Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
exd5

Aktern på båten svänger obehagligt mycket när vi lägger till i naturhamn, är detta normalt?

Rekommendera Poster

Det här kanske är fel forum/kategori men jag skapade just kontot för att ställa denna fråga. Vi håller hus i Stockholms skärgård och har ägt båt i drygt 10 år, ligger nästan endast i naturhamn (angjort mot land). Förra året skaffade vi ny båt (gick från drygt 30 fot till 40), och av någon anledning känns det som att vår båt vrider och vänder mer än andra båtar omkring oss. Jag vet inte om det bara är jag som inbillar mig eller ifall vi gör någonting fel när vi lägger till. Båten har ganska stor vindyta, så den får snabbt momentum från vinden. Det känns som att vi ständigt gungar från sida till sida med ganska betydlig fart jämfört med förra båten. På grund av detta så brukar vi fästa en springtamp mot vinden för att hjälpa ankarlinan hålla aktern fast, men även då svänger vi en hel del. Det känns också lite som att springtampen har blivit ett måste varje gång vi lägger till, i oron att den ständiga rörelsen kommer att rycka loss ankaret. Låter detta helt normalt eller har ni något tips på hur man kan hjälpa situationen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja… det finns ju flera anledningar till att båten vrider sig i vinden, och säkerligen minst lika många knep varav de flesta fungerar.

 

Jag förutsätter att det gäller en motorbåt eftersom du postat frågan i ”Motorbåtsnack”.

 

En grundregel man skall eftersträva att tillämpa framförallt i naturhamnar, är att förtöja med fören mot vinden!

 

Men det kan i bland vara svårt, och vinden kan ju ändra riktning mitt i natten. En 40-fots motorbåt har ju ofta höga fribord och en hög överbyggnad som då utgör ett stort vindfång som du skriver, och det kan vara vanskligt att få vinden i sidan både under tilläggning som när man väl lyckats lägga till. 
 

Avhåll från midskepps eller akterpollare vinkelrätt mot vinden är en bra grej, om vinkeln mot land blir mindre än 90° drar ju avhållet in båten mot land och det vill man ju inte. Jag har själv några gånger lagt ut ett ett extra ankare mot vinden från akterdäck och klart det hjälper, men man kan lätt trassla till det för sig med sådana tilltag.

 

Att båten liksom seglar ömsom bb ömsom sb när den är förtöjd kan bero på flera saker, det kan vara någonting i överbyggnaden som skapar turbulenser runt båten, där det samverkar med båtens nästintill obefintliga undervattenskropp, halv- eller helplanande båtar har ju ingenting som bromsar dessa krafter, så som en kölbåt har.

 

Men så här gör jag, som också ofta förtöjer i naturhamn.

Jag undviker alltid att lägga till om kommande vindriktningar är annat än nästintill framifrån.
Att vinden skrotar under natten och att man tvingas upp i bergen i pyamas lär man sig snabbt att undvika.

Kolla på diverse väderappar, eller det gamla sättet, lyssna på kustväderleksrapporter, och notera vart vinden vänder, förtöj efter det!

Sedan har jag 15 kg ankare och 30 meter kätting på det, då skall det mycket till innan det ankaret börjar att dragga, om det nu fått ordentligt fäste i bottnen så klart.

 

Sedan då avhåll eller som du skriver ”spring” mot vinden är aldrig fel, möjligen kanske man eventuellt kan tänka sig att flytta de förliga förtöjningarna så att fören faller av med vinden och då strama upp så att ankarlinan relativt båten och vindriktningen kommer i en gynnsammare riktning. Men det tycker jag är en nödåtgärd. Att få in vinden över aktern är ett otyg, även i gästhamn. Det lär man sig snabbt att undvika det också.

 

Det absolut allra viktigaste är att med en väl tilltagen hanfot, förtöjöjningslinor i vinkel från bb och sb, förtöja med fören så nära vindögat som det är bara är möjligt. Inga stumma förtöjningar mot land, använt ryckdämpare om det finns tendens att båten vill röra sig i sidled.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad använder du vid ankringen? Är det kätting? Kätting+lina? Flexibel lina (multiplait)? Eller vad? Hur lång? Och hur mycket blåser det och i vilken vinkel när du tycker att båten börja bete sig tråkigt?

 

En förklaring kan ju vara att du har relativt tung ankarkätting som till största delen ligger längs botten och som lyfts upp när det kommer en vindby. Men med mer info så kanske det är lättare att hitta en bra förklaring.

Redigerad av ABC
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att ABC är något på spåren . 

Har upplevt samma då vi bytte till större båt med betydligt mer vindfång.

Har 50 m kätting ute o noterar att kättingen lyfts upp o sträcker tillbaka vid vind.

Lägga spring är nog gott o väl men min erfarenhet är att det drar in båten mot land , 

man får ha en jäsikens lång lina om skall lägga det med 90 grader .

ligger oftast ensam o förtöjer med två tampar fram med bred vinkel samt har slutat med springet .

Båten får då vandra sidled.

 De få gånger vi ligger med fler båtar så knyter vi ihop dem o då är i regel problemet löst då vi hänger på flera ankare .

Har dock konstaterat att man måste vara nogrannare nu med var man förtöjer för natten än när vi

hade förra båten som var relativt låg.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev ABC:

Vad använder du vid ankringen? Är det kätting? Kätting+lina? Flexibel lina (multiplait)? Eller vad? Hur lång? Och hur mycket blåser det och i vilken vinkel när du tycker att båten börja bete sig tråkigt?

 

En förklaring kan ju vara att du har relativt tung ankarkätting som till största delen ligger längs botten och som lyfts upp när det kommer en vindby. Men med mer info så kanske det är lättare att hitta en bra förklaring.

Vad jag nu märkt med kombinationen kätting + ankarspel, att när jag fäller ankaret rasslar så gott som all kätting ut (om jag inte hindrar den) och lägger sig i en hög på botten. När sedan de förliga förtöjningarna är på plats och jag börjar ta hem på kättingen får jag lätt känslan av att ankaret inte har något fäste eftersom den ena metern efter den andra rullas upp, men till slut sträcks ju kättingen upp.

Jag har inget räkneverk på mitt ankarspel.

Och om man nu spänner upp ankarlinan eller ankarkättingen med spelet så bör man ju inte låta spelet hålla den belastningen, utan det skall en akterpollare eller knap göra. Jag har en speciell krok i en kort lina (=tamp) som då krokas i mellan två länkar och sedan förtöjs tampen i sb akterpollare, eftersom ankarspelet på min båt finns på sb sidan.

11 timmar sedan skrev elektrikarn:

Tror att ABC är något på spåren . 

Har upplevt samma då vi bytte till större båt med betydligt mer vindfång.

Har 50 m kätting ute o noterar att kättingen lyfts upp o sträcker tillbaka vid vind.

Lägga spring är nog gott o väl men min erfarenhet är att det drar in båten mot land , 

man får ha en jäsikens lång lina om skall lägga det med 90 grader .

ligger oftast ensam o förtöjer med två tampar fram med bred vinkel samt har slutat med springet .

Båten får då vandra sidled.

 De få gånger vi ligger med fler båtar så knyter vi ihop dem o då är i regel problemet löst då vi hänger på flera ankare .

Har dock konstaterat att man måste vara nogrannare nu med var man förtöjer för natten än när vi

hade förra båten som var relativt låg.

 

Kättingen fungerar ju också som ryckdämpare, det är ju sällan man orkar få den helt sträckt, utan det blir ju alltid en bukt på kättingen.

 

Egentligen är avhåll eller spring sidledes i vikarna inte så bra, ok om man är ensam, om inte kan man ju inte lämna båten, utifall det är en annan båt som kommer eller skall lämna måste man ju vara beredd på att sänka denna linan tillfälligt.

 

Jäsikens lång lina... tja jag har två 15 meters och en 20 meterslina samt några som är sisådär fem sex meter långa, sedan har jag ett 60 meter långt ankarband att ta till om det skulle behövas. Därtill en uppsättning med ryckdämpare, "Bungy" och "Forsheda" samt Biltemas linor med inflätad ryckdämpare. Det behövs! 

Därtill många billiga bergskilar med mjuk plastslägga, samt "Bergfast" och nån annan mer eller mindre finurlig expanderande bergskil. Det går inte att komma till en naturhamn och tro att man kan använda enbart samma linor som man använder i gästhamnarna.

 

De senaste säsongerna har jag med blandad framgång utmanat ödet genom att lägga till  långsides i naturhamnar, då krävs det djup intill berget och en någorlunda slät och horisontell klippa att lägga till emot. Och även då med fören mot vinden!

Jag vet några ställen det går bra på som jag ogärna avslöjar... Eller ok, den är ändå välkänd, det smala sundet mellan Häsvam och dess hamnholme, som kanske heter den "Fölet" iallafall namnlös i kortet.

På hamnholmen eller Fölet sticker det på sina ställen ut en bergsklack sisådär 30 cm under ytan, så där är inte så bra att lägga till, dessutom är den ön inget vidare om man gillar långpromenader...

Annars har den släta bergssidor att lägga bredsidan emot, jag tror det har varit en del stenbrytning där som fått klipporna att anta dess kubistiska former, Picasso hade gillat det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-19 vid 16:38 skrev exd5:

Det här kanske är fel forum/kategori men jag skapade just kontot för att ställa denna fråga. Vi håller hus i Stockholms skärgård och har ägt båt i drygt 10 år, ligger nästan endast i naturhamn (angjort mot land). Förra året skaffade vi ny båt (gick från drygt 30 fot till 40), och av någon anledning känns det som att vår båt vrider och vänder mer än andra båtar omkring oss. Jag vet inte om det bara är jag som inbillar mig eller ifall vi gör någonting fel när vi lägger till. Båten har ganska stor vindyta, så den får snabbt momentum från vinden. Det känns som att vi ständigt gungar från sida till sida med ganska betydlig fart jämfört med förra båten. På grund av detta så brukar vi fästa en springtamp mot vinden för att hjälpa ankarlinan hålla aktern fast, men även då svänger vi en hel del. Det känns också lite som att springtampen har blivit ett måste varje gång vi lägger till, i oron att den ständiga rörelsen kommer att rycka loss ankaret. Låter detta helt normalt eller har ni något tips på hur man kan hjälpa situationen?

Ja vad är det för båttyp (skrovform) du har nu och vad jämför du med (den du hade innan)?
Vår 30 fots " dc" med planande skrov uppför sig precis som du beskriver, särskilt när vi ligger i gästhamn med fast akterförtöjning (treslagen lina till botten), med ankare och blyad lina blir det inte lika mycket pendling.
Så jag sätter också en slant på något med ankarlinan som tidigare nämnts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare upplevt att båtar som är väldigt breda i förhållande till sin längd får "svårt att ligga still" och gärna drar fram och tillbaks när de ligger förtöjda. Detta har gällt oavsett om man legat förtöjd med ankare eller boj så TS skulle kunna prova att förtöja vid boj för att se om problemet kvarstår. Om det inte kvarstår så är det troligtvis någon av ovanstående teorier med ankare/ankarlina/kätting som är lösningen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Båten är en typisk planande "sportscruiser" med relativt hög fribord och överbyggnad. Tillverkaren sålde aldrig modellen med "skandinaviska" optioner så som ankarspel i akter, så det installerades i efterhand av en tidigare ägare. Installationen av ankarspelet (Sleipner) är till synes väldigt proffsigt gjord och ser precis lika dan ut som förra båten (svensksåld Windy). Kättingen är kanske en meter lång, men jag vet inte exakt på rak arm. Ankaret väger 15kg, vilket vi tyckte lät lågt när vi köpte båten, men mer kunniga människor på varvet tyckte att det lät normalt.

 

2023-02-19 vid 17:13 skrev Georg_Ohm:

Men så här gör jag, som också ofta förtöjer i naturhamn.

Jag undviker alltid att lägga till om kommande vindriktningar är annat än nästintill framifrån.
Att vinden skrotar under natten och att man tvingas upp i bergen i pyamas lär man sig snabbt att undvika.

Kolla på diverse väderappar, eller det gamla sättet, lyssna på kustväderleksrapporter, och notera vart vinden vänder, förtöj efter det!

 

Vi tittar förstås på vind och väder liksom alla andra, men det krävs väldigt lite vind för att få fart på båten. Vi åker ofta relativt korta och spontana resor under säsongens gång, vilket innebär att vi ofta inte hinner särskilt långt ut i skärgården. I mellanskärgården (där vi då oftast ligger) kan det bli svårt att hitta vindsäkra naturhamnar utan grannar, och det är i jämförelse med dessa grannar som jag upplever att båten ligger nervöst. Detta problem har uppstått under alla möjliga omständigheter (utöver total vindstilla). Hade problemet att göra med avståndet vi släpper ankaret på (t.ex) borde vi ha märkt en skillnad på båtens beteende de gånger vi dömt avståndet/djupet fel och släppt ankaret på tok för kort eller långt, men problemet har visat sig oavsett. Jag har samma tankegång gällande andra faktorer vid angöringen (såsom vinkel på tampar och ankarlina, vind, ström etc).

 

2023-02-19 vid 18:26 skrev ABC:

Vad använder du vid ankringen? Är det kätting? Kätting+lina? Flexibel lina (multiplait)? Eller vad? Hur lång? Och hur mycket blåser det och i vilken vinkel när du tycker att båten börja bete sig tråkigt?

 

En förklaring kan ju vara att du har relativt tung ankarkätting som till största delen ligger längs botten och som lyfts upp när det kommer en vindby. Men med mer info så kanske det är lättare att hitta en bra förklaring.

 

Ankarspel av Sleipner, vanlig ankarlina + kort kätting (ca. 1m). Som nämnt ovan uppstår problemet nästan oavsett omständigheter.

 

2023-02-21 vid 07:44 skrev MrMe:

Jag har tidigare upplevt att båtar som är väldigt breda i förhållande till sin längd får "svårt att ligga still" och gärna drar fram och tillbaks när de ligger förtöjda. Detta har gällt oavsett om man legat förtöjd med ankare eller boj så TS skulle kunna prova att förtöja vid boj för att se om problemet kvarstår. Om det inte kvarstår så är det troligtvis någon av ovanstående teorier med ankare/ankarlina/kätting som är lösningen....

 

Samma fenomen uppstår mycket riktigt när vi ligger på svaj med ankarspelet i fören. Provat att variera längden på utsläppt kätting avsevärt (betydligt längre eller kortare än rekommenderat), men båten beter sig likadant. Båten är definitivt något bredare än snittet för sin klass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att läst alla svaren och alla spekulationerna... 

SÅ, spekulerar jag vidare.. vi har varit inne på det tidigare, att din båt sannolikt har en relativt liten undervattenskropp i förhållande till höjden mätt från vattenlinjen upp till ruffens högsta punkt (flybridge?), alltså det är ingenting under vattenytan som håller emot då vinden tar tag i båten.

Att den då rör sig växelvis åt sb-bb kan ju då bero på att det uppstår turbulens runt båten som drar i den. Detta fenomen finns vetenskapligt beskrivet, minns nu bara inte vad det heter. Sedan kan ju förtöjningslinorna fjädra tillbaka då de sträcks ut åt endera hållet.

 

Rent generellt tror jag nu inte att vare sig ankring eller förliga förtöjningar är boven i dramat.

 

Vissa seglare råkar ut för detta fenomen fast värre, då har masten en speciellprofil som skapar en turbulens, eller "lyftkraft" som en flygplansvinge och får båten att rulla när den ligger förtöjd... som ett exempel då vad vinden kan ställa till med då det bildas turbulens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Att den då rör sig växelvis åt sb-bb kan ju då bero på att det uppstår turbulens runt båten som drar i den. Detta fenomen finns vetenskapligt beskrivet, minns nu bara inte vad det heter.

Von Kármán-virvlar. Och det var min första tanke också. Dock bör de vara för snabba för att hinna svänga över en stor båt så långsamt. Virvlarna växlar med ungefär vindhastigheten delat med bredden på båten, väldigt grovt räknat. Blåser det 3 m/s och båten är fyra meter bred, borde det växla lite drygt varje sekund. Men båtens pendling är förmodligen flera tiotals sekunder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev raol:

Von Kármán-virvlar. Och det var min första tanke också. Dock bör de vara för snabba för att hinna svänga över en stor båt så långsamt. Virvlarna växlar med ungefär vindhastigheten delat med bredden på båten, väldigt grovt räknat. Blåser det 3 m/s och båten är fyra meter bred, borde det växla lite drygt varje sekund. Men båtens pendling är förmodligen flera tiotals sekunder.

Kan ju även tänkas att det finns andra vindrelaterade fysiska lagar som kan påverka förtöjda båtar på detta sätt. 

Och det är ju väldigt lätt att tro att problemet är vindrelaterat då trådskapare @exd5 inte upplever detta problem när det är vindstilla.

 

Jag upplever ju också dessa rörelser i min båt, jag ser det inte som något problem, kanske min båt dansar i vinden i mindre omfattning. Värre hade det ju varit om båten istället rullade som i vissa segelbåtar då, men en viss Seldénmast med knasig profil.

man skall ju inte behöva knapra Glanil när man ligger i hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade provat köpa ett mindre ankare med lina och sedan lagt ut dubbla ankare från motsatt sida i aktern, där det tillåter. 

 

Öppna kapellet för att minska vindfång. 

 

Alla båtar börjar mer el mindre "fishtailar" med mycket vind. Men ex planande amerikanska daycrusiers med väldigt mkt volym i skrovet är nog betydligt mer lätta att få igång än en tung skandinavisk halvplanare med lite köl. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att jag har mer problem nu än med förra båten som hade en smalare akterspegel. Idag vill jag nästan alltid ha en hanfot i aktern mot bojen. Annars pendlar båten fram och åter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske testa att bygga en liten ställning och sätta ett "segel" på ena sidan av aktern? Tänk optimistjollesegel. Bryta symmetrin och tvinga eventuella virvlar att hålla sig på en plats.

En liten presenning från valfri prylbutik och några kvastskaft plus några linstumpar och tejp, så är det byggt och riggat på minuter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...