Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Mastoman

Stiga VSB10 båt

Rekommendera Poster

Tjena tjena, tänkte höra med er hör på forumet om det är nån som fiskar från en Stiga VSB10 båt. Har nämligen fått mina tassar på en sådan och den ska renoveras om till en redig men smidig fiskebåt. Finns inte mkt info om den tänkte göra ett försök här 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är en båt och ingen åkgräsklippare?😂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev pseudonym:

Är du säker på att det är en båt och ingen åkgräsklippare?😂

Haha man kan tro det 😆 ska tydligen vara nån jäkligt gammal båt som såldes på nån vanlig affär typ OBS eller dylikt. Dock är den jäkligt lik Ryds 425a så men tror fortfarande de är Stigan

20230228_162541.jpg

20230228_165033.jpg

20230228_162532.jpg

20230228_163404.jpg

20230228_163401.jpg

20230228_163333.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För ca 60 år sedan köpte jag och min syster (med stark sponsring från våra föräldrar) en Stiga Matros vilket var en lite jolle på ca 2 meter. Båten inköptes i en sportaffär i närheten av där vi då bodde som även sålde flytvästar och lite annat båt- och fritidsrelaterat. 

På senare år har jag förstått att denna jolle förmodligen var byggd av Saga-varvet i Norge så det var nog så att Stiga köpte upp båtar av andra tillverkare på den tiden. Då detta var i plastbåts-erans början kan man tänka att ganska många företag köpte upp båtar och sålde dem under eget namn för att kunna vara med i boomen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan skrev ChristerN:

För ca 60 år sedan köpte jag och min syster (med stark sponsring från våra föräldrar) en Stiga Matros vilket var en lite jolle på ca 2 meter. Båten inköptes i en sportaffär i närheten av där vi då bodde som även sålde flytvästar och lite annat båt- och fritidsrelaterat. 

På senare år har jag förstått att denna jolle förmodligen var byggd av Saga-varvet i Norge så det var nog så att Stiga köpte upp båtar av andra tillverkare på den tiden. Då detta var i plastbåts-erans början kan man tänka att ganska många företag köpte upp båtar och sålde dem under eget namn för att kunna vara med i boomen.

Åh lite historia om det också, jätte kul att få veta 👍😁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en ny VSB10 på OBS i början av 80 talet och har den kvar än. Vad jag har för mig så såldes den inte som en Stiga. Den får max ha 10HK men vi hade en 14 hästars och då planade den med två personer. Jag har fiskat ifrån den och den är rätt stabil så det fungerar bra. De var gula och det ser man även på dina bilder att det syns där den röda färgen är skavd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev lizardking:

Jag köpte en ny VSB10 på OBS i början av 80 talet och har den kvar än. Vad jag har för mig så såldes den inte som en Stiga. Den får max ha 10HK men vi hade en 14 hästars och då planade den med två personer. Jag har fiskat ifrån den och den är rätt stabil så det fungerar bra. De var gula och det ser man även på dina bilder att det syns där den röda färgen är skavd.

Jaa exakt! Fått info om att de massproducerade då och alla varuhus och båtföretag köpte in dem. Därför de ska finnas många olika namn på just den båtmodellen, så det var nog därför jag trodde det var en Stiga men båten i sig heter enbart som ni säger VSB10 

Planen var att ha en 10-15hk så då passar den bra 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...