Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Gäst Mats Lundin

Läckage grönfärgat vatten

Rekommendera Poster

Gäst Mats Lundin

I min båt samlas under körning grönfärgat vatten vid ventilen för kylvattenintaget, och där också expansionskärlet för sötvattensdelen sitter. Jag har en TAMD 30 som temperaturmässigt beter sig bra (ca 80 grader vid högre varv). Kan det vara inläckage av sjövatten genom värmeväxlaren som sedan trycks ut genom expansionskärlet? I så fall, vad göra? (Det går inte att se något läckage då motorn körs utan större belastning, och då lägre temp..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej du kanske har hällt i lite för mycket glykolvatten sötvatten kylen. hände samma för mig min aq 140 men nu funkar det bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats Lundin

Jag har inte fyllt på något i färskvattendelen sen jag köpte båten i maj. Temperaturmässigt har den uppträtt helt OK hela tiden..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

ta bort locket på sötvatten delen och varm kör till termostaten öpnar och kolla så det inte kommer massa luft för då kan du ha blåst toplockspackningen. kolla oxå så inte motor oljan blivit vit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har haft samma problem på min 40 motor. Jag var i kontakt med en tekniker på volvo penta för 2 veckor sen ang mitt problem och då kom vi fram till att dom hade ändrat specen på 40 motorerna när dessa blev lite till åren ang. övertryck i expansionen. Och det var att höja upp expansionen över motorn för att på detta sätt öka upp cirkulationen på kylsystemet. Han sa att detta var ett problem då motorn blev lite äldre och värme växlaren som satt på dom tidigare motorerna var för liten då det på äldre dar bildades beläggningar osv.. Detta var det tipset som han gav mig... HAr även haft dän min värmeväxlare och hittat läckacke på denna, bla så var hylsorna som gick ut ur huset spruckna och nästan sönder ätna... Men om du vill ha tips ang detta så kan du höra av dig på min mail... Mvh Morgan morgan.brannstrom1@comhem.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej kan vara ett litet litet hål i expansionskärlet hende mig själv i dagarna har kört med grönfärgat vatten ca 20 tim innan jag fann läckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats Lundin

Är nu nästan helt säker på att det är läckage i värmeväxlaren. Fredrik på Drevia trodde detta också. När jag kör hårt (3200 varv) rinner det över rätt friskt i Exp.kärlet (vid temp ca 80 grader). Går jag ner i varv (och sannolikt då lite lägre tryck i sjövattendelen..) upphör detta. Någon som har erfarenhet av att ta ut/montera insatsen i värmeväxlaren på en TAMD 30 e.d.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...