Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Niklas-ES

Läckage Glykol - TAMD31

Rekommendera Poster

Hej!

Ett evigt problem jag har och har ställt mängder av frågor om här på forumet. Det är tur det finns kunniga och hjälpsamma människor.

Har jag på stora delar av hösten jagat ett glykol läckage. Tittade det tillslut och plockade bort det mesta jag kunde. växlare, termostathus etc. och bytte packningar.

Provtryckte och allt verkade bra. Fyllde på glykol, provkörde på land ca 30 min. inga läckage längre.

Dock har jag försökt att lite koll på detta i vinter när varit ner i båten.

Efter ca 7 veckor hittade jag en lite pöl som jag inte tyckte var anmärkningsvärt, tänkte spill som kommit fram då jag har tappat ur glykol vid flera tillfällen.

(Första bilden)

Var dock ut nu igen, och ser att det blivit mer, det är ca 6 veckor efter första titten. Så totalt är det ca 13 veckor av läckage över vintern. på bild 2.

Har försökt sökt så gott jag förmår, men allt verkar tätt. 

Läste runt lite och många har glykol läckage över vintern? kan detta vara fallet även här, eller är det för mycket glykol?

Jag är extremt ovan med dessa motorer.

Känslan blir lite tyngre om skall behöva göra om allt detta i vår igen när man vill testa på vattnet. 

Ser även ut att vara lite oljigt, men även där har slaskat den del i skrovet utan att rengöra, tänkte ta detta till våren.


Vad tror ni, hur stora växlar hade ni dragit utav detta?

 

 

 

 

 

 

1.jpg

2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi en närmare titt så ser jag att det måste vara en del vatten också. då färgen på glykolen är svag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Någonting som är vanligt, som även jag upplever, är att båten är uppställd så att slagvatten (blandat med glykol) inte rinner bakåt till båtens lägsta punkt, utan sprider sig framåt i kölskarpen, så kommer det fram då och då... Om du sölat med glykolblandning vid konserveringen i höstas kan det ju vara det vattnet som nu kommer fram.

 

Det kan ju vara en vinst i att lyfta på samtliga durkar (om det går) och torka rent, alternativt suga med våtdammsugare. 

Då kan du bli överraskad av hur mycket skräp det finns där... 

Båtar brukar ju ha tvärsgående skott under durkarna, i dessa finns det dräneringshål längst ned så att slagvatten kan rinna bakåt. Om dessa hål delvis är igensatta så rinner det ju väldigt långsamt, måhända är det de som händer hos dig.

 

Jag hade ett oljeläckage förra säsongen, inte så kul det heller... då satte jag en expanderdyvika från Biltema i hålet i skottet som skiljer motorrummet från resten av båten, så att det smutsiga vattnet inte skulle rinna framåt. Men då samlas utsölat vatten från handfatet på toaletten och från pentryts diskho midskepps under durkarna... 

 

Klart att du kan ju ha en läcka i motorns sekundära kylvattensystem också... Men då, tycker jag, skulle det kanske inte läcka när motorn inte går...  Men det är bara att följa kylvattenets väg, kylvattenpumpen (dessa slits ju), alltså inte sjövattenpumpen, termostathuset, slangen till värmeväxlaren, sedan skall den in i motorn igen. Sedan kanske du har en värmeslinga i varmvattenberedaren, då finns det två anslutningar i eller vid termostathuset (minns nu inte riktigt hur det ser ut på TAMD31) sant fyra på vv-beredaren, varav två är till värmeslingan. Kolla efter vita, lätt gröna (om du nu har vanlig grön glykol) spår av avdunstat vatten vid alla anslutningar, efterdrag alla slangklämmor.

Det är ju klart att det även kan läcka i det primära kylsystemet, det där man pumpar in sjö/havsvatten med sjövattenpumpen, med slang till värmeväxlaren, oljekylaren, vidare till laddluftkylaren (om du har en sådan) och sedan ut till avgaskröken. Om det läcker där får du in sjö- eller havsvatten i båten istället när den är sjösatt.

 

Men jag skulle börjat med att lyfta på durkarna och rensa i hålen i skotten.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jag skall kolla detta.

Jag nämnde även detta för en kompis som kör lastbil, han i sin tur pratade med deras mekaniker som enligt han, skulle vara riktigt vass på detta.

Hans kommentar var i stil med: Är det inget uppenbart läckage vid o-ringar etc så är det mycket möjligt att det är för den har stått länge. det kommer gå till sig när den får gå varm. 

 

Har som sagt tittat efter läckage som varit tidigare, men inte hittat något. 

Provtryckte ju i höstas och allt såg fint ut. även när den snurrade på land, så jag tror att hoppas det är som han säger isåfall.

Skulle uppskatta detta till 2 DL efter 13 veckor, så har inga problem med att det är så, mer att man alltid blir orolig. Även lite tecken på droppar, men det kan vara det som varit kvar i skrovet efter oljebyte och är allmänt smutsigt. Inga mängder där heller. några droppar isåfall.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om TAMD har samma lösning vid termostathuset som KAD motorerna har. På min var det ett rör under huset som tätades genom att trycka mot en o-ring. På vintern när det var kallt krympte röret och o-ringen och då läckte det. På sommaren kom det inte en droppe. Åtgärdades genom att byta röret och o-ringar, men det var ett ingrepp som VP verkstad fick göra.

Tydligen vanligt problem på KAD motorer.

Kan ju vara värt att kolla upp i alla fall.

 

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostathuset är samma konstruktion.

Röret som du menar är under är en gummitätning (6), som är hysteriskt jobbig att montera. Ett plaströr (2) finns däremot vågrätt mot avgaslimpan, som har 2 o-ringar (3) som ska täta. Dessa senare kan justeras genom att ta ut termostaten och peta med något påsande. gummiringen (6) mot cirkulationspumpen är cirka 8 mm lång och måste köpas av VP för att vara tillräckligt mjuk. Jag köpte från annat håll och fick det aldrig tätt - bara byta och göra om.

 

2019 mekade jag detta och renoverade cirkulationspumpen. I 2 år efteråt läckte gummiring (6) någon droppe per dag - samma vid drift som stillestånd (även på land). Nu har den slutat läcka vid år 3.

 

Cirkulationspumpen skulle jag köpt ny, för jag fick den aldrig tät (tätning 9 släpper vatten som kommer ut ur ett dräneringshål på översidan). Den läcker fortfarande 5 droppar per dag. Samma med den, både i drift och på land - möjligen mindre i drift!

 

Dessutom har jag nästan alltid ett gäng droppar ut ur backventilen som sitter i kompesationskärlets lock, detta efter hård körning.

 

Klart irriterande med några droppar glykolvatten per dag. Men att byta cirkulationspumpen var riktigt jobbigt - så den får sitta kvar och ge några droppar per dag.

 

Det viktiga är att inte motorn och speciellt oljesumpen börjar rosta! Det är inte ovanligt att motorer måste monteras ut för en rostig sump. Så håll koll på läckagen och se till att ytorna är rostskyddade och så torra som möjligt.

TAMD31_thermostat.jpg

TAMD31_cirkulationspump.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack. Hade också läckage på Nr.6 och Plaststosen Nr.2. och som du säger var just nr.6 riktigt besvärlig. Minns att det var en bult i vägen också som gjorde att det svårt att få på termostathuset. 

Men detta är gjort och tätt. 

 

Dock blir jag rätt oroligt med sista meningen:

1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Det viktiga är att inte motorn och speciellt oljesumpen börjar rosta! Det är inte ovanligt att motorer måste monteras ut för en rostig sump. Så håll koll på läckagen och se till att ytorna är rostskyddade och så torra som möjlig

Då det har läckt en hel del sedan tidigare så är det redigt med rostbildning. tanken var att jag göra riktigt rent och spruta på rostskyddsmassa. Dock kanske inte det hjälper.

 Hur vet man när sumpen är körd? ser man det vid oljebyte? Oljan såg fin ut vid byte sist.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Niklas-ES:

Hej! Tack. Hade också läckage på Nr.6 och Plaststosen Nr.2. och som du säger var just nr.6 riktigt besvärlig. Minns att det var en bult i vägen också som gjorde att det svårt att få på termostathuset. 

Men detta är gjort och tätt. 

 

Dock blir jag rätt oroligt med sista meningen:

Då det har läckt en hel del sedan tidigare så är det redigt med rostbildning. tanken var att jag göra riktigt rent och spruta på rostskyddsmassa. Dock kanske inte det hjälper.

 Hur vet man när sumpen är körd? ser man det vid oljebyte? Oljan såg fin ut vid byte sist.

 

 

Sumpen kan du bara inspektera med hjälp av en lampa och en spegel på skaft, eller med en sådan där inspektionskamera, endoscop.

Det kan ju tänkas att du med hjälp av kameran i mobilen och en selfiepinne kan ta några bilder eller en filmsnutt... om du nu inte är så rädd om din mobiltelefon, risken är väl annars att förstöra eller skada den under motorn.

 

MEN... du bör ju se översta delen av sumpen, oljetråget, vid flänsen mot motorblocket, om det är rostigt där så är det mer än ett observandum. Å andra sidan brukar plåten i tråget vara fet och lätt oljekladdig, så den kanske ev är rostskyddad ändå, om du har tur i oturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök "dinitrol" på denna site så ser du vad jag skrev om mitt rostproblem.

Jag var igår ute och gjorde en liten förbättring, annars har det faktiskt fungerat med dessa rostskyddsmedel. Nu sist köpte jag ett billigare medel på amazon.de:

WEICON Rost-Umwandler / 400 ml kostar 14 Euro.

Precis som RC900 reagerar den med rosten och skapar ett nytt skyddande skikt. Skrapa och slipa av allt löst, sen tvätta med lösningsmedel. Man sprayar 3-4 gånger med några minuters mellanrum. Den är först transparent, men blir sedan svart. Sen kör du på med VP grön.

IMG_1043.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen nr 21 med tillhörande banjokopplingar, är det den som leder till expansionskärlets översida?

För där såg jag nu när jag mekade med detta att slangarna hade torrsprickor, i ändan vid expansionskärlet... men dom (en från turbon också) var väl tilltagna på längden så det gick att skära bort de yttersta centimetrarna. Så där finns ju också en risk för läckage.

Sedan expansionskärlets lock, när jag hade TAMD31 vet jag att jag bytte hela locket, vid något tillfälle då jag hade funnit ett nytt sådant hos Arméns överskottslager av en slump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. 

Jag skall försöka kolla ikväll och ta lite bilder, Återkommer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag varit ute i båten och tittat. 

Anser jag har fått till skapliga bilder, gick in med tankesättet att allt skulle vara sönderrostat där nere.

Riktigt så illa tyckte jag inte det verkade.  Men jag låter er som kan detta bättre avgöra.

Vad jag kan se ser oljigt ut runt skarv vid tråg, men det ser ut så många ställen i skrovet då det är skitigt precis överallt och allt skall rengöras, efter jag förstår många år otvättad.

En bild är under termostathuset, där jag fixat läckage, där har det uppenbarligen läckt länge och ser rostigt ut.

 

 

Förhoppnings inga tecken på att jag måste lyfta ur hela motorn?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sumpen ser ju riktigt bra ut, oljig med det är väl ok för den ser inte vattenvåt ut. Det syns en gammal vattenlinje på sump och maskinrumssidor, som om det stått 10 cm vatten där.

Det yttersta remhjulet (som inte verkar användas) är jätterostigt, vilket tyder på vatten.

Cirkulationspumpen har ingen färg kvar, så den har haft det vått ett bra tag.

 

Ja, jag håller med gummiringen (6) är klart misstänkt.

Hur ser plaströret (2) ut?

 

BIlden visar mitt läckage från (6) plus cirkulationspumpen dräneringshål, som sitter på ovansidan av pumphusets mitt - mellan remhjul och gummiring (6).

IMG_4757.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både (6) och (2) läckte när jag köpte båten och hade förmodligen gjort ett tag. Dessa skall vara åtgärdat. Noterbart att jag köpte den i somras och fixade detta under sommaren/hösten. Aldrig haft båten i vatten eller varmkört den riktigt.

Är ju tur sumpen ser bra ut, då börjar jag släppa tanken på behöva slita ut hela maskinen 😁

 

Redigerad av Niklas-ES
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske någon tycker är en brutal åtgärd, men jag har motortvättat motorn och hela motorrummet med högtryckstvätten.

Jag har en lucka i det aktre skottet så att jag kan komma åt motorns främre gavel inifrån båten, vilket underlättar då impeller och remmar skall bytas eller justeras. Eller då man vill komma åt motorrummet med högtryckstvättens munstycke.

 

Genom den luckan och ovanifrån körde jag med högtryckstvätten efter att först har sprutat på något slags högtryckstvättmedel.

Min högtryckstvätt tål varmvatten (Nilfisk) så det löser all olja och annat som sedimenterats där.

 

Jag hade ju oljeläckage i oljekylaren som på KAD43 sitter längst ned på motorns högersida, och där var det rätt kladdigt. Bromskiverengöring som innehåller isopropanolalkohol är jättebra till sådan motorrengöring där man har svårt att komma åt.

Bara att spraya på, sedan löses olja och annat fett upp och rinner ner i kölskarpen.

 

Länspumpen och våtdammsugaren får ta hand om det smutsiga vattnet som (naturligtvis) skall samlas upp och deponeras  på återvinningsstationen.

 

Brutalt eller ej, men det blir rent och snyggt, man får vara försiktig om man har en kraftig högtryckstvätt med turbomunstycke, då gummislangar och olika kablar kan skadas.

 

Min sprayburk med Volvo-Penta grön motorfärg tog slut, jag hade Biltemas gröna hobbyfärg hemma, men det är fel kulör, och sannolikt ingen bra motorfärg heller.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående kylvätskeläckaget, jag har samma sak på min AD41. Det läcker ut typ en liter någonstans i framkant på motorn under vinterhalvåret, till sjösättning så fyller jag på och sedan läcker det inte en droppe under säsongen. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min plan är nu att jag skall tvätta rent allting till våren, senare om det blir i höst så tankte jag plocka bort termostathuset slipa och rostskyddsbehandling/ måla.

 

Tack Tristan. Jag har hört det av många att det är väldigt vanligt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte läst allt i detalj men alla cirkulationspumpar börjar läcka förr eller senare på dessa maskiner och det börjar med en droppe då och då för att öka över tid. 

De är riktigt svåra att renovera så tips är att byta hela pumpen. 

 

Med det sagt tycker jag mängden vatten på den tiden är så liten att det kan vara kondensvatten. 

  • Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-22 vid 13:05 skrev Niklas-ES:

Hej!

Ett evigt problem jag har och har ställt mängder av frågor om här på forumet. Det är tur det finns kunniga och hjälpsamma människor.

Har jag på stora delar av hösten jagat ett glykol läckage. Tittade det tillslut och plockade bort det mesta jag kunde. växlare, termostathus etc. och bytte packningar.

Provtryckte och allt verkade bra. Fyllde på glykol, provkörde på land ca 30 min. inga läckage längre.

Dock har jag försökt att lite koll på detta i vinter när varit ner i båten.

Efter ca 7 veckor hittade jag en lite pöl som jag inte tyckte var anmärkningsvärt, tänkte spill som kommit fram då jag har tappat ur glykol vid flera tillfällen.

(Första bilden)

Var dock ut nu igen, och ser att det blivit mer, det är ca 6 veckor efter första titten. Så totalt är det ca 13 veckor av läckage över vintern. på bild 2.

Har försökt sökt så gott jag förmår, men allt verkar tätt. 

Läste runt lite och många har glykol läckage över vintern? kan detta vara fallet även här, eller är det för mycket glykol?

Jag är extremt ovan med dessa motorer.

Känslan blir lite tyngre om skall behöva göra om allt detta i vår igen när man vill testa på vattnet. 

Ser även ut att vara lite oljigt, men även där har slaskat den del i skrovet utan att rengöra, tänkte ta detta till våren.


Vad tror ni, hur stora växlar hade ni dragit utav detta?

 

 

 

 

 

 

1.jpg

2.jpg

Jag tycker det ser normalt ut, många säger att motorer läcker på vintern. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ut och drag kabel i båten idag, öppnade motorutrymmet och vart förvånad över att det var mer så snabbt.

Som nämnt tidigare första bilden var efter 7 veckor, andra var efter 6 veckor. Denna är inte ens en vecka. Dock har det gått från -5 till +9 under denna tid. Snabbt.

Om det vore ett läckage så är det absolut inte regelbundet?

Försökt känna, men det känns fuktigt mest överallt. All fukt som tinat?

IMG_20230227_200508.jpg

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om det står någon vätska under durkarna midskepps och förut?

Likaså kollat dräneringshålen i de tvärsgående skotten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Niklas-ES:

jag har tittat under durkarna, där är det tomt.  

Ok, då är det ju från motorn eller dess kylsystem det läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. 

Dock inte helt hundra om detta är läckage. Som jag lärt mig nu så kan det bli en del under vintern. och detta kom plötsligt, i samband med redig väderomväxling (om det har någon betydelse)

Samt att om det vore läckage så är det väldigt oregelbundet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...