RolfStuchly 0 Postad 20 Februari , 2023 Får larm om grunkänning i tid och otid på alla möjliga djup. Ska jag felsöka i Lowrancen eller Navionicsen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 885 Postad 20 Februari , 2023 (redigerade) 8 minuter sedan skrev RolfStuchly: Får larm om grunkänning i tid och otid på alla möjliga djup. Ska jag felsöka i Lowrancen eller Navionicsen? Lowrance är ju ekolod/plotter o Navionics är de elektroniska sjökortet i plottern. Sjökort mäter inte djup, det gör däremot ekolodet. Moderna ekolod har automatisk justering som varierar förstärkningen i mottagardelen förhållande till signalens styrka. Det ska ge en stabil presentation av djupet. Sen finns det ofta en inställning i ekolodet för vilket djup ekolodet ska larma vid. Om du får ständiga larm om grundkänning så har du antingen ställt djuplarmet för snävt eller så är det något fel i ekolodets inbyggda justering av mottagaren så djupvärdena blir fladdriga. Vilket djup har du ställt larmet på och hur grunda områden åker du när det larmar? Att det finns en variation i djupmätningen är normalt men den ska ju vara måttlig för prylarna ska kännas trygga. Redigerad 20 Februari , 2023 av Lintott 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 21 Februari , 2023 10 timmar sedan skrev RolfStuchly: Får larm om grunkänning i tid och otid på alla möjliga djup. Ska jag felsöka i Lowrancen eller Navionicsen? Fisklarm? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 21 Februari , 2023 Kan också vara så att givaren är felplacerad/har rört på sig som gör att instrumentet tappar botten och ekolodet får för sig plötsligt att du är på grundare vatten än du är. Kolla även att givaren inte har spruckit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser