Los_capitanos 21 Postad 17 Februari , 2023 Hej, Hur tar man lättast reda på hur många watt solpanelen, som sitter på en nyinköpt båt, är på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 17 Februari , 2023 Det brukar stå en märkdekal på undersidan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 17 Februari , 2023 Om panelen är fastlimmad eller fastskruvad så undersidan inte är enkel att komma åt kan man grovt räkna på det. Mät ytan med solceller (dvs de faktiska cellerna, oftast svarta eller mörkblå - räkna inte med ramen och "vitt" runt om) och räkna ut totala ytan i kvadratmeter. Gångra med 200, så får man fram ganska bra vilken effekt panelen ger. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 18 Februari , 2023 18 timmar sedan skrev raol: räkna ut totala ytan i kvadratmeter. Gångra med 200, Smart lösning av raol, men jag skulle nog välja 175 istället för 200. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 18 Februari , 2023 (redigerade) 1 timme sedan skrev Mackey: Smart lösning av raol, men jag skulle nog välja 175 istället för 200. Då hamnar man ganska långt under de effektvärden jag räknat fram från verkliga exempel (faktiskt redan med 200, men jag avrundade neråt). Tänker du dig nåt annat än den angivna effekten då? Redigerad 18 Februari , 2023 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 18 Februari , 2023 8 timmar sedan skrev raol: Tänker du dig nåt annat än den angivna effekten då? Jag tänkte att det är en begagnad båt eftersom effekten inte är känd. Äldre paneler hade lite sämre ursprunglig effekt när de var nya jämfört med effekten på dagens nya paneler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser