att slippa göra nytt hål i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev goetheiby:

Hej,

jag har installerat en md2040 i min båt och undrar om det finns varianter man kan göra för att lösa returen utan att behöva leda den tillbaka till dieseltanken?

Den tidigare motorn, en md11c hade ingen retur till tanken så jag undrar för att slippa göra nytt hål i tanken.

Du kan så klart sätta en T-koppling på bränsleslangen som kommer från tanken innan den går in i bränslefiltret. Men det finns ett antal nackdelar med den lösningen.

* Om du har luft i systemet så snurrar det runt i bränslesystemet istället för att försvinna ut i tanken (risk för motorstörningar/motorstopp)

* Dieseln blir varm av att tryckas genom pumparna och förbi insprutarna. Om du skickar returdieseln till tanken så kyls den av (motorn går bättre med svalare bränsle)

* Du får sämre bränsleomsättning i tanken. Risken ökar för att vatten o skräp blir kvar i tanken istället för att roteras genom filterna och renas så du kan tappa ur vattnet o få bort skräpet genom filterbyte.

 

Det finns goda skäl för att man numera alltid ansluter returledningen till tanken vid nyinstallationer.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den informationen, det är värt att tänka på.
Det får nog bli ett hål i tanken ändå!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Lintott said:

Du kan så klart sätta en T-koppling på bränsleslangen som kommer från tanken innan den går in i bränslefiltret. Men det finns ett antal nackdelar med den lösningen.

* Om du har luft i systemet så snurrar det runt i bränslesystemet istället för att försvinna ut i tanken (risk för motorstörningar/motorstopp)

* Dieseln blir varm av att tryckas genom pumparna och förbi insprutarna. Om du skickar returdieseln till tanken så kyls den av (motorn går bättre med svalare bränsle)

* Du får sämre bränsleomsättning i tanken. Risken ökar för att vatten o skräp blir kvar i tanken istället för att roteras genom filterna och renas så du kan tappa ur vattnet o få bort skräpet genom filterbyte.

 

Det finns goda skäl för att man numera alltid ansluter returledningen till tanken vid nyinstallationer.

Har du någon rekommendation på vad jag ska använda till genonföringen till tanken? det är en glasfibertank

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, goetheiby said:

Har du någon rekommendation på vad jag ska använda till genonföringen till tanken? det är en glasfibertank

 

hittade visst en tankgenomföring på hjertmans.. tack iallafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Den motorn måste ha retur till tanken för bränslekylningens skull. Returröret måste också gå ner mot botten av tanken annars blir det skumbildning i tanken p.g.a. det kraftiga flödet på bränslet.

Ingemar

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, sanktanna said:

Hej. Den motorn måste ha retur till tanken för bränslekylningens skull. Returröret måste också gå ner mot botten av tanken annars blir det skumbildning i tanken p.g.a. det kraftiga flödet på bränslet.

Ingemar

ok, tack för det tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag ändå är i farten kan jag kanske fråga om kylvattnet också. jag bifogar en bild. Är det rimligt att sätta en T-koppling på den slangen dit pilen pekar, alltså kylslang på trycksidan efter impellerpump och sen dra en slang ut i sittbrunn. Tänker jag rätt?

20230307_152402.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just now, goetheiby said:

När jag ändå är i farten kan jag kanske fråga om kylvattnet också. jag bifogar en bild. Är det rimligt att sätta en T-koppling på den slangen dit pilen pekar, alltså kylslang på trycksidan efter impellerpump och sen dra en slang ut i sittbrunn. Tänker jag rätt?

20230307_152402.jpg

 

Just now, goetheiby said:

När jag ändå är i farten kan jag kanske fråga om kylvattnet också. jag bifogar en bild. Är det rimligt att sätta en T-koppling på den slangen dit pilen pekar, alltså kylslang på trycksidan efter impellerpump och sen dra en slang ut i sittbrunn. Tänker jag rätt?

20230307_152402.jpg

istället för en vacuumventil

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är de andra två svarta slangarna till för. Vv-beredare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad du menar. Menar du att du vill dra ut en slang från kylvattnet till sittbrunnen i stället för att ha en vacuumventil? Ska du alltså ha en avstängning för vattnet där och öppna varje gång du stänger av motorn?

Vad är det för fel med en vanlig vaccumventil, det finns många som inte läcker något om det är det du är rädd för.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev ABC:

- - -

Vad är det för fel med en vanlig vaccumventil, det finns många som inte läcker något om det är det du är rädd för.

Jag håller fullständigt med dig @ABC. Att ha en slang som med kran som ska kommas ihåg krånglar bara till det. När jag tröttnat på Yanmar-ventilen i förra båten (läckte o droppade vatten trots regelbunden service) så köpte jag en Martec-ventil. Den var helt nykonstruerad då och såg inte ut som dagens modeller. Jag misstänker att det var en förserie. Den var kantig och fräst ur en hel plastbit. Jag ångrade aldrig den investeringen. Det kom inte en enda läckagedroppe ur den. I nuvarande båt satt det redan en Martec-ventil som även den fungerat felfritt. Före köpet ska TS mäta kylvattenslangarna. Det finns olika grova anslutningar på Martec-ventilerna.

bild.png.b5065538d1807fe5b1c8d53803f4c016.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste man ha en kran ? Helt onödigt. Om man  har en klen slang som leds ner i självlänsen, så får man indikation på att sjövattenpumpen funkar. Det är många som har det så. Men T- röret måste sitta en bit över vattenlinjen. Annars blir avgasslangen vattenfylld ändå om vatten tränger sig förbi sjövattenpumpen när motorn inte går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-07 vid 20:32 skrev goetheiby:

Hej,

jag har installerat en md2040 i min båt och undrar om det finns varianter man kan göra för att lösa returen utan att behöva leda den tillbaka till dieseltanken?

Den tidigare motorn, en md11c hade ingen retur till tanken så jag undrar för att slippa göra nytt hål i tanken.

Du bör vara beredd på att handpumpen på matarpumpen är snudd på värdelös. Om man vill ha enkel lösning på luftningen av bränslesystemet kan man montera antingen filterhållaren till D1- D2 motorerna. Den har en effektiv handpump. Om du har retur till tanken behöver du inte öppna någon luftskruv när du luftar. Det är bara att pumpa tills luften är borta. Man brukar höra när det slutar bubbla i tanken. Då är all luft borta. Det finns även vattenavskiljande förfilter med handpump. De funkar också bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, excel319 said:

Vad är de andra två svarta slangarna till för. Vv-beredare?

Nej, dom två slangarna är lösa slangar som råkade bli med i bild, dom har inget med motorn att göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minutes ago, Rollen said:

Varför måste man ha en kran ? Helt onödigt. Om man  har en klen slang som leds ner i självlänsen, så får man indikation på att sjövattenpumpen funkar. Det är många som har det så. Men T- röret måste sitta en bit över vattenlinjen. Annars blir avgasslangen vattenfylld ändå om vatten tränger sig förbi sjövattenpumpen när motorn inte går.

precis så jag tänker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minutes ago, Rollen said:

Du bör vara beredd på att handpumpen på matarpumpen är snudd på värdelös. Om man vill ha enkel lösning på luftningen av bränslesystemet kan man montera antingen filterhållaren till D1- D2 motorerna. Den har en effektiv handpump. Om du har retur till tanken behöver du inte öppna någon luftskruv när du luftar. Det är bara att pumpa tills luften är borta. Man brukar höra när det slutar bubbla i tanken. Då är all luft borta. Det finns även vattenavskiljande förfilter med handpump. De funkar också bra.

bra tips, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, goetheiby said:

bra tips, tack!

Var får man tag på en sån filterhållare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minutes ago, Rollen said:

Bränslerören kommer nog inte att passa, så man får använda slang istället. Traktordelar har ett vattenavkiljande filter med pump för Ca 800. Om du använder detta behöver du inte bygga på motorn.

 

Perfekt, tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Du bör vara beredd på att handpumpen på matarpumpen är snudd på värdelös. Om man vill ha enkel lösning på luftningen av bränslesystemet kan man montera antingen filterhållaren till D1- D2 motorerna. Den har en effektiv handpump. Om du har retur till tanken behöver du inte öppna någon luftskruv när du luftar. Det är bara att pumpa tills luften är borta. Man brukar höra när det slutar bubbla i tanken. Då är all luft borta. Det finns även vattenavskiljande förfilter med handpump. De funkar också bra.

Varför ska man handpumpa? Tryck på startknappen så startar ju motorn när luften är borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, Rascal said:

Varför ska man handpumpa? Tryck på startknappen så startar ju motorn när luften är borta.

Det är väl ifall du har luft i systemet som gör att motorn inte startar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev goetheiby:

Det är väl ifall du har luft i systemet som gör att motorn inte startar..

Vad jag menar är att det finns ingen anledning att "handpumpa" om du trycker på startknappen så så går ju motorn runt med hjälp av startmotorn och då pumpar pumpen. Efter ett tag är luften utpumpad och motorn startar. Jag har inte handpumpat min Penta MD-2b dom senaste 40 åren. Den har dock ingen retur till tanken utan retur till finfiltret så jag måste öppna en luftskruv för att bli av med luften annars går bubblan bara runt runt i systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...