manjo 0 Postad 23 Februari , 2023 Hej. Vi är intresserade av att köpa en Albin 25. Rymlig och mycket för pengarna. Finns det några fallgropar? Är den svårmannövrerad i trånga lägen. Höga fribord gör den vindkänslug? Kan vi få lite tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 52 Postad 24 Februari , 2023 Halloj, Du är spekulant på en båt som är runt 50 år gammal, klart det finns fallgropar. Om jag letade efter en Albin 25 så skulle jag kika efter en som motorn är utbytt på, gärna nyligen. För övrigt så handlar det mycket om hur ägarna genom åren skött om båten. Luktar det gott ombord, ser elsystemet fint ut, dynor och kapell är i gott skick, är pentryt uppdaterat (nyare kyl/gasolinstallation) och toalett/toatank med slangar är fräscht så bör det inte finnas så många fler dyra saker att vara orolig över. Det är en båt med rak axel och platt akterspegel, så den kan säkert upplevas som lite knepig att manövrera i trånga utrymmen. Det är svårt att styra den när man backar tex. Men med lite träning så är det inte så svårt, det är ju ändå inte en speciellt stor båt. Allt är relativt, jämfört med en modernare båt så är inte friborden så höga. Det i kombination med att det trots allt finns lite köl under den så är den inte överdrivet vindkänslig skulle jag säga. Ett tips är att köpa en De Luxe, den (nyare?) varianten har lite annorlunda skrovform i aktern och går att köra något snabbare jämfört med den äldre skrovformen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 663 Postad 24 Februari , 2023 Välkommen till MG ! En bit ner i denna tråd finns en del om att köpa A25. När det gäller köregenskaperna så är den tämligen snäll att köra framåt med. Men att styra under backning - liksom många båtar med roder/rak axel - är inte lika enkelt. Med tiden lär man sig dock åt vilket håll båten själv vill "dra" vid backning och väljer att lägga "rätt" sida mot brygga t ex. En träningssak. När vi köpt vår A25 så var jag rätt ovan att köra axel/roderbåtar. Efter att ha kört den från kranen till bryggan var jag HELT övertygad om att jag aldrig skulle komma överens med denna båten. Efter en veckas träning i slussarna på Göta kanal var den dock som min förlängda arm....😉 När det gäller motorn så är det bra om den är utbytt, som nämnts ovan. Men tänk på att en motor kan bli gammal fort i en båt, och en del A25 kan vara redo för sitt andra motorbyte. "Ny motor" för många ägare är snarare att den ursprungliga bytts, inte att den verkligen ÄR "ny". Ofta kan den "nya" vara både 15 och 20 år gammal, och med lite vanskötsel kan även en sådan motor vara slut. Kolla också att det går att hitta delar till motorn, oavsett vad som sitter i. En A25 bör ha minst 30hk, men över 50hk är onödigt. Den kommer aldrig funka bra över 10 knop oavsett, bara gräva en massa sjö. Många vet att de äldre, icke DL är svårsålda. Därför skarvas det ofta rätt bra med angivelse av årsmodell och att det är en DL fast dte inte är det. Tänk på att en A25 blir inte en "DL" bara för att man byter motor eller uppgraderar med en massa saker. En del tycks tro det, men det är faktiskt både inrednings- och skrovskillnader mellan en "gammal" A25 och en DeLux. En DL - som kom som 1973 års modell - har dessutom aldrig haft en 2-cylindrig motor i original, bara 3-cylindrig (MD3B eller MD17C, snarlika). Likaså kan en A25 med tvåcylindrig motor aldrig vara nyare än 1972 och inte heller en DL. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 26 Februari , 2023 (redigerade) Jämför du med andra lika gamla båtar är nog en Albin 25 jämförelsevis ganska problemfri, som andra här säger är det väl motorn som bör kollas, går eller går inte, det är ju trots allt en liten motor som inte har så mycket krångel för sig. Albin 25 är ju varvsbyggda så i grunden är det bra båtar. Dynor och textilier är ju lätt att byta men en dynsats kostar säkert 25.000kr. Men för rätt pris är det ett bra val av båt. Redigerad 26 Februari , 2023 av vega1959 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser